Hoe bouw je een succesvol in-house SEO-team?

25 maart 2022

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

SEO is een langetermijninvestering waar je u tegen zegt. In het begin is het echt alleen maar investering, zonder dat je er wat voor terugkrijgt. Maar na een maand of 6 begin je al redelijk wat organische bezoekers aan te trekken. Na een jaar doe je lekker mee. En na twee jaar ben je gewoon marktleider in jouw branche. Zo snel kan het gaan, mits je het goed aanpakt.

Maar hoe bouw je nou een succesvol in-house SEO-team? En hoe integreer je dit ‘nieuwe’ team in je huidige marketingafdeling? Een tipje van de sluier: waarschijnlijk heb je de kennis al in huis!

Waarom überhaupt een in-house SEO-team?

Je besteedt de SEO van je website op dit moment nog uit aan een extern bureau. Dit gaat tot nu toe prima. Dus waarom zou je überhaupt deze succesvolle samenwerking verbreken en het zelf gaan doen? Mits je dit goed opbouwt, biedt het je diverse onderdelen.

Allereerst kun je sneller stappen zetten. Dit is iets wat je ook bij grotere organisaties ziet. Er zijn meer stakeholders, meerdere lagen en meerdere personen bij betrokken en iedereen heeft allemaal zijn eigen belangen. Kwalitatief is dit goed, maar het kost bergen met tijd. Wanneer je alle manschappen intern hebt, kun je dan ook een stuk sneller schakelen.

Ten tweede kun je alle aandacht aan jezelf besteden. Een SEO-bureau wil jou ook succesvol maken, maar moet wel binnen het verantwoorde blijven. Is er een uurtje over ergens, wordt deze natuurlijk liever intern besteed. Dit is begrijpelijk. Heb je een eigen team over de vloer, dan bepalen jullie zelf welke tijd waar naartoe gaat.

Tot slot komt er het stukje content creatie om de hoek kijken. Is het jouw business en heb je er zelf affiniteit mee, dan kun je sneller en beter content vormgeven. Dit is ook het geval voor ons eigen bureau. Uit ervaring weten we dat de beste content gecreëerd wordt als onze klanten hier zelf ook actief in betrokken zijn.

Hybride team: wat in-house en wat uitbesteden?

Natuurlijk hoef je echt niet álles ineens zelf te gaan doen. Er zullen altijd onderdelen blijven die je beter uit kunt besteden aan een bureau. Op voorhand is niet te zeggen wat je moet uitbesteden en wat je in-house kunt doen. Veel is afhankelijk van de potentie die je op dit moment al in huis hebt.

Beschik je over een development-afdeling? Deze kun je de technische kneepjes van het vak bijbrengen. Heb je al copywriters en/of social media marketeers in dienst? Zij kunnen zich laten bijscholen tot on-page SEO-specialisten. En zijn jouw sales mensen getraind in het opbouwen van relaties en het leggen van nieuwe contacten? Dan zijn zij uitermate geschikt voor de PR en linkbuilding afdeling.

Maar goed. Dan moet jouw huidige personeel natuurlijk wel getraind worden. En daar is een aanvoerder voor nodig!

Zorg voor een aanvoerder

Niet voor niets heeft vrijwel iedere teamsport nog steeds een aanvoerder. De aanvoerder doet de communicatie naar buiten, zet de lijnen binnen het veld uit en is zelf waarschijnlijk of één van de betere, of degene met de meeste ervaring. Als jij een in-house SEO-team wilt opzetten, is het zaak om allereerst een aanvoerder aan te stellen.

Zoekmachine optimalisatie is een breed vakgebied. Je hebt te maken met technische aspecten, content creatie en een stukje relatiebeheer en PR. Voor al deze taken zijn er specialisten, maar de aanvoerder moet al deze facetten in ieder geval in de basis beheersen. Op deze manier kan hij de helikopterview behouden en op strategisch level bijsturen. Als specialist ben je namelijk geneigd om alleen in je eigen straatje te denken. Als je iemand hebt die je aanstuurt en binnen het veld coacht, ben je hier op lange termijn alleen maar blij mee.

