De knoop doorhakken: SEO, SEA of toch socials?

1 september 2021

Leestijd: 5 min

Geschreven door

SAM Online Marketing

Knopen doorhakken is altijd lastig. Zo ook voor dit stuk. Ik heb namelijk lang zitten twijfelen wat ik moest gaan schrijven. Maar toen wist ik het: dit ga ik schrijven. Ook met online marketing is het lastig om de knoop door te hakken en te bepalen welk kanaal het beste bij jou past. Wat werkt voor jou: SEO, SEA, de socials, of misschien wel heel iets anders? In dit stuk help ik je om te bepalen welke strategie en welk kanaal het beste bij jou past.

Welke soort kanalen zijn er?

Om goed te kunnen bepalen welk kanaal het beste bij jou past en de juiste beslissing te kunnen maken, is het zaak om meer over deze kanalen te weten. Om deze reden hieronder in een notendop de mogelijkheden, inclusief voors en tegens.

Zoekmachines

Allereerst heb je de zoekmachines. Dit is misschien wel het bekendste fenomeen binnen online marketing. Wanneer men het heeft over online marketing, komen termen als SEO en SEA al heel snel naar voren. Maar wist je dat zelfs binnen zoekmachine marketing er talloze verschillen tussen de diverse kanalen zitten.

SEA is het adverteren in zoekmachines als Google. Je betaalt een x-bedrag per bezoeker die op jouw advertentie klikt. Het voordeel: iedereen kan in beeld komen. Het nadeel: je betaalt een x-bedrag per klik op jouw website. Je kunt dus geld verliezen als bezoekers jouw website wel aanklikken, maar niet converteren. Wil je aan SEA beginnen, dien je dan ook bijna zeker te weten dat jouw website een goede conversie heeft, anders zal je er alleen maar op achteruitgaan.

SEO is optimalisatie voor het organische gedeelte van Google. Hier kun je gratis komen te staan en het kan je dan ook een hoop marge opleveren als je hier staat. Ook sta je 24/7 bovenaan en niet tijdelijk. Eigenlijk dus alleen maar voordelen. Het nadeel: er kan maar één iemand bovenaan staan. Je zal dan ook een hoop moeite moeten doen om bovenaan te komen en voor jou zijn er 100 anderen die dat net zo graag willen.

Social media

Optimalisatie voor social media kun je zien als gericht schieten met hagel. Enerzijds schiet je content op personen af die hier helemaal niet per definitie op zitten te wachten. Dit in vergelijking tot Google waar men zelf het initiatief neemt door een zoekterm in te tikken. Anderzijds heeft de persoon jouw bedrijf al geliked of heb je jouw advertentie tot in de puntjes uitgewerkt. Er bestaat dus een kans dat zij alsnog in jou geïnteresseerd zijn. Ook aan dit kanaal kleven diverse voor- en nadelen.

Allereerst heb je het organische gedeelte van de socials. Hier kun je gratis jouw bereik vergroten door content te plaatsen. Het nadeel: de social mediakanalen willen helemaal niet dat bedrijven profiteren van haar algoritme. Je bereik zal dan ook superlaag zijn, tenzij je voldoende likes en reacties weet te genereren en een sneeuwbaleffect creëert.

Ook op de socials kun je adverteren. Hier kun je tot in de puntjes bepalen wie je wilt bereiken: van target area tot demografische gegevens als leeftijd en geslacht. Je kunt zelfs filteren op de interesses van jouw potentiële klant. Het nadeel: je betaalt per bereik en niet zoals met SEA per klik. Kans bestaat dus dat je betaalt zonder dat het je ook maar iets oplevert.

Overige kanalen (display)

Zijn de zoekmachines en sociale media niet genoeg voor jou en wil je jouw potentiële klant ook op andere plekken bereiken. Dan is display advertising misschien wel wat voor jou. Display advertising brengt jou in beeld op talloze websites door middel van displays (banners). Hierdoor kun je tienduizenden mensen bereiken en kennis laten maken met jouw merk. Bovendien betaal je bijna niets per impressie als je dit vergelijkt met adverteren op andere plekken. Het nadeel hiervan is alleen dat het vrijwel alleen voor promotiedoeleinden te gebruiken is; in de praktijk klikt vrijwel niemand op de banner die in beeld komt. Gebruik dit dus alleen ter promotie en verwacht er geen directe conversies uit.

Emailmarketing

Zelfs anno 2021 is emailmarketing nog steeds een meerwaarde voor jouw online marketing. Mits juist ingezet! Heb je een unieke korting te bieden, kom je met een nieuwe productlijn of is er ander nieuws dat men echt interessant vindt, verwerk dit dan in jouw mailings.

Het voordeel van emailmarketing is dat je mensen bereikt die echt in jou geïnteresseerd zijn. Ze hebben zich opgegeven voor jouw nieuwsbrief of hebben in een eerder stadium al producten bij jou gekocht. Het nadeel is dat het zeer tijdsintensief is en het überhaupt lastig is om een mailinglijst te vervaardigen. Heb je een flinke lijst en heb je men ook echt wat te bieden, laat je dan vooral niet tegenhouden!

Remarketing

Misschien verkoop je wel een bepaald product wat men niet in één dag koopt. Denk aan bijvoorbeeld een auto of een product waarvan men niet per se realiseert dat het nodig is. In dat geval hebben ze misschien wel al jouw website of socials bezocht, maar heeft dit niet tot een conversie geleid. Wil je dat alle moeite in de optimalisatie voor de andere kanalen voor niets is geweest, of wil je van het momentum van bezoek gebruikmaken? Uiteraard gaan we voor dat laatste.

Remarketing draait om het in beeld blijven als iemand met jou in contact is geweest. En het mooie is: je kunt het vrijwel overal doen. Denk aan ads op de socials, Google Ads en andere plekken. Hierdoor blijf je top of mind en onthoudt men wie jij bent. Eigenlijk is remarketing dan ook voor iedereen geschikt, mits je uiteraard niet te vaak in beeld komt bij iemand. In dat geval wordt het eerder irritant dan dat het een meerwaarde met zich meebrengt.

Conclusie: je hoeft niet te kiezen!

Al met al zie je dat er diverse mogelijkheden zijn, die allen hun voor- en nadelen hebben. Je hoeft dan ook helemaal niet te kiezen, maar kunt ook combineren. Het ligt er alleen maar aan in welk gedeelte van de buyer funnel jouw klant zich bevindt. Zo zijn sociale media vaak een introductie tot het onderwerp, zijn zoekmachines weer iets commerciëler en is emailmarketing vooral iets voor bestaande klanten. En remarketing is weer op al deze kanalen toe te passen. Conclusie: er is niet één goed kanaal en ze hebben allemaal hun voor- en nadelen. Juist de combinatie van verschillende kanalen is wat jou verder gaat helpen.

Hulp nodig bij het kiezen van de juiste kanalen voor jouw website? We helpen je graag verder! Neem eens contact met ons op en bespreek de mogelijkheden met onze marketing specialisten.

Inhoudsopgave