Call to action: De poort naar (online) succes

2 april 2023

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Ben jij een verleider? Lukt het jou om in de kroeg die dame of heer die je ziet vanuit je ooghoek in te palmen? Wat is je openingszin, wanneer gebruik je hem en hoe converteert jouw openingszin? Leer op het juiste moment toeslaan en lees verder over de call to action!

Dit is de eerste algemene marketingblog van SAM Online Marketing!

Een voorbeeld vanuit ‘real life’ maar goed vergelijkbaar met de call to action die we kennen vanuit de (online) marketing wereld.

Waarom is een goede call to action zo ontzettend belangrijk om je website te laten converteren? Van prospect, naar lead, naar klant? Wij geven je 3 tips voor een killer-CTA.

Call to action (CTA)

De call to action, afgekort als CTA is niets meer en niets minder dan een aanzet of oproep tot actie.

Je hebt die leuke jongen of meid in de kroeg zien staan. Je verzamelt al je moed bij elkaar en stapt op hem of haar af. Je opent je mond en produceert vibraties, klanken oftewel woorden. Je hebt een doel  met deze actie; je wilt hem of haar een drankje aanbieden, je hebt zin in een goed gesprek, je hebt zin in een leuke nacht, je ziet er relatiemateriaal in. Whatever…

Je begint met je openingszin om een reden. Je wilt actie. Anders stap je niet op diegene af. Online is dit niet anders.

De call to action is er om je bezoeker te verleiden. Verleiden om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief, verleiden om een telefoonnummer te bellen, verleiden om een offerte aan te vragen. Maar ben jij online net zo’n goede verleider als in de ‘real world’? Of juist andersom?

De kunst van het verleiden

call to action
Bol.com is de perfecte verleider

Een veel gemaakte fout binnen de world-wide-web-community is ervan uitgaan dat op een link klikken uitnodigend is. Het is te vergelijken met een openingszin als: “Ga met me mee naar de bar”. Ik weet dat ik een toffe gozer ben, dat ik de dame in kwestie wel wat te bieden heb, maar weet de dame dit ook? Waarom zou ze mee moeten lopen naar de bar? Wat staat haar dan te wachten?

Met enkel en alleen een link is dit principe precies hetzelfde. De bezoeker weet niet wat hij achter de link kan vinden. Waarom zou hij op de link klikken? Welke pagina schuilt er achter de link? Jij als websitebeheerder weet dit wel, maar jouw bezoeker niet. Verleid hem om te klikken daar waar jij wilt dat hij klikt. Dat is de call-to-action, dat is de kunst van het verleiden.

Button, link of banner?

CTA’s vind je in verschillende vormen, maten en kleuren. Er zijn verschillende case-studies gedaan naar de conversie van de verschillende vormen, maten en kleuren. De resultaten zijn helder en voor jou als speler op het WWW goed toe te passen.

De best converterende call to action is en blijft de button. De button is veelal een rechthoekige knop die uitnodigt om te klikken. Overige pagina’s zoals bijvoorbeeld de omschrijving van het product, een maattabel, reviews e.d. kunnen volstaan in tekstlinks, maar de CTA moet er duidelijk uitspringen. Jij moet uiteindelijk bepalen waar je de bezoeker heen wilt loodsen, niet de bezoeker zelf. De key naar conversie optimalisatie.

Verschillende kleuren

Voor de buttons worden nog wel eens ‘verkeerde’ kleuren gebruikt. Maar wat is een verkeerde, en wat is een goede kleur? Belangrijk in eerste instantie is dat de button eruit springt. Het moet duidelijk een andere kleur zijn dan je achtergrond, of de kleuren die je rondom de CTA gebruikt.

Welke kleuren zijn geschikt?

  • Rood – Opvallend, knalt eruit maar wordt vaak geassocieerd met gevaar
  • Geel – Vaak de eerste kleur die het oog herkent op een website, goede lokker voor CTA
  • Groen – Vertrouwelijke kleur, associëren we met goed en positief. Ideale kleur voor bijvoorbeeld testimonials, minder geschikt voor een aantrekkelijke call to action
  • Oranje – De beste en meest gebruikte kleur voor een CTA. Combinatie van rood en geel. Vergelijk het met een stoplicht: als je vlak bij het kruispunt bent en hij springt op oranje; trap je dan vol op de rem óf geef je net als ik wat extra gas bij zodat je het redt? De meeste bezoekers gaan voor net dat beetje extra gas zodat ze het toch net redden

De plaats

Met de komst van het responsive design  is het niet altijd meer even duidelijk waar de vouw van een webpagina begint. Van oorsprong wordt een CTA altijd boven de vouw geplaatst, zodat er meteen opgeroepen wordt tot actie. Toch kun je op verschillende plaatsen van je website of blogartikel de button plaatsen. Als goede tekstschrijver zul je een artikel altijd moeten eindigen met een prikkel naar de bezoeker toe. Afsluiten met een CTA is dan ook prima, maar zorg er dan wel voor dat het niet de enige call to action op de pagina is. Bijvoorbeeld één bovenaan de pagina en één onderaan de pagina.

Een andere goede plek is naast een afbeelding. Afbeeldingen trekken in principe altijd het oog van de bezoeker en is dan ook een uitstekende plaats om een CTA te plaatsen. Wel ervoor zorgen dat de kleur van de button afwijkt van de kleur(en) van de afbeelding.

De openingszin

Daar sta je dan. Je haar zit goed, je hebt je mooiste kleren aan, je adem ruikt fris. Alle condities om te scoren zijn er. En dan open je met: Hey, kom je hier vaker?

En poef… Al  je voorbereidingen; je kleren, je haar, je frisse adem. Het doet er allemaal niet meer toe. Je kans is verkeken. Omdat je tekst niet goed is.

Kom je hier vaker staat gelijk aan klik hier.

Klik hier is de meest gebruikte tekst voor links op het internet, maar de minachting naar de bezoeker toe met het gebruiken van deze zin is onmenselijk groot. Alsof je bezoeker te dom is om te begrijpen dat hij op de link moet klikken. Come on…

Naast dat het absoluut niet uitnodigt om te klikken is het ook nog eens waardeloos op het gebied van SEO en linkbuilding.

Call to action
PSV begrijpt het hele call-to-action principe nog niet zo goed

Wat moet je dan wel gebruiken?

Wees in eerste instantie zo specifiek mogelijk. Wat kan de bezoeker verwachten als hij op de button klikt? Waarom zou hij moeten klikken? Loopt hij iets mis als hij niet klikt? Verwerk dit dan in de call to action.

De beste buttons bevatten een werkwoord en een momentum. Ze nodigen uit tot actie.

Voorbeelden hiervan zijn: bestel nu, neem nu contact op, koop vandaag, schrijf direct in en ontvang gratis.

Het moraal van de call to action

Een goede CTA is de poort naar succes. Van prospect, naar lead, naar klant. Je versnelt dit proces door gebruik te maken van een rechthoekige button, het liefst in de kleur oranje. Nodig uit in de tekst die je gebruikt. Verleid je bezoeker en begeleid hem naar de plek waar je hem hebben wilt.

Word een ware online verleider  en zie je conversie ratio omhoog schieten.

Vond je dit artikel nuttig? Heb ik je kunnen helpen met mijn tips? Help ons dan door dit artikel te delen met onderstaande buttons.

Sharing is caring!

Inhoudsopgave