Verder dan standaard campagnes: wat komt er nog meer kijken bij online marketing?

20 augustus 2021

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Online promotie en het uitzetten van een échte marketingstrategie is zoveel meer dan alleen een beetje doen. Zo kun je wel adverteren, optimaliseren voor Google en wat content verspreiden, maar is dit het nou? Je raadt het antwoord al: nee! Maar wat komt er nou nog meer kijken bij online marketing? Waar moet je zelf op letten en waarin kun jij écht laten zien wie jij bent? We hebben het voor je op een rij gezet.

Een stukje achtergrond

Om niet in metaforen en vage bewoordingen te blijven spreken, geven we je vandaag een geweldig voorbeeld van een organisatie die goed weet wat er nog meer bij marketing komt kijken. Zo heeft Board Refreshment het bouwen van haar website en de promotie voor Google aan ons uitbesteed. We werken ook al een paar jaar zeer prettig samen, en dit is omdat Board Refreshment precies weet wat er nog meer bij online marketing komt kijken.

Hoe bepaal ik mijn identiteit?

Net als bij ‘normale’ marketing en het creëren van naamsbekendheid, is het zaak om een eigen identiteit te creëren. Wie ben jij? Wat maakt jou uniek? En wat maakt jou anders dan anderen. Het voorbeeld van Board Refreshment had hierin niet treffender kunnen zijn:

Board Refreshment richt zich op non-executive search. Even simpel gezegd: het vinden van geschikte leden om plaats te nemen in diverse raden van commissarissen. Veel commissariaten worden tegenwoordig nog steeds weggegeven aan de status quo. In de praktijk komt dit vooral neer op blank, Nederlands, man en ouder dan vijftig. Board Refreshment maakt zich anders dan andere search agencies vooral hard voor diversiteit. Man-vrouw, oud-jong, blank-kleur, Nederlands-Niet-Nederlands en andere varianten.

Door zich op te werpen tegen de gevestigde orde en aan te schoppen tegen het fundament van het commissariaat, creëert Board Refreshment direct een geheel eigen identiteit. En deze identiteit is van levensbelang als je je online wilt onderscheiden. Men heeft namelijk de keuze uit tientallen partijen en als je wilt dat de keuze op jou valt, moet je ervoor zorgen dat je blijft hangen en iets unieks hebt te melden.

Hoe toon ik mijn expertise?

Je hebt een unieke waardepropositie weten te creëren. Maar dit is niet genoeg. Wil je online succes behalen, is het zaak om expertise te tonen en te laten zien dat je weet waarover je het hebt. Alleen op deze manier weet men zeker dat men aan jou een goede partij heeft. Het belangrijkste hierin is om aan te tonen dat men tevreden over jou is. Denk dan ook aan het plaatsen van reviews als je producten verkoopt. Bied je echter net zoals Board Refreshment een dienst, dan is het zaak om over jouw succesverhalen te vertellen. Dit kan in de vorm van cases, maar je kunt jouw succesverhalen ook op een andere manier uitlichten, bijvoorbeeld in de vorm van een blog.

Bij Board Refreshment gebeurt het tonen van expertise ook. Zo worden succesvolle plaatsingen van kandidaten gedeeld, is men voorloper in het delen van nieuws en worden er ook opiniestukken geschreven, waarover later meer. Tot slot zijn diverse leden van Board Refreshment bezig met Personal Branding op social media (voornamelijk LinkedIn). Een organisatie is net zo sterk als haar werknemers en door naam voor jezelf te maken, doe je dit ook voor jouw organisatie.

Waar wil ik te zien zijn?

Online marketing is meer dan alleen het optimaliseren van je website en het aanzetten van wat advertenties. Wil je online succesvol zijn, is het namelijk zaak om op de juiste plekken te zien te zijn en je op diverse plekken te laten gelden.

Board Refreshment beschikt ook over een gedegen online strategie. Dit lichten we per onderdeel voor je uit.

Sociale media: Board Refreshment bedient vooral de zakelijke markt en werkt b2b. Dit betekent dat Facebook, Instagram, Snapchat en/of Tik Tok niet bijster relevant zijn. Juist wel richt de organisatie zich op Twitter en vooral LinkedIn. Hier blijft men in contact met haar volgers en relaties door het laatste nieuws te delen en andere vormen van content te delen.

Search: de uitdaging binnen Search is, buiten het überhaupt vindbaar worden, het vindbaar worden op de juiste plekken. Onderdeel van de strategie is dan ook het uitzetten van zoekwoorden om op gevonden te worden. Dit is niet een eenmalig proces: ieder kwartaal wordt gekeken naar nieuwe trends en nieuwe zoekwoorden om te implementeren op de website. In combinatie met de socials ontstaat hierdoor een wisselwerking waarmee iedere mogelijke klant jou te zien krijgt.

Overige plekken: belangrijk binnen marketing is om constant op zoek te gaan naar nieuwe kansen. Dit doet Board Refreshment door niet alleen de gebaande paden te bewandelen, maar elke mogelijkheid aan te grijpen die aansluit op het verkondigen van haar boodschap. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het schrijven van gastblogs voor het Voorburgs Dagblad.

Conclusie:

Wat we hieruit kunnen concluderen, is dat (online) marketing meer is dan alleen een beetje optimaliseren en wat advertenties neerzetten. Zo dien je een unieke waardepropositie te hebben, is het zaak om expertise te blijven tonen en moet je ook vooral zorgen dat je op de juíste plekken te zien bent.

Wanneer jij samenwerkt met SAM Online Marketing, zijn wij jouw partner die jou hierin helpt. We dagen je uit om uniek te zijn en denken met je mee op diverse vlakken. Meer weten? Neem eens contact met ons op en bespreek de mogelijkheden!

Inhoudsopgave