Wat is funnel marketing?

Specialist Jake

Geschreven door:
Jake Stamenković

Funnel marketing heeft alles te maken met de customer journey. De naam zegt eigenlijk al precies wat het betekent; aan de hand van een soort trechter leid jij jouw bezoekers naar een conversie. Dit proces is echter een stuk uitgebreider dan de meeste mensen denken.

Waar bestaat een marketing funnel uit?

Een marketing funnel is opgebouwd op basis van het AIDA-model. Dit model omschrijft hoe bezoekers op een website in 4 stappen naar een conversie geleid worden. In dit proces speelt het gevoel en de emotie van de bezoeker een grote rol. Dat is dus waar je op in moet spelen om de aandacht van jouw potentiële klanten weer te trekken. Een marketing funnel begint allemaal bij interesse voor een product of dienst:

  1. Attention (aandacht): je trekt de aandacht van de klant over het bestaan van jouw onderneming met de producten of diensten die je biedt.
  2. Interest (interesse): het moment waarop de klant interesse ontwikkeld voor wat je te bieden hebt.
  3. Desire (verlangen): de klant begint een verlangen te ontwikkelen en overweegt een aankoop.
  4. Action (actie): de klant maakt een laatste besluit om al dan niet over te gaan tot aankoop.

Fase 1: Attention/Awareness

In de eerste fase is het belangrijk om de aandacht te trekken van jouw doelgroep. Binnen online marketing kun je dit op heel wat manieren realiseren. SEO en SEA zijn hier twee mooie voorbeelden van. Je kunt hiermee jouw doelgroep namelijk heel gericht benaderen. Met specifieke zoekwoorden waar men op zoekt, kun jij bovenaan de SERPs verschijnen.

In deze eerste fase is het wel ontzettend belangrijk om een goede indruk achter te laten. Je krijgt nooit een tweede kans voor een eerste indruk! Zorg dus dat je een bezoeker meteen de juiste informatie biedt en een goed gevoel geeft. Als je dit goed aanpakt, zit je nog voordat je het doorhebt al in de tweede fase.

Fase 2: Interest

Met de perfecte eerste indruk, heb je de ideale basis gezet voor de tweede fase. Je hebt interesse gecreëerd bij je bezoeker. Door de informatie die je in de eerste indruk hebt weergegeven, wil iemand meer te weten komen over jouw product of dienst. Daarom is bijvoorbeeld de inleiding van een landingspagina of de titel die weergegeven wordt in de organische zoekresultaten ontzettend belangrijk. Door de juiste woorden te gebruiken kun je iemand zijn of haar interesse al wekken. Geef hier dus genoeg aandacht aan!

Nu je het interesse hebt gewekt van de bezoeker, is het belangrijk dat je de juiste informatie geeft. Denk na over de belangen van je doelgroep. Wat zouden jouw bezoekers willen weten? Willen ze korte en bondige informatie, of juist een uitgebreide toelichting van jouw product of dienst? Denk hier goed over na. Geef antwoord op alle vragen die je bezoekers mogelijk kunnen hebben. Dit kan namelijk een echte doorslaggevende factor zijn in deze fase. Door dit goed aan te pakken creëer je verlangen naar jouw product of dienst.

Fase 3: Desire

Zit je in de derde fase van de marketing funnel, dan heb je het verlangen gecreëerd van jouw bezoeker! Diegene is er nu van overtuigd dat hij of zij jouw product of dienst daadwerkelijk nodig heeft. Nu is het aan jou om diegene natuurlijk te overtuigen dat jij de beste bent in wat je doet. Geef enkele USP’s over jouw onderneming, hetgeen dat je aanbiedt en de service die je verleent. Als je dit op de juiste manier aanpakt, dan zal jouw bezoeker het gevoel krijgen dat ze iets missen als ze het niet bij jou afnemen. Het is wel belangrijk dat je jouw beloftes ook daadwerkelijk nakomