Wat is SEO?

De betekenis van SEO in het kort

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands noemen we dit zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie wil je zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van zoekmachines komen te staan. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachines Google, Bing en DuckDuckGo. 

Waar het vooral om gaat is de organische zoekresultaten in deze zoekmachines. De zoekresultaten pagina’s, ofwel SERPs, van zoekmachines bestaan namelijk uit twee delen. Bovenaan vind je de betaalde zoekresultaten en daaronder vind je de organische zoekresultaten. In de betaalde zoekresultaten kun je terecht komen door je bezig te houden met Google Ads (SEA). Wanneer we het hebben over SEO marketing hebben we het uitsluitend over de organische zoekresultaten die je vindt onder de betaalde zoekresultaten. 

In deze SEO uitleg gaan we dieper in op:

  • De betekenis van SEO
  • Hoe SEO werkt
  • De drie pijlers van SEO
  • Wat een SEO specialist doet
  • SEO voor jouw eigen website

Wat is de betekenis van SEO?

De vraag ‘wat is SEO?’ is een vraag die kort beantwoord kan worden, maar vereist eigenlijk een stuk meer toelichting. SEO is dus een afkorting voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Met zoekmachine optimalisatie kom je op een organische manier op een hoge positie in de zoekmachines. Omdat SEO de organische manier is om hoog in de zoekresultaten te staan, zou je kunnen zeggen dat SEO je gratis bezoekers oplevert. Als jij met je website een top drie positie hebt in Google, krijg je natuurlijk meer kliks dan wanneer je een nummer tien positie hebt. Met een nummer 10 positie kan het zelfs zo zijn dat je helemaal geen bezoekers ontvangt. Dat hangt compleet af van de markt waar jij je in bevindt. Met een top drie positie kun je in ieder geval gratis een groot aantal bezoekers verwachten op je website. Dat geldt natuurlijk alleen als je alle SEO werkzaamheden zelf op wil pakken. Als je SEO door een andere partij laat doen, zitten daar vrijwel altijd kosten aan verbonden. Wil je SEO uitbesteden aan een professioneel bureau? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende brainstormsessie. We brengen alle verbeterpunten voor je in kaart!

Ja, scan mijn website

Hoe werkt SEO?

Nu je het antwoord op de vraag “wat betekent SEO?” weet, gaan we over op alle ins en outs van SEO. Want hoe werkt SEO precies? Hoe SEO precies werkt, is geen vraag die we in drie zinnen voor je kunnen beantwoorden. Om je een volledig antwoord te geven, bespreken we de factoren die het meeste invloed hebben op de resultaten in zoekmachines. SEO is namelijk erop gericht om zowel interne factoren (sitestructuur, content, techniek) als externe factoren (linkbuilding, autoriteit) van jouw website aan te pakken. Bij het optimaliseren van je website kun je helaas niet altijd invloed hebben op elk detail van je website, maar gelukkig kun je wel aan de slag met een hoop andere factoren. We leggen de belangrijkste onderdelen aan je uit. Wil je weten hoe SEO tot in de puntjes werkt? Lees onze uitleg over hoe SEO werkt.

Voorbeeld betaald zoekresultaat

Wat belangrijk is om te weten, is dat Google bepaalt welke webpagina’s bovenaan komen te staan aan de hand van een algoritme. Als jij een eigen website hebt, bepaalt dit algoritme of jouw webpagina relevant genoeg is om een hoge ranking te krijgen. Waar let dit algoritme dan precies op? Een zoekmachine als Google is vooral gericht op haar bezoekers. Google wil de mensen die de zoekmachine zo goed mogelijk bedienen. Je moet je voorstellen dat jij een vraag intikt of op zoek bent naar een product in Google. Dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk het beste antwoord op je vraag of het geschikte product vinden. Vind je dit niet, zul je wellicht ergens anders gaan zoeken naar hetgeen dat je wil hebben. Dat wil Google natuurlijk niet! Daarom staan de bezoekers voor zoekmachines als Google op nummer één. Hier is het algoritme van Google dan ook op gebaseerd. De bezoekers!

