Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is online marketing?
Home | Begrippenlijst | Algemeen | Wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Bij online marketing kies je ervoor om jouw product of dienst te promoten via het internet. Het ultieme doel is om nieuwe klanten aan te trekken die jouw product(en) of dienst(en) afneemt. Er zijn vele verschillende manieren bij online marketing. Denk hierbij aan social media marketing, zoekmachine optimalisatie maar ook zoekmachine adverteren. Daarnaast zijn er ook diverse kanalen die gebruikt kunnen worden voor online marketing, zoals social media, zoekmachines en meer. Voordat je online marketing wil gaan inzetten is het verstandig om van te voren goed na te denken over wat je wil gaan bereiken. Dit zorgt ervoor dat je op een doelgerichte manier te werk gaat waardoor de resultaten beter zullen zijn dan wanneer je zomaar aan de slag gaat.

Waarom online marketing?

Het doen van online marketing kan vele voordelen bieden. Heel veel van de hedendaagse communicatie verloopt via het internet. Daarnaast zijn er steeds meer en nieuwe mogelijkheden om online marketing in te zetten. Denk hierbij aan de social media die de afgelopen 10 tot 15 jaar gigantisch zijn gegroeid waardoor er nieuwe mogelijkheden ontstonden om jouw doelgroep te bereiken. En zo zullen dankzij technologische ontwikkelen steeds nieuwe kansen zich voordoen.

Een ander voordeel is dat je zelf kan bepalen hoeveel geld je uit wil geven. Al zal dit wel van invloed zijn op de resultaten die je kunt behalen. Met een kleiner budget kan je natuurlijk niet verwachten om in heel Nederland goed zichtbaar te zijn. Maar door je budget op de juiste manier te besteden kun je toch al veel bereiken, zeker op lokaal niveau.

Waar het bij offline marketing nog wel eens lastig kan zijn om de resultaten in beeld te brengen, is dit bij online marketing een stuk eenvoudiger. Je kunt resultaten beter meten en daardoor ook goed analyseren. Zo kun je eenvoudig dankzij Google Analytics zien hoeveel mensen je website bezoeken, hoeveel er een conversie volbrengen en via welke manier ze jouw website bezoeken.

Het laatste belangrijke voordeel van online marketing is dat het mogelijk is om te personaliseren voor jouw doelgroep. Zo kun je beter inspelen op de interesses en wensen van jouw (potentiële) klanten.

De aanpak

Voordat je start met online marketing is het goed om een goede aanpak en strategie uit te zetten. Voor deze aanpak en strategie is het belangrijk om diverse punten duidelijk te hebben. Misschien heb je dit al voor je bedrijf opgesteld maar het kan geen kwaad om hier nog een keer extra over na te denken zodat je weloverwogen aan de slag gaat met online marketing.

Allereerst is het belangrijk om te kijken naar de doelgroep. Wie wil je bereiken door middel van je online marketing campagne en op welke plek of plekken kun je jouw doelgroep het beste bereiken? Als je dit duidelijk hebt, is het tijd om te kijken naar de boodschap die je wilt geven aan jouw doelgroep. Wat wil je doorgeven en met welke boodschap? Houd het vooral eenvoudig. En dan natuurlijk het doel. Wat wil je bereiken met online marketing? Is dit simpelweg meer bezoekers op je website? Of wil je misschien dat de bezoeker langer op je website doorbrengt. Wil je meer naamsbekendheid? Of wil je gewoon meer conversie? Met een duidelijk doel kan je beter vooruit.

Als laatste nog het budget. Wat wil je uitgeven aan online marketing en alles wat daar bij komt kijken? Door een budget van te voren bepalen kun je duidelijker kijken welke vormen en kanalen voor online marketing inzetbaar zijn met het budget dat jij hebt. Bovendien kan je aan de hand van het budget ook beter bepalen of je de online marketing lokaal, regionaal of nationaal kan inzetten.

Wat valt onder online marketing?

