Voorkomen en oplossen van duplicate content

17 november 2023

Leestijd: 5 min

Auteur Ali

Geschreven door

Ali Demir

Hoe erg is duplicate content nou? Van de één hoor je dat het echt cruciaal is om alle content op je website uniek te maken en van de ander hoor je dat het niet zo veel kwaad kan. Als je er logisch over nadenkt, is het niet de beste optie om dezelfde content op verschillende pagina’s van je website te hebben. Terwijl we het internet gebruiken, hebben we eigenlijk nauwelijks een idee van de complexiteit achter deze zoekmachine en de problemen die kunnen ontstaan, zoals het gevaar van duplicate content. Maar hoe erg is het nou daadwerkelijk, en hoe los je het op?

Wat is duplicate content?

Duplicate content betekent dat dezelfde inhoud op meerdere locaties (URL’s) op het internet staat. Zo kun je intern duplicate content hebben, wat inhoudt dat je op verschillende pagina’s op je website dezelfde inhoud hebt staan. Maar ook extern kun je dubbele content hebben. In dit geval staat er op de ene site precies dezelfde content als op een ander. Zoekmachines zien dit als een probleem omdat het moeilijk is om te bepalen welke versie van de inhoud het meest relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Maar wat is dan het gevolg hiervan voor alle betrokken pagina’s? Worden ze echt benadeeld en zal je helemaal niet meer kunnen scoren in de organische zoekresultaten van de zoekmachines?

Wat is het gevolg van duplicate content voor je SEO?

We horen wel vaker: “Als mijn inhoud op meer plaatsen verschijnt, zou dat dan niet juist goed zijn voor mijn zichtbaarheid?”. Helaas, het antwoord is nee. Duplicate content zorgt er namelijk voor dat de zoekmachine moet gaan kiezen. Welke pagina is het meest relevant voor de zoekwoorden waarvoor geschreven is?

Google’s algoritme wil de gebruiker de meest relevante inhoud tonen. Wanneer er meerdere identieke versies van dezelfde inhoud beschikbaar zijn, kan de zoekmachine verward raken en wordt het eigenlijk gedwongen om te kiezen voor de pagina die het meest relevant is. Het gevolg hiervan is dat de zoekmachine de meest relevante pagina zal kiezen en de rest van de betrokken pagina’s laag in de ranking blijven. In principe kiezen de zoekmachines logischerwijs altijd de pagina die als eerste gepubliceerd is.

Heeft duplicate content dus een negatieve impact op SEO?

Een negatieve impact op SEO heeft duplicate content niet direct. Wel is het voornamelijk zonde van alle andere pagina’s die de zoekmachines geen voorrang geven, want deze zullen vooral heel laag blijven in de organische zoekresultaten. De vraag is dan eerder: waarom zou je die pagina’s nog houden? Je kunt ze in dat geval beter herschrijven, zodat ze wel kunnen scoren op andere zoekwoorden óf je kunt ze beter helemaal verwijderen. Voor de pagina die de zoekmachines wel voorrang hebben gegeven, heeft duplicate content dus geen negatieve invloed op de rankings!

Hoe kun je duplicate content oplossen wanneer je hiermee te maken krijgt?

Zorg ten alle tijden dat je unieke content creëert. Het lijkt voor de hand liggend, maar de beste manier om duplicate content te vermijden, is door originele inhoud te creëren voor iedere pagina die je aanmaakt. In plaats van teksten te kopiëren en te plakken, probeer je de inhoud te herformuleren en je eigen unieke inzichten en meningen toe te voegen. Echter is het onvermijdelijk dat je soms toch te maken krijgt met duplicate content. Vaak zijn dit bijvoorbeeld enkele zinnen in een blok dat op iedere pagina terugkomt, zoals een offerte- of contactformulier. Over het algemeen pakt de zoekmachine dit dan ook op als common content en niet als duplicate content. Met dubbele content gaat het in principe echt om hele alinea’s en teksten die dubbel zijn. Toch kun je ook de stukken waarvan je denkt dat het common content is, zo veel mogelijk herschrijven en uniek maken. Zo weet je zeker dat het niet als duplicaat wordt gezien.