Maak processen en zorg voor de juiste SEO-tools

SEO is een vak voor specialisten, maar ieder bedrijf heeft processen nodig. Ook al ben je nog zo’n expert binnen jouw SEO-onderdeel, dan nog is regelmaat en zekerheid een belangrijke factor. Voordat je personen van buitenaf aanneemt of jouw huidige personeel bijschoolt, is het dan ook zaak dat de processen er staan. Welke stappen doorloop je, wat documenteer je? Waar documenteer je het? Wie rapporteert aan wie en waarom? Met welke frequentie stel je je doelen bij? Het is nog maar een fractie van de vragen die je jezelf stelt. Documenteer de stappen die doorlopen moeten worden en investeer tijd in het neerzetten van concrete en gedetailleerde processen.

Het menselijk brein houdt ergens op. Je hebt dan ook een stukje technologie nodig ter ondersteuning. Zorg dan ook dat jouw in-house SEO-team de juiste tools heeft. We hebben de drie tools op een rij gezet die wat ons betreft niet mogen ontbreken!

Screaming Frog:

On-page en techniek is de basis van zoekmachine optimalisatie. In elke toolset mag Screaming Frog dan ook niet ontbreken. Deze spider komt het dichtst in de buurt van Google’s crawler. Het brengt je website van A tot Z in kaart. Je krijgt niet alleen de verbeterpunten tot in detail aangedragen. De tool ondersteunt jouw team ook op strategisch vlak door je informatie te geven over website structuur, interne links, SEO titels en nog veel meer. Je krijgt de data kant en klaar op je bordje en hoeft er alleen nog maar zelf de conclusies uit te trekken.

SEMRush:

SEMrush is misschien wel de beste allround SEO-tool van dit moment. Je kunt je website monitoren, nieuwe zoekwoorden vinden, concurrenten checken, linkbuilding profielen doornemen, traffic analyses doen en nog veel meer. Al met al een prachtige allround tool, waar je echt van alles mee kunt.

Ahrefs:

Gaat het om het vinden van nieuwe zoekwoorden en het doen van linkbuilding analyses, dan mag Ahrefs niet ontbreken. Je kunt jouw concurrenten van A tot Z uitlichten en tot in detail zien met welke pagina ze op welk zoekwoord scoren. Ditzelfde geldt voor de linkbuilding van concurrenten. Met de link-intersection tool kun je jouw website met die van concurrenten vergelijken en precies zien welke links ze hebben die jij nog niet hebt.

Bovenstaande tools zijn redelijk allround en in principe heeft jouw SEO-team hier genoeg aan. Toch zijn er in SEO-land tientallen andere tools. Iedere tool heeft zo zijn sterktes en zwaktes en het hangt ook erg af van persoonlijke voorkeur. Zo kun je aan jouw ‘SEO weapons of choice’ ook nog andere hulpmiddelen toevoegen. Denk aan tools als Moz, Majestic, Mangools en SE Ranking. Toch zijn er ook diverse gratis tools op het web beschikbaar. Te beginnen bij de toolset van Google zelf: Google Search Console en Google Analytics. Vul dit aan met tools als Siteliner, Brokenlinkcheck.com en overigen en je hebt de perfecte toolset in-house.

Zorg altijd voor impulsen van buitenaf

Nu kun je in principe jouw gehele SEO in-house doen. Maar toch kan het geen kwaad om voor specifieke onderdelen en specialistisch werk een externe partij mee te laten kijken. Schakel je een SEO-bureau in, dan kan deze je op specifieke onderdelen bijstaan. Denk aan complexe technische vraagstukken zoals een SEO-migratie, het schrijven van bepaalde longcopy voor een concurrerend zoekwoord, een stukje strategie of als aanvulling op jouw interne linkbuildingstrategie. De basis moet in orde zijn, maar je moet niet koppig zijn en per se alles zelf willen oppakken. Een SEO-bureau is de perfecte aanvulling op een solide team.

Ready, set…..go!

Je bent ready to go. In enkele stappen heb je je eigen in-house SEO-team neergezet. Je hoeft niet alleen maar nieuw personeel aan te nemen. Je kunt namelijk ook jouw huidige personeel bijscholen en de taken gedeeltelijk op zich laten nemen. Zorg er alleen wel voor dat techniek, content en PR gedekt zijn, ongeacht of je dit uitbesteedt of in-house doet. En zorg er altijd voor dat je kennis van buitenaf hebt om met je mee te kijken. Een rol die we uiteraard graag op ons nemen. Ben jij bezig om een in-house SEO-team neer te zetten? Maar kun je wel wat hulp van buitenaf gebruiken? We nemen deze rol graag op ons!

Inhoudsopgave