De pagina’s op jouw website maken alleen kans om goed te ranken als het algoritme van Google jouw webpagina’s ziet als relevante pagina’s voor haar bezoekers. Het feit dat jouw pagina’s nog niet als relevant worden gezien door Google betekent niet dat dit voor altijd zo blijft. Je kunt de relevantie van je website, in de ogen van Google en haar bezoekers, namelijk verhogen. Hoe doe je dit? Dat doe je dus met behulp van SEO! SEO bestaat uit verschillende aspecten, die je op hun beurt weer kunt optimaliseren. Zet je zoekmachine optimalisatie goed in? Dan staan je webpagina’s binnen no-time bovenaan in Google of andere zoekmachines.

Eerst even de basis

Voordat je kunt vliegen, moet je eerst zeker weten dat je al kunt lopen! Starten met de optimalisatie van je website doe je niet zomaar. Je moet eerst een aantal andere zaken in orde hebben. Want hoe kun je ranken als je nog geen website hebt? Die moet je eerst hebben! Als je website eenmaal staat, moet je ervoor zorgen dat er tekst, ofwel content, op je website komt te staan. Deze content kan over van alles gaan. Zo kun je een pagina maken waar je meer vertelt over je bedrijf. Of misschien ben je van plan om wekelijks een blog te gaan schrijven. Dat valt allemaal onder content. De eerste factoren die belangrijk zijn is dat je content van hoge kwaliteit is. Mensen die iets intikken in Google moet natuurlijk wel wat hebben aan jou pagina’s. Als je content helemaal gereed is, kun je kijken naar de crawlability van je website. Het moet voor Google makkelijk zijn om zo snel mogelijk door jouw website te navigeren. Zo komt Google erachter dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn. Valt jouw website niet of moeilijk te crawlen door Google? Dan wordt het lastig om je website te optimaliseren.

Je website moet voldoen aan bepaalde criteria voordat je in aanmerking komt om te ranken in Google. Loop je website eerst goed na en start daarna met zoekmachine optimalisatie! Wil je je website liever door professionals laten bekijken. Dat kan! Doe onze gratis website scan en ontdek jouw verbeterpunten.

Ja, scan mijn website

Doe een zoekwoordonderzoek

Staat de basis van je website eenmaal? Dan kun je door met de eerste stap van SEO. Namelijk het zoekwoordonderzoek. Als je wil ranken in Google is het belangrijk dat je een duidelijk idee hebt waar je voor wil ranken. Je moet een duidelijke en doordachte strategie hebben. Wanneer je aan de slag gaat met SEO, optimaliseer je je website niet voor alles waar men naar zoekt in Google. Je zoekt een aantal zoekwoorden uit waarvan jij denkt dat jouw doelgroep deze zoekwoorden vaak intikt in Google. Ben jij een schilder en wil je meer klanten krijgen door hoog te ranken in Google? Dan kun zoekwoorden gebruiken als ‘Muren laten verven’ of ‘Schilder in Leiden’. Deze zoekwoorden verwerk je vervolgens in je content. Als iemand die zoekwoorden intikt in Google, zal hij terechtkomen op jouw pagina. Mits je een hoge positie hebt in Google natuurlijk. Met een zoekwoordonderzoek breng je eigenlijk in kaart waar jouw doelgroep precies naar zoekt.

Dit is een stap die cruciaal is voor iedereen die een kans wil maken om hoog te ranken in Google. Zonder een goed zoekwoordonderzoek ben je als het ware aan het schieten met hagel. Dat is zonde van de tijd en moeite die steekt in bijvoorbeeld het schrijven van content.

De drie pijlers van SEO

SEO is gericht op interne en externe factoren van een website. In totaal gaat het om meer dan 200 factoren, die invloed hebben op je ranking in Google. Wat de factoren precies zijn, weet alleen Google. Wel weten we dat al deze factoren de verdelen zijn in drie verschillende categorieën. Als je met SEO aan de slag gaat, moet je content, techniek en autoriteit optimaliseren, zodat je positie Google zo hoog mogelijk is.

