De ideale landingspagina (Deel 2)

8 juni 2016

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Ook jij kan de ideale landingspagina maken. In onze blog van vorige week hebben wij al een aantal punten hiervan behandeld. Onder andere de Meta Description & Title Tag, de URL en de Headers zijn hierin aan bod gekomen. Vandaag krijg jij deel twee. Lees vandaag onder andere over:

  • De tekst
  • Interne links
  • Extra Beeldelementen
  • Call to Action

landingpagefoto2

Tekst/Content van je landingspagina

Vorige week is er al een basis gelegd voor je landing page. Google heeft al een indicatie waar je pagina over gaat. Het heeft al door een aantal elementen kunnen bepalen waar het over gaat. De Title Tag en Meta Description zijn het eerste wat de zoekmachine ziet. Door de geoptimaliseerde URL weet het vervolgens nog beter wat het kan verwachten. In de headers heb jij vervolgens al zowel voor jezelf als Google een structuur uitgezet. Nu is het tijd om je daadwerkelijke verhaal te gaan vertellen.
De tekst van een perfecte landingspagina bestaat allereerst uit je zoekterm. De zoekterm die jij hebt gekozen is je houvast die door heel de pagina terugkomt. Echter kan Google niet zomaar bepalen wat je zoekterm is. Om niet in herhaling te vallen – en om Google makkelijker te doen bepalen waar de pagina over gaat – is het belangrijk om van tevoren een aantal extra zoektermen te bedenken.
De zoektermen waar we het hier over hebben, zijn variaties op de al bedachte zoekterm. Laten we hier Apple als voorbeeld gebruiken. De zoekmachine moet hier bijvoorbeeld uitvinden of het hier over de computergigant Apple gaat, of over het stuk fruit. Er van uitgaande dat je het hier over een appel hebt, moet je duidelijk maken dat je het over het stuk fruit hebt. Verwerk op subtiele wijze woorden als fruit, smaak, eten etc. in je tekst. Deze gerelateerde termen noemen wij ook wel LSI woorden, wat staat voor Latest Semantic Indexing.

landingpagefoto3

Invulling van de tekst
Je kan nu gaan beginnen aan het schrijven van je tekst. Verwerk je zoekterm sowieso in de eerste zin van je tekst en zet deze dikgedrukt neer. Hierna is structuur het belangrijkste. Google blijft een machine dat een bepaald algoritme volgt. Gooi het niet dood met je zoekterm, maar blijf de zoekterm wel verwerken. Een goede landingspagina heeft bijvoorbeeld in elke eerste en laatste zin van het tussenkopje de zoekterm. In de regels hiertussen verwerk je op subtiele wijze je gevonden LSI woorden.
De tekst van een perfecte landingspagina heeft samengevat:

  • Structuur
  • Een goede zoekwoordverdeling
  • Een aantal LSI woorden

Natuurlijk is ook de inhoud van je tekst belangrijk. Deze invulling weet je het beste zelf. Wij laten je er dan ook geheel vrij in.

Interne links op een landingspagina

Ook dit gedeelte heeft niet alleen betrekking op de landingspagina. Om een perfecte pagina op je website te creëren, moet je gehele website in verbinding staan. Dit gebeurt niet alleen door je URL-structuur. Ook door een interne linkbuildingstructuur valt er een hoop te winnen.
De perfecte linkbuildingstructuur varieert per website en pagina, maar ook hier is constantheid belangrijk. Deel van tevoren je pagina’s op en bekijk welke pagina’s gerelateerd zijn en toegevoegde waarde hebben.

Een link brengt bovendien een soort ‘autoriteit’ met zich mee. Wil je een pagina extra in de belangstelling zetten, zorg dan voor relatief veel links naar die pagina.
Toch raden we je over het algemeen constantheid aan. Teken van tevoren voor jezelf een symmetrische structuur uit en houd jezelf hier ook aan. Nadat dit staat kun je altijd nog beslissen hier veranderingen in aan te brengen.

landingpagefoto4

Extra beeldelementen

De laatste jaren is Google steeds meer waarde gaan hechten aan extra elementen op een pagina. Alhoewel Google niet kan zien wat er te zien is op een afbeelding of video, kun je dit wel aan Google vertellen. In bijvoorbeeld de alt tag van je landingspagina geef je een beschrijving mee aan je afbeelding. Dit zelfde geldt voor de beschrijving achter een video.
De beschrijvingen achter je beeldelementen geven je een extra kans duidelijk te maken waar je pagina over gaat. Verwerk hier ook je zoektermen en LSI woorden in. Beschrijf in 3 tot 8 woorden wat er op de afbeelding te zien is.
De ideale landingspagina is altijd voorzien van extra beeldelementen. Vergeet dus niet om afbeeldingen, video’s en infographics op je to-do-list te zetten.

landingpagefoto5

De call to action van de perfecte landingspagina

Uiteraard wil je resultaat behalen met je landingspagina. Dit gedeelte is niet zo op SEO gericht, maar op het converteren van bezoekers. In de voorgaande 6 stappen heb jij er alles aan gedaan om te scoren in een zoekmachine als Google. Nu is het tijd om te gaan oogsten.

De perfecte manier om conversie te behalen is door het subtiel implementeren van call to action buttons. Van tevoren bepaal je wat de actie is die jij je bezoekers wilt laten ondernemen. Het kan zijn dat zij direct contact met u op moeten nemen, maar anderen kiezen er juist weer voor om bezoekers direct hun product te laten afnemen.

Als je de actie hebt bepaald, is het tijd om je buttons te ontwerpen. Allereerst bepaal je de kleur en vorm. Hoe je dit invult, kun je in dit stuk over call to action buttons lezen. Ook is het belangrijk wat je voor tekst in je buttons plaats. Beschrijf hierin de handeling die ze moeten verrichten, en zet er een tijdslimiet in. Dit kan bijvoorbeeld ‘nu’, ‘direct’, of ‘vandaag’ zijn.
Al met al moet jij door de vorige 7 stappen te doorlopen de perfecte landingspagina kunnen creëren. Niet alleen trek je gerichte bezoekers aan, ook kun je deze door de juiste buttons toe te passen subtiel omzetten in klanten. Mocht je dit toch niet zelf kunnen – of hier simpelweg geen tijd voor hebben – helpt SAM Online Marketing je graag verder. Neem eens contact op en bespreek de mogelijkheden met ons!
Tot volgende week!

Inhoudsopgave