Wanneer we het over een zoekwoord hebben kan dat één woord zijn, maar het kunnen er ook meerdere zijn. Zo kan een zoekwoord bijvoorbeeld bestaan uit 3 losse woorden. Daarom moet je de tern ‘zoekwoord’ eerder zien als een groet woorden of woordcombinatie. Hoe ziet zoiets eruit?
Dit zijn drie voorbeelden van iets dat je een zoekwoord kunt noemen. Alleen het woord ‘Linkbuilding’ zou iemand kunnen intikken in Google. Google geeft op basis van dit zoekwoord zoekresultaten, die de bezoeker verder moeten helpen. Maar als iemand het zoekwoord ‘Linkbuilding bureau Amsterdam’ intikt, geeft Google je weer andere zoekresultaten. Want je zoekt nu naar specifiek naar een bureau dat gespecialiseerd is in Linkbuilding en ook nog in Amsterdam werkzaam is. Dan laat Google natuurlijk hele andere zoekwoorden zien. Een zoekwoord kan dus bestaan uit meer dan één woord.Soorten zoekwoorden
In de wereld van SEO maken we gebruik van verschillende soorten zoekwoorden. Belangrijke soorten zoekwoorden, die je moet kennen, zijn short tail zoekwoorden long tail zoekwoorden. Deze twee soorten zoekwoorden hebben elk een eigen functie en gebruik je dus ook in verschillende situaties.
Short tail zoekwoorden
Als het gaat om short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden, gaat het niet alleen om de lengte van de zoekwoorden. Het gaat ook om de effectiviteit van beide soorten zoekwoorden. Een short tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit een of twee woorden. Het is dus een korte woordcombinatie. Denk aan:
- Waterfles
- Grasmaaier
- Iphone hoesje
Dit zijn allemaal vrij simpele zoekwoorden, die we short tail zoekwoorden noemen. Een voordeel van dit soort zoekwoord is dat ze heel vaak gebruikt worden door gebruikers van zoekmachines. Als je met een short tail zoekwoord in de top 3 van Google, is de kans erg groot dat je ontzettend veel bezoekers zult krijgen op je website. Wel is het nadeel dat de concurrentie op deze zoekwoorden ook erg hoog is. Iedereen wil er namelijk tussen staan met zijn website. Je kunt je voorstellen dat je veel moeite moet doen om met een short tail zoekwoord als ‘waterfles’ veel moeite zult moeten doen om hoog te ranken. Betekent dit dan dat je helemaal niet hoog kunt ranken en bezoekers kunt krijgen? Zeker niet! Je kunt ook long tail zoekwoorden gebruiken.
Long tail zoekwoorden
Het woord ‘long’ geeft het al aan. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die een stuk langer zijn. Zie je een zoekwoord dat meer dan drie woorden heeft? Dan noemen we dat een long tail zoekwoord. Een aantal goede voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn:
- Goedkope laptop online bestellen
- Refurbished smartphone kopen
- Zwarte schoenen zonder veters
Long tail zoekwoorden worden, in tegenstelling tot short tail zoekwoorden, minder vaak ingetikt door gebruikers van zoekmachines als Google. Maakt dat long tail zoekwoorden zinloos? Absoluut niet! Met long tail zoekwoorden heb je veel minder last van concurrentie. Wanneer je dit soort zoekwoorden gebruikt, is de kans dus hoger dat je een hoge positie krijgt in Google. Daarnaast zul je ook nog gerichte bezoekers krijgen. Terwijl je met short tail zoekwoorden juist vrij algemene bezoekers krijgt. De conversie op je pagina’s zal met long tail woorden dus hoger zijn dan op pagina’s met short tail zoekwoorden. Zo hebben beide soorten zoekwoorden hun voordelen.