 

Hoofdpijlers SEO

Techniek

Op het gebied van techniek is het voor SEO belangrijk dat verschillende onderdelen op orde zijn. Sommige klinken misschien logisch maar lang niet alle SEO websites houden hier rekening mee. Denk onder andere aan de volgende onderdelen:

  • Structuur van de website
  • Juist gebruik van koppen
  • URL’s die gebruiksvriendelijk zijn
  • Snelle laadtijd
  • Het hebben van een SSL-certificaat
  • En een nieuwe toevoeging: de Core Web Vitals.

Als je je website zelf hebt gemaakt, is het ideaal als je de website al tijden het bouwen helemaal hebt geoptimaliseerd voor SEO. Dat scheelt jezelf achteraf een hoop werk. Heb je de website laten bouwen door een freelancer of een webdesign bureau? Dan bestaat de kans dat de website al geoptimaliseerd is, maar dat is ook weer niet gegarandeerd. Veel webdevelopers maken website zonder daadwerkelijk stil te staan bij de onderdelen die relevant zijn voor SEO. Zo zal een webdeveloper minder snel nagaan of de URL’s op je website wel klantvriendelijk zijn. Bij andere bureau’s, zoals SAM Online Marketing, nemen webdevelopers alle nodige elementen mee bij het maken van de webshop. Zo weet je zeker dat je website vanaf dag één geschikt is voor SEO!

Content

Mensen die Google gebruiken, zijn altijd ergens naar op zoek. Dit kan zijn een product, een dienst, contactgegevens, informatie of iets anders. Dit alles wordt in de vorm van content gegeven op een website. Het is voor SEO belangrijk dat je je website zo inricht dat de content de zoekintentie van de gebruiker van Google vervult. Hoe beter je hierin bent, hoe meer bezoekers van je website dit waarderen. Zij zullen dan ook signalen aan Google afgeven dat je website goed is. Voorbeelden van signalen zijn:

  • Meerdere pagina’s op de website bezoeken
  • Een laag bouncepercentage
  • Een link naar jouw website plaatsen. Dit is de ultieme vorm van waardering en voor SEO heel belangrijk

Alhoewel er mensen zijn die Google zo hoog hebben zitten dat ze zeggen dat Google precies weet wat de informatiebehoefte van de gebruiker is, kun je nog steeds niet om zoekwoorden heen. De ideale content bestaat dus uit het beantwoorden van de zoekintentie van de gebruiker en in de content worden zoekwoorden gebruikt die zijn gevonden met een zoekwoordonderzoek. Het is wel belangrijk om er altijd voor te zorgen dat de content bestaat uit een verleidelijke tekst. Schrijf hem dus voornamelijk voor de gebruiker en niet voor Google.

Autoriteit

Vroeg had Google zelf een eigen indicator voor autoriteit, genaamd PageRank, maar tegenwoordig wordt er voornamelijk uitgegaan van waarderingen die worden gegeven door Moz en Ahrefs. De autoriteit wordt voor het grootste gedeelte bepaald door inkomende links van externe domeinen.

Het beste is natuurlijk dat bezoekers van de website de content zo goed vinden dat ze vrijwillig verwijzen met een link naar jouw website. Maar iedereen weet wel dat het niet zo werkt. Veel mensen vragen geld voor een link naar een website of wordt er geruild. Dit is iets waar Google al jaren mee bezig is want ze kunnen op dit moment de autoriteit bijna alleen maar bepalen door de links. Maar dit is dus te manipuleren. Dit is dan ook waarom linkbuilding zo belangrijk is als onderdeel van een SEO website.

In het kort moet letten op het volgende:

1. Techniek: de snelheid van de website, de structuur, klopt de indexering?

2. Content: een zoekwoordonderzoek, zoekwoorden op een natuurlijke wijze gebruiken in teksten, schrijven voor Google én bezoekers.

3. Autoriteit: linkbuilding gebruiken om het domein en alle pagina’s op je website te versterken met interne en externe links.

