Wat is on page SEO?

Binnen zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, wordt er onderscheid gemaakt tussen on-page SEO en off-page SEO. Kortom, dingen die je optimaliseert op de pagina zelf en dingen die je optimaliseert buiten de pagina om. Bij on-page moet je vooral denken aan tekst, maar ook andere content zoals meta’s, alt tags, afbeeldingen en knoppen.

Alhoewel beide vakgebieden binnen de pijler SEO vallen, zijn ze wel echt anders. Het verschil is zelfs zo groot, dat sommigen zich specialiseren in on-page en anderen in off-page. Wat het verschil is tussen deze twee en wat de factoren zijn per ‘soort’ lees je hier!

On page SEO

Eigenlijk zegt de term het zelf al, maar on page SEO zijn alle factoren voor zoekmachine optimalisatie die je op je website of webshop kan aanpassen. De factoren die ermee te maken hebben zijn zelf aan te passen of te beïnvloeden. Bij eigenlijk iedere SEO controle worden de factoren van on page SEO het eerste nagelopen en gecontroleerd. De factoren van on page SEO zijn:

SEO titels

De SEO titels bepalen voor een groot gedeelte wat het thema van de pagina’s is. Net zoals een titel van een boek direct toont waar de hele inhoud over zal gaan, zo is dat ook met de titels van je webpagina’s. Houd er bovendien rekening mee dat deze titels zichtbaar zijn in de zoekresultaten. Zorg dus voor zowel een duidelijke inhoud, maar ook voor een pakkende tekst waardoor mensen sneller geneigd zijn om op jouw link te klikken in plaats van de concurrent.

De url

De url is een andere grote invloed op het thema van je webpagina. Niet alleen voor de crawlers geeft het de structuur van de website aan. Veel bezoekers van je website zullen zo nu en dan ook kijken in de url-balk om te zien waar ze precies zitten. Wederom is het hier goed om na te denken over wat er in de url staat met oog op de zoekresultaten. Iemand zal sneller een link met rare woorden in de url overslaan wanneer hij een lijst met zoekresultaten voorgeschoteld krijgt.

Meta descriptie

De meta descriptie is de ondersteuning van de SEO titel. On-page optimalisatie kan niet zonder meta descripties. Vaak zie je dat webshops niet goed scoren omdat ze totaal geen descripties hebben in gevuld bij de producten. Je moet dit namelijk voor alle producten invullen. Ook al is het een hele klus, iedere pagina voorzien van een meta descriptie is de moeite waard. Je kunt hier iets meer tekst kwijt dan in de titel, waardoor deze plek ook geschikt is om de varianten van het zoekwoord waarvoor je wilt scoren of LSI neer te zetten.

Koppen

Net zoals in een krant zorgen koppen ervoor dat een pagina overzichtelijk blijft. Denk goed na hoe je dit stuk van on-page optimalisatie wilt aanpakken. Je wilt dat de koppen duidelijk zijn, niet te lang en ook beschrijvend. Wat zal iemand vinden wanneer hij gaat lezen? Vergeet ook niet vragend je koppen neer te zetten.

Geschreven content

De geschreven content op je website zijn uitermate belangrijk voor Google om te begrijpen waar het over gaat. Bij ellenlange teksten verliezen lezers hun aandacht, maar als je te korte teksten schrijft hebben de crawlers te weinig om goed te begrijpen waar een tekst over gaat. Het is daarom belangrijk dat je de context goed weergeeft, dit voorkomt dat woorden die een dubbele betekenis hebben verkeerd opgepakt worden.

Laadsnelheid

Eigenlijk valt dit onder techniek, maar er zijn zat dingen die on-page aan te passen zijn zodat de laadsnelheid omhoog gaat. Zo is het niet alleen een kwestie van snellere servers. Gebruik jij bijvoorbeeld een afbeeldingverkleiner wanneer je afbeeldingen plaatst op je website? Zo nee, dan kunnen deze afbeeldingen te groot zijn qua bestandsformaat waardoor ze de server zwaar belasten en dit zie je weer terug in de lange laadtijden.

Responsiviteit op alle apparaten

Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan zoekopdrachten via mobiele telefoons. Check daarom goed of je de on-page optimalisatie ook hebt gedaan voor de mobiele versie van de website. Wanneer belangrijke content te ver naar onder wordt geduwd kan dit de posities beïnvloeden.

Off page SEO

De tegenhanger van on page SEO is, natuurlijk, off page SEO. De factoren van off page SEO zijn buiten jou website of webshop om. Dit maakt het vaak lastiger om deze aan te passen of te beïnvloeden. Maar toch is er altijd wel een manier te vinden om een groot gedeelte toch te beïnvloeden. De belangrijkste factoren van off page SEO zijn:

  • Linkbuilding
  • Bloggen
  • Social media
  • Advertenties

Complete zoekmachine optimalisatie

Een complete zoekmachine optimalisatie bestaat uit een website of webshop die wordt geoptimaliseerd met zowel on page SEO als off page SEO. Wil je dat jouw website of webshop compleet wordt geoptimaliseerd voor zoekmachines? SAM Online Marketing kan ervoor zorgen dat jouw website of webshop hoger in Google komt te staan waardoor jij meer uit je website kan halen. Meer weten over de mogelijkheden bij ons bureau? Neem dan direct contact met ons op of vraag de gratis SEO scan aan.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z