Een (online) onderneming starten in een pandemie: Waar moet ik beginnen?!

13 augustus 2021

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat tienduizenden bedrijven, ZZP’ers en andere ondernemers het schip in zijn gegaan. Zij zagen zich genoodzaakt hun verlies te nemen en hun deuren te sluiten. Op dat moment kun je twee dingen doen: bij de pakken neerzitten of het zien als een kans om iets nieuws te beginnen. Veel ondernemers zagen de pandemie zelfs als een kans. Daar men meer thuis zat (en nog zit), brengt men meer tijd online door en doet men ook meer aankopen door.

Jij zit dit nu te lezen en denkt: “Dit kan ik ook!”. En in principe kan iedereen ook een online onderneming starten. Je moet alleen weten waar je moet beginnen en welke stappen je moet doorlopen. https://hondenbrokken.nl/ is een mooi voorbeeld van hoe je in enkele maanden vanuit het niets een goedlopende organisatie kunt opzetten. En wij hebben hier deel van uit mogen maken. Laten we je stap voor stap meenemen in de stappen die je moet doorlopen om een online onderneming op te starten, met hondenbrokken.nl als praktisch voorbeeld!

1.      Bedrijfsnaam bedenken en domeinnaam afnemen

Een online onderneming begint bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Wie ben je, hoe heet je en hoe gaat jouw bedrijf heten. Vervolgens ga je kijken of er nog een domeinnaam te vinden is die aansluit op jouw bedrijfsnaam. Soms is deze al geclaimd, maar dan nog bestaat de kans dat je deze over kunt nemen van een ander. Dit is de basis en is een belangrijk gegeven voor vervolgstappen.

In het geval van Hondenbrokken.nl is dit gegaan op basis van de markt. Er lag een kans op het gebied van hondenbrokken en de domeinnaam hondenbrokken.nl was voor een relatief laag bedrag over te nemen. Eén en één is twee!

2.      Huisstijl laten ontwerpen

Zodra je een bedrijfsnaam en domein hebt, is het zaak om voor een stukje herkenbaarheid te zorgen. Hiervoor is het zaak om een overkoepelende huisstijl te hebben. Ongeacht wat men van jou ziet, het moet herkenbaar zijn. De huisstijl van jouw bedrijf bestaat onder andere uit:

  • Kleurgebruik
  • Lettergebruik (en ook een beetje taal)
  • Vormen en figuren

Jouw huisstijl komt onder andere terug in:

  • Logo
  • Website
  • Folders
  • Brochures
  • Emails
  • Offertes
  • Facturen
  • Enzovoorts!

Dit was ook het geval voor hondenbrokken, waar is gekozen voor een aantal complementaire kleuren: groen, rood, paars, blauw en grijs. Dit kleurgebruik is tot in detail terug te zien: van het logo van de website tot aan de verpakkingen van het hondenvoer.

3.      Website laten bouwen

Wil je echt online het verschil maken, dan heb je een website nodig. Deze website is de basis van jouw online onderneming, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Men doet hier niet alleen bestellingen namelijk. Men blijft ook op de hoogte van het laatste nieuws en de laatste ontwikkelingen. Ook heeft men een overzicht van de producten die je biedt en eventuele aanbiedingen.

Dit is echter alleen de voorkant, want ook aan de achterkant is de website de basis van jouw onderneming. Hier komen jouw bestellingen namelijk ook op binnen, via deze plek worden bezoekersstatistieken en financiële gegevens bijgehouden. Ook treft men belangrijke (en verplichte) bestanden, zoals de algemene voorwaarden van jouw bedrijf. Dit is tegenwoordig zo belangrijk, dat we hier een apart onderdeel aan hebben gewijd.

4.      Verplichte bestanden regelen

Men gaat tegenwoordig steeds scherper om met persoonsgegevens. De autoriteit persoonsgegevens zit er bovenop en je moet dan ook goed aantonen wat je met iemands gegevens doet. Die persoon moet hier ook daadwerkelijk akkoord mee gaan. Ook moet iemand zijn of haar rechten kennen bij jouw bedrijf. Wat is de retourpolicy, wat gebeurt er na een bestelling en zo zijn er nog talloze andere onderdelen. Zorg er in ieder geval voor dat jouw website over het volgende beschikt:

  • Privacy-/cookiepolicy
  • Cookie pop-up
  • Algemene voorwaarden

Heb je moeite om dergelijke bestanden op te stellen? Geen zorgen! Er zijn namelijk genoeg templates online te vinden hiervoor. Googlen op ‘template algemene voorwaarden’ of ‘template privacy policy’ is hiervoor voldoende. Partijen als Webwinkelkeur hebben dit uitgebreid voor je uitgezet namelijk en je hoeft alleen maar jouw gegevens aan te passen. Heb je iemand in jouw netwerk met juridische kennis? Laat deze de bestanden dan voor de zekerheid nog wel doorlezen. Je wilt niet voor onverwachte ontwikkelingen komen te staan!

5.      Leveranciers vinden

Je hebt nu een basis staan. De belangrijkste onderdelen voor een online onderneming zijn er al. Er mist alleen nog één onderdeel: jouw producten. En zonder producten geen omzet. Je staat dan ook op een belangrijke tweesprong die het verdere verloop van jouw bedrijf zal gaan bepalen. Kies je voor optie 1 of optie 2:

Optie 1: Andermans producten verkopen (dropshipping)

Wanneer je kiest voor dropshipping, verkoop je eigenlijk andermans producten. Iemand anders neem de productiekosten, het contact met producenten en het voorraadbeheer uit handen. Die persoon moet er alleen zelf ook aan verdienen. Dit zal dan ook ten koste gaan van jouw marge, waardoor je er per definitie minder aan overhoudt dan wanneer je de productie voor eigen rekening neemt.

Optie 2: Jouw eigen producten verkopen

De tweede optie is het zelf verkopen van jouw producten. In dat geval zal je zelf voor de productie moeten zorgen, alsook het voorraadbeheer. Hier komt een en ander bij kijken en hier gaat tijd in zitten, want tijd = geld. Je hebt meer lasten, maar daardoor ook meer lusten. Want doordat je tijd en risico neemt, zal je meer marge hebben.

Waar ga je voor: veel risico en meer winst, of weinig risico en minder winst?

6.      Integratie webshop

Als alle stappen omtrent de productie van jouw product eenmaal doorlopen zijn, kun je eindelijk jouw producten op jouw shop gaan uploaden. Wanneer je jouw eigen producten maakt, kun je dit handmatig op jouw webshop uploaden. Ga je voor dropshipping, dan heeft jouw leverancier vaak een koppeling beschikbaar waarbij jouw product categorisatie en voorraadbeheer automatisch in de shop te integreren is. Ook is het zaak om een betaalmiddel te koppelen aan jouw website. Zo kun je op hondenbrokken.nl ‘gewoon’ via iDeal betalen.

7.      Marketing en promotie

We zouden bijna de belangrijkste stap vergeten. En laat dit nou net de stap zijn waar wij de meeste affiniteit mee hebben. Je hebt alles al wat je nodig hebt om een onderneming succesvol te maken, behalve het belangrijkste onderdeel: omzet. En deze omzet krijg je door klanten. Maar hoe bereik je deze klanten en hoe zorg je dat deze personen jouw product gaan kopen? Dit doe je door promotie en marketing. Zorg er dan ook voor dat jij te vinden bent waar jouw bezoekers te vinden zijn. Enkele manieren hiervan zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Adverteren in zoekmachines
  • Sociale media (zowel organisch als via advertenties)
  • Display advertising
  • Marketplaces
  • Emailmarketing
  • Reclame maken

De mogelijkheden binnen marketing zijn oneindig. Maar welk kanaal past nou het beste bij jou? We helpen je graag bij het beantwoorden van deze vraag. Neem contact met ons op om te sparren over de mogelijkheden!

8.      Optimalisatie

Een ondernemer is nooit klaar. Als jij de mentaliteit hebt om het te maken, blijf je dan ook bezig en blijf je zoeken naar kansen. Zo hoeft een huisstijl nooit definitief te zijn, kan jouw website altijd net dat procentje beter, blijf je bezig met aanbiedingen, is er altijd nog een beetje winst te behalen op het gebied van marketing of is er nog een andere stap in het proces die beter gezet kan worden.

Al met al

Conclusie: als ondernemer ben je nooit klaar, ook online niet. Er kan altijd wel een stap beter en er is altijd nog winst te behalen. Maar heb je een goed idee, en weet je net als Hondenbrokken.nl de juiste partners om je heen te verzamelen, dan kun je zelfs in een pandemie als deze jouw eigen bedrijf opstarten.

Heb jij een goed idee en kun je niet wachten om deze te pitchen? Wij luisteren!

In dit artikel lees je: