Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat betekent SEO?
Home | Begrippenlijst | SEO | Wat betekent SEO?

Wat is SEO?

Als je veel bezig bent met jouw website, dan kan het niet anders dan dat je wel eens hebt gehoord van SEO. Maar wat is het nou eigenlijk en wat betekent het?

Betekenis van SEO

SEO is een afkorting die staat voor Search Engine Optimization. De van oorsprong Engelse term betekent – letterlijk naar het Nederlands vertaald – zoekmachine optimalisatie. Het is erop gericht de website van een bedrijf of organisatie te optimaliseren voor zoekmachines als Google, Bing en Yahoo, waarbij Google verreweg het grootste marktaandeel heeft. Dit is dus ook gelijk het antwoord op de vraag ‘Wat is zoekmachine optimalisatie?’.

SEO is erop gericht om zowel interne factoren (sitestructuur, content, techniek) als externe factoren (linkbuilding, autoriteit) van jouw website aan te pakken. Als je al deze factoren aanpakt, zal de website goed te vinden zijn in de organische zoekresultaten van Google op de voor jouw relevante zoektermen.

Waarom is SEO belangrijk?

Een voordeel van SEO is dat je niet per bezoeker hoeft te betalen, in tegenstelling tot SEA, en dat je altijd bent te vinden. Als je hoog in Google staat, heeft dit meer invloed dan welk ander marketingkanaal dan ook. Maar waarom is SEO dan zo belangrijk? Het grootste gedeelte van de Nederlanders zal hun zoektocht naar een product, dienst of bedrijf beginnen via een zoekmachine. Om te zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt en leads genereert is het dus belangrijk om zo hoog mogelijk in Google te staan. Zoekmachine optimalisatie/SEO is daarom zeer belangrijk om leads te genereren.

Belangrijke onderdelen SEO

Zoals gezegd is SEO gericht op interne en externe factoren van een website, in totaal gaat het meer dan 200 factoren. Maar alleen Google zelf weet precies wat deze factoren zijn. Maar we weten wel dat deze factoren zijn te verdelen in drie belangrijke factoren. Deze drie belangrijke factoren zijn: techniek, content en autoriteit.

Techniek

Op het gebied van techniek is het voor SEO belangrijk dat verschillende onderdelen op orde zijn. Sommige klinken misschien logisch maar lang niet alle websites houden hier rekening mee. Denk onder andere aan de volgende onderdelen:

  • Structuur van de website
  • Juist gebruik van koppen
  • URL’s die gebruiksvriendelijk zijn
  • Snelle laadtijd
  • Het hebben van een SSL-certificaat
  • En een nieuwe toevoeging: de Core Web Vitals.

Het is niet zo dat iedere goede webbouwer ook daadwerkelijk rekening houdt met het leggen van een goede technische SEO-basis. Gelukkig is het ook mogelijk om jouw website te laten bouw bij SAM Online Marketing zodat dit direct goed staat.

Content

Mensen die Google gebruiken, zijn altijd op zoek naar iets. Dit kan zijn een product, een dienst, contactgegevens of informatie. Dit alles wordt in de vorm van content gegeven op een website. Het is voor SEO belangrijk om jouw website zo in te richten dat de content de zoekintentie van de gebruiker van Google vervult. Hoe beter je hier in bent, hoe meer bezoekers van je website dit waarderen. Zij zullen dan ook signalen aan Google afgeven dat je website goed is. Voorbeelden van signalen zijn:

  • Meerdere pagina’s op de website bezoeken
  • Een laag bouncepercentage
  • Een link naar jouw website plaatsen. Dit is de ultieme vorm van waardering en voor SEO heel belangrijk

Alhoewel er mensen zijn die Google zo hoog hebben zetten waardoor ze zeggen dat Google precies weet wat de informatiebehoefte van de gebruiker is, kun je nog steeds niet om zoekwoorden heen. De ideale content bestaat dus uit het beantwoorden van de zoekintentie van de gebruiker en in de content worden zoekwoorden gebruikt die zijn gevonden met een zoekwoordonderzoek. Het is wel belangrijk om er altijd voor te zorgen dat de content bestaat uit een verleidelijke tekst. Schrijf hem dus voor de gebruiker en niet voor Google.

Autoriteit

Vroeg had Google zelf een eigen indicator voor autoriteit, genaamd PageRank, maar tegenwoordig wordt er voornamelijk uitgegaan van waarderingen die worden gegeven door Moz en Ahrefs. De autoriteit wordt voor het grootste gedeelte bepaald door inkomende links van externe domeinen.

Het beste is natuurlijk dat bezoekers van de website de content zo goed vinden dat ze vrijwillig verwijzen met een link naar jouw website. Maar iedereen weet wel dat het niet zo werkt. Veel mensen vragen geld voor een link naar een website of wordt er geruild. Dit is iets waar Google al jaren mee bezig is want ze kunnen op dit moment de autoriteit bijna alleen maar bepalen door de links. Maar dit is dus te manipuleren. Dit is dan ook waarom linkbuilding zo belangrijk is als onderdeel van SEO.

Samengevat: Wat is SEO?

Letterlijk is SEO een afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Maar wat is het nou echt? SEO is het zorgen dat een website zo hoog mogelijk komt in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO bestaat uit diverse onderdelen: Techniek, Content en Autoriteit. Elk hebben ze hun eigen invloed op de zoekmachine optimalisatie en de resultaten.

Wil je SEO voor jouw website uitbesteden? Neem dan direct contact op voor een gesprek met een van onze specialisten en kom erachter wat SAM Online Marketing voor jou kan betekenen.

s