Online marketing bestaat uit vele soorten. Aan de hand van de keuzes die je hebt gemaakt voor de aanpak, kun je kiezen wat voor online marketing jij het beste kunt inzetten. Hieronder lees je de belangrijkste soorten die onder online marketing vallen, op willekeurige volgorde.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie, of SEO, word je website geoptimaliseerd om zo goed mogelijk vindbaar te worden in Google. Er zijn verschillende factoren die hierbij aan bijdragen. Denk hierbij aan de content maar ook de autoriteit die wordt opgebouwd door middel van linkbuilding. Wanneer je geen ervaring hebt met online marketing en/of SEO kan het moeilijk zijn om het goed uit te voeren. Daarom kan je er vaak beter voor kiezen om SEO te laten doen door specialisten, zoals die van SAM Online marketing.

Content marketing

Content marketing is een belangrijk onderdeel van online marketing. Vaak gaat dit gepaard met onder andere zoekmachine optimalisatie.  Content marketing kan te maken hebben met tekst, foto’s of video’s op jouw website. Het is belangrijk om de content af te stemmen op jouw doelgroep en het doel van jouw website zodat de bezoekers zo goed mogelijk door jouw website geleid worden.

Zoekmachine adverteren en digital advertising

Bij zoekmachine adverteren kun je ervoor kiezen om advertenties in de zoekresultaten van Google te laten zien. Maar dit is niet de enige manier van adverteren en reclame maken. Dit kun je ook doen via social media of bijvoorbeeld affiliate marketing.

Social media marketing

Social media is over het algemeen een eenvoudige manier om contact te maken met jouw doelgroep. Bovendien verhoogt het de naamsbekendheid van je bedrijf en biedt het verschillende opties tot interactie. Tegenwoordig wordt het wel steeds lastiger om met een bedrijfspagina gratis in beeld te komen met je doelgroep. Facebook en andere social media kanalen zetten steeds meer in op betaalde content voor bedrijven.

E-mail marketing

Als laatste is er nog e-mail marketing. Er zijn verschillende tools waarmee je eenvoudig e-mails kunt sturen naar grote groepen. Het grote minpunt is wel dat je eerst e-mailadressen moet verzamelen voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag kunt. Wanneer je een webshop hebt, gaat dit wellicht wat makkelijker maar ook dan moeten mensen nog wel aangeven dat ze jouw nieuwsbrief willen ontvangen. Het is namelijk wettelijk verplicht dat er eerst toestemming moet worden gegeven.

Tips voor online marketing

Als laatste willen we als online marketing specialist nog wat tips geven zodat jij alvast aan de slag kunt gaan met online marketing. De eerste tip is om via alle kanalen die je gebruikt dezelfde boodschap uit te zenden. Het is belangrijk dat de boodschap samenhangend en consistent is. Hierdoor zal deze beter blijven hangen.

Een andere tip is het plaatsen van een goede call to action. Als iemand jouw website bezoekt, wil je natuurlijk dat deze persoon een conversie doet. Het is daarom belangrijk om een goede call to action te hebben in de vorm van een knop of link naar de juiste plek. Hierdoor nodig je mensen ook echt uit om de conversie te volbrengen.

Als laatste is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw website altijd up-to-date is. Online marketing is geen eenmalige actie maar het gaat om een altijd evoluerend en doorgaand proces. Zorg dat jouw website en content daarom up-to-date is. Dit zorgt voor een betere autoriteit en betere positie in de zoekresultaten maar ook geeft het jouw bezoekers meer vertrouwen.

Online marketing uitbesteden

Wil je je liever focussen op de belangrijkste werkzaamheden voor je bedrijf en valt online marketing hier niet onder? Kies er dan voor om het uit te besteden aan een echte specialist die weet wat hij doet. Kies voor SAM Online Marketing als jouw partner. Samen zullen we ervoor zorgen dat jouw website hoger in Google komt en daardoor betere resultaten haalt. Meer weten over onze diensten of de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op of vraag direct een gratis website scan aan.