 

Google

Je eigen website verbeteren met SEO marketing

Een voordeel van SEO is dat je niet per bezoeker hoeft te betalen, in tegenstelling tot SEA, en dat je altijd te vinden bent. Als je hoog in Google staat, heeft dit meer invloed dan welk ander marketingkanaal dan ook. Maar waarom is zoekmachine optimalisatie dan zo belangrijk? Het grootste gedeelte van de Nederlanders zal hun zoektocht naar een product, dienst of bedrijf beginnen via een zoekmachine. Om te zorgen dat je ook daadwerkelijk gevonden wordt en leads genereert is het dus belangrijk om zo hoog mogelijk in Google te staan. Zoekmachine optimalisatie/SEO is daarom zeer belangrijk om leads te genereren. Hiermee kom je met een SEO website namelijk zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten.

Als je meer omzet wil genereren voor je bedrijf, is SEO een perfecte vorm van marketing. Geen gebruik maken van SEO is eigenlijk een gemiste kans! Veel mensen denken vaak dat je SEO altijd moet uitbesteden. Dat hoeft niet persé. Het optimaliseren van de techniek, content en autoriteit op je website kun je altijd zelf doen. Wel heeft het zo zijn voordelen om SEO marketing op te laten pakken door specialisten. Zo hebben specialisten vaak jaren aan ervaring en weten ze meteen hoe ze je website moeten oppakken. Ook zal een specialist vaak meer tijd hebben om aan je website te sleutelen dan jijzelf. Een bedrijf runnen neemt natuurlijk veel tijd in beslag. Een SEO specialist ontlast je in het genereren van bezoekers, zodat jij met andere zaken aan de slag kunt.

Ben jij al helemaal in SEO marketing gedoken, maar heb je nog niet de resultaten die je graag had gewild? De SEO specialisten van SAM Online Marketing helpen je verder! Al bijna 10 jaar geven onze SEO specialisten advies aan ondernemers in Nederland en België. Van het schrijven van content tot het opschonen van de techniek achter je website. Onze SEO specialisten weten jouw website tot in de puntjes te optimaliseren, zodat je binnen de kortste keren kun ranken in Google en bezoekers kun genereren. We denken met je mee!

Wil jij een SEO specialist inschakelen om je omzet te verhogen? Neem contact met ons op. We voeren geheel vrijblijvend een website scan voor je uit, zodat je weet hoe je website ervoor staat.

Ja, scan mijn website

Wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist doorloopt alle stappen die we in deze SEO uitleg besproken hebben. Een SEO specialist doet voorafgaand aan de start van het project een nulmeting van hoe je website ervoor staat. Is de techniek van je website niet waar het zou moeten zijn? Of moet de content op je website aangevuld worden? Hier zal een SEO specialist bij het doen van een nulmeting achter komen. Wanneer duidelijk is hoe jij ervoor staat, gaat een SEO specialist aan de slag met het uitvoeren van een zoekwoordonderzoek, het schrijven van relevante content, het verbeteren van de techniek achter je website en het verhogen van je autoriteit. Dit allemaal is bij SEO marketing vaak een lang proces, maar met de ervaring van een SEO specialist zal dit proces een heel stuk ingekort worden.

Bij SAM Online Marketing gaan onze SEO specialisten een stuk verder dan dat! Onze specialisten denken ook na over jouw doelgroep. We denken na over de manier waarop jouw doelgroep je website gebruikt om de gebruikerservaring te blijven verbeteren.

Samengevat: Wat is SEO?

Wat betekent SEO? Letterlijk is SEO een afkorting van Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Maar wat is het nou echt? SEO is het zorgen dat een website zo hoog mogelijk komt in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. SEO bestaat uit diverse onderdelen: Techniek, Content en Autoriteit. Elk hebben ze hun eigen invloed op de zoekmachine optimalisatie en de resultaten. Wanneer je deze volledig optimaliseert, zal je met jouw SEO website hoog in Google komen!

Wil je SEO voor jouw website uitbesteden? Neem dan direct contact op voor een gesprek met een van onze specialisten en kom erachter wat SAM Online Marketing voor jou kan betekenen.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z