Er zijn daarnaast nog enkele andere mogelijkheden voor het oplossen van duplicate content. In eerste instantie lijkt het oplossen van de dubbele teksten misschien een ontmoedigende taak, maar het is niet onmogelijk en kan in sommige gevallen zelfs een stuk eenvoudiger verholpen worden dan je denkt! Hier zijn enkele tips om je een handje te helpen:

  1. Gebruik 301-redirects: Als je dezelfde inhoud op meerdere pagina’s hebt, kun je de overbodige pagina’s verwijderen en een 301-redirect doorvoeren om bezoekers en zoekmachines naar de juiste pagina te leiden. Zo ontstaat er geen 404-pagina en zal daarnaast de autoriteit die de pagina heeft opgebouwd, doorgestuurd worden naar de pagina waar je op wilt scoren.
  2. Gebruik canonical tags: Een canonical tag vertelt Google welke versie van een pagina de voorkeur heeft wanneer er sprake is van duplicate content. Zo voorkom je dat de zoekmachine verschillende pagina’s uitleest en bovenaal de pagina kiest waarvan jij wilt dat die scoort.
  3. Controleer je interne links: Zorg ervoor dat je interne links altijd naar de juiste URL leiden. Als je meerdere pagina’s hebt met dezelfde content, zorg er dan voor dat alle interne links naar de meeste relevante pagina gestuurd worden. Zo kunnen de zoekmachines ook meteen opmaken welke pagina het belangrijkste is en dus prioriteit heeft boven de andere duplicaten.

Tools om duplicate content aan te pakken

Google Search Console biedt hulpmiddelen om te controleren op duplicate content. Met deze tool kun je zien hoe Google je pagina’s crawlt en indexeert en kun je eventuele problemen met duplicate content opsporen. Onder pagina indexeringen kun je bij ‘Alternatieve pagina met correcte canonieke tag’ en ‘Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie’ zien welke pagina’s Google niet indexeert als gevolg van duplicate content. Bovendien kan ‘Verwijderingen’ in het menu van Google Search Console ook helpen. Als je duplicate content vindt die je niet kunt verwijderen, zoals gastblogs die je op andere websites hebt geplaatst, kun je Google vragen om deze pagina’s uit hun zoekresultaten te verwijderen.

Daarnaast kun je de tool Siteliner ook heel goed gebruiken voor het wegwerken van duplicate content op je eigen website. Deze tool doet een live test van jouw website en geeft voor iedere pagina weer hoeveel procent er dubbel is met andere interne pagina’s. Als je binnen deze tool op één van de URL’s klikt, dan kun je in verschillende kleuren precies zien welke delen van de content dubbel zijn. Voor externe pagina’s kun je de website plagiarismdetector.net weer heel goed gebruiken. Deze zal van de content of de URL die je geeft over het hele internet kijken welke stukken content dubbel zijn. Beide tools kun je gratis gebruiken!

Herinner je je echter de oude wijsheid “voorkomen is beter dan genezen”? Het toepassen van goede SEO-praktijken is essentieel om te voorkomen dat duplicate content in de eerste plaats een probleem wordt. Zorg er dus bij voorbaat al voor dat je unieke content op je website plaatst. Later hoef je hier dan niet opnieuw tijd en energie in te stoppen.

Pak jouw duplicate content aan!

Wees altijd bewust van wat je waar publiceert. Schrijf originele, waardevolle inhoud, gebruik de juiste tools en strategieën om duplicate content te voorkomen en aan te pakken, en blijf op de hoogte van de laatste SEO-trends en -praktijken.

Onthoud, het draait allemaal om het bieden van de best mogelijke ervaring aan je publiek. En hoewel het lijkt alsof je je zorgen moet maken over de algoritmes van Google, zijn het eigenlijk je lezers die het meest belangrijk zijn. Niemand wilt namelijk twee keer dezelfde tekst lezen. Als je je concentreert op wat zij nodig hebben en willen, zal je inhoud uiteindelijk op de juiste manier worden beloond.

Natuurlijk zijn er geen garanties in het leven, maar één ding is zeker: wanneer je je inzet om waardevolle en unieke inhoud te creëren, stel je jezelf al op voor succes. Want zoals het oude gezegde luidt: “Kwaliteit is geen daad, het is een gewoonte”.

Heb jij te maken met grote hoeveelheden duplicate content en heb je de hulp nodig van een specialist? Neem dan direct contact op met de SEO consultants van ons online marketing bureau. We adviseren je graag en helpen je samen te groeien. Samen vooruit, samen winnen!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium,