5 fases van de customer journey
De vijf fases van de customer journey zijn: Awareness, Consideration, Purchase, Retention en Loyalty. Weet je eenmaal hoe deze fases eruit zien voor jouw klant dan kan je jouw marketingstrategie daarop aanpassen. Als gevolg zal je klanten alleen relevante content op de juiste plaats en tijd aanbieden.
Awareness – Bewustwordingsfase
Dit is het prille begin waarin de klant voor het eerst in aanraking komt met je bedrijf. De klant kent je nog niet, ook niet van naam. Per toeval komt de klant jouw onderneming tegen in een tijdschrift, krant, radio- of tv-spotje, social media post, Google advertentie, zoekresultaat of krijgt wat te horen via een kennis of familielid. De customer journey heeft vanaf dit punt (touchpoint) een aanvang genomen.
Consideration – Afwegingsfase
Je bent inmiddels bekend bij de klant, maar deze is nog niet zeker of hij of zij iets bij jou wil kopen of liever toch bij een concurrent. Nu spant het erom welke informatie precies wordt aangeboden waardoor de klant wordt overtuigd dat het bij jou de beste plek is om een product of dienst af te nemen. Dit is de fase waarin je jezelf kan onderscheiden van concurrenten. Zo is dit het moment waarop je USP’s (Unique Selling Points, jouw onderscheidende kenmerken) aanbiedt. Maak kenbaar dat je de meest professionele partij bent in jouw branche.