SEO startpagina

Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit voor je website hoor je de naam ‘startpagina’ vaak terugkomen. De ene persoon zweert nog steeds bij startpagina’s, terwijl de andere persoon juist zegt dat ze een slechte invloed hebben op jouw ranking in Google. Wat zijn startpagina’s? Hoe zet je deze in voor SEO en linkbuilding? En wat zijn de do’s en don’ts? We vertellen je hieronder alles over SEO startpagina’s!

Wat zijn startpagina’s?

Startpagina’s zijn overzicht-/navigeerwebsites die vroeger werden gebruikt om over het internet te navigeren. Eind jaren 90 maakte men nog lang niet altijd gebruik van zoekmachines als Google en Bing. Wilde je dan ook bezoekers naar jouw website trekken, optimaliseerde je jouw website niet voor Google, maar zorgde je dat je op elke relevante startpagina kwam te staan. De populariteit van startpagina.nl steeg, waardoor je steeds meer klonen kreeg, zoals startkabel.nl of de Belgische variant, 2link.be.

Deze startpagina’s hebben in de loop der jaren een hoop bezoekers en links gegenereerd, waardoor ze vooral in de begindagen van Google een enorm goede invloed op de rankings van websites hadden. Maar is dit nog steeds het geval? En wat is de rol van SEO startpagina’s voor linkbuilding?

Startpagina’s gebruiken voor linkbuilding

Of het werkt of niet, laten we voorlopig even in het midden. Maar wat wel zo is, is dat letterlijk iedere grote website in Nederland meerdere startpagina’s naar zich heeft verwijzen. Maar kun je startpagina’s nou nog steeds gebruiken voor linkbuilding? SEO startpagina’s zijn meer voor de oudere generatie bedoeld. Zij zijn niet anders gewend. De jongere generatie maakt meer gebruik van zoekmachines of social media om dingen op te zoeken.

Het antwoord is ja! Maar wel met mate.

Startpagina’s dragen nog steeds een bepaalde vorm van autoriteit met zich mee. Dit verschilt natuurlijk wel per startpagina, waarvan er inmiddels honderden zijn, met op hun beurt weer duizenden dochterpagina’s. Via tools als MajesticMoz en Ahrefs (en in mindere mate SEMRush) kun je de waarde van deze links achterhalen. Mochten deze links én relevant, en een fatsoenlijke waarde hebben, kun je ze nog steeds gebruiken als onderdeel van jouw linkbuildingstrategie. Pas wel op: startpagina’s zijn nog steeds een paardenmiddel. Gebruik ze dus verstandig en met mate.

Gebruik SEO startpagina verschilt per branche

Een SEO startpagina is niet in elke branche even effectief. Je kunt je voorstellen dat in de medische wereld linkjes zonder tekst niet veel waarde heeft. Mensen zijn juist op zoek naar veel content gebaseerd op onderbouwde medische onderzoeken van gekwalificeerde artsen. Dit alles vind je niet op een SEO startpagina. Je doet er veel beter aan in dit geval op zoek te gaan naar enkele hoge kwaliteit partners die bijvoorbeeld in jouw onderzoeksgebied een bijdrage hebben gedaan. Heb jij iets nuttigs toe te voegen aan de branche? Laat het weten en wie weet willen zij naar jou artikel linken.

Slotenmakers daarentegen is een andere wereld. Het gaat er hier een stuk directer aan toe om de posities te bemachtigen in Google. Soms is het zo uit de hand gelopen dat de gehele linkbuilding bestaat uit SEO startpagina’s. Dit is uiteraard niet de bedoeling en het is ook maar de vraag of hier ook niet gewoon kwaliteit content ontbreekt en het meer een kwestie is dat de beste van de slechtste bovenaan staan. Hoe dan ook staan ze er wel, daar kom je niet omheen. De vraag is voor hoe lang Google dit op deze manier waardeert.

Linkprofiel aanvullen met een SEO startpagina

De meeste online marketing bureaus hebben een speciale bedoeling met het inzetten van een SEO startpagina. Het is eigenlijk als ondersteuning voor de huidige linkbuilding. Ze vullen als het ware hun linkprofiel in met de dingen die ontbreken. Hierbij kun je denken aan nofollow links of ankerteksten.

In het geval van nofollow links kiezen is het een begrijpelijke keuze. Je wilt niet een waardevolle link van een blog met duizenden bezoekers verkwisten door er een nofollow link van te maken. Je kunt hiermee makkelijk een paar links tussendoor plaatsen op een SEO startpagina, deze op nofollow zetten en je hebt weer een diverser linkprofiel.

De tweede bedoeling ermee is het aanvullen van de ankerteksten. Als online marketing bureaus net die paar ankerteksten tekort komen vullen ze deze aan met links vanaf SEO startpagina’s. Vaak vormen deze dan niet de hoofdmoot van het hoofdzoekwoord. Je wilt dat de bulk van je gerichte ankerteksten van hoge kwaliteit domeinen komt. Voor de ankertekst variatie kun je af en toe een link op een SEO startpagina kwijt.

Waaraan voldoet een goede SEO startpagina?

Omdat er zoveel SEO startpagina’s zijn om uit te kiezen is het ook goed om te weten waar je op kunt letten bij het uitkiezen van een goede SEO startpagina. Ten eerste kunnen we niet harder benadrukken hoe belangrijk relevantie is in opzicht. Zeker bij dit soort pagina’s waar er vooral veel links staan, maar weinig content De bots hebben moeite om de relevantie eruit te halen. Natuurlijk doen ze dat aan de hand van de andere backlinks die op de pagina staan, maar dat is vaak niet voldoende. Om er dus echt zeker van te zijn dat jouw link op de juiste manier opgevat wordt plaats je het alleen op een pagina die erover gaat.

Welke andere links staan er op de pagina? Juist je raad het al. Omdat je de pagina deelt met andere bedrijven moet je er wel zeker van zijn dat deze bedrijven min of meer hetzelfde doen als jij. Vallen deze allemaal in dezelfde branche dan zit je goed en kun je de link plaatsen.

Iedereen wil wel zo’n plekje op een SEO startpagina. Dat is nu ook juist de reden waarom je ze goed moet uitzoeken. De autoriteit wordt steeds verder verdunt naarmate er meer links op de pagina terechtkomen. De gemiddelde outlinks per pagina verschilt per branche, maar het liefst wil je voor een dochterpagina (een subdomein van een startpagina) onder de 100 links zitten. Op een normale webpagina met content verwacht je niet meer dan 5 links, maar bij de pagina’s waar wij het over hebben ontkom je niet aan hogere aantallen.

Laten we helemaal terug gaan naar het begin. Vroeger werden ze vooral gebruikt als beginplek. De naam startpagina komt hier ook vandaan. Het is de webpagina die je instelt als standaard url. Dus als jij je (toenmalige) Internet Explorer opstartte, kwam je meteen op je favoriete startpagina. Van daaruit keek je verder naar de rubrieken om te kijken of er tussen stond wat je nodig had. De SEO startpagina’s vandaag de dag die het goed voor elkaar hebben, krijgen nog steeds dagelijks bezoekers. En daar gaat deze laatste tip over. Zoek dus websites uit die nog steeds bezoekers aantrekken. Blijkbaar hebben ze iets waardoor ze blijven terugkomen. Google waardeert dit omdat ze geholpen worden. Bovendien zijn de meeste van deze domeinen jaren, soms zelfs decennia, oud. Hier ligt een enorme autoriteit achter verscholen.

De do’s & don’ts

Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit is het altijd prettig om houvast te hebben. Ook als het aankomt op SEO startpagina’s. We hebben dan ook een aantal do’s en don’ts voor je opgesteld:

Do’s:

  • Zoek relevante startpagina’s op
  • Zoek startpagina’s op met een goede waarde
  • Zorg voor een uitgebreide beschrijving indien mogelijk
  • Leg de nadruk op jouw bedrijfsnaam als anchortekst

Don’ts:

  • Meld je website overal maar aan (irrelevant en slechte waarde)
  • Maak gebruik van automatische plaatsingsdiensten
  • Gebruik alleen maar zoekwoorden als anchortekst

We hopen dat je hiermee aan de slag kunt en dat je op een correctie manier gebruik leert maken van SEO startpagina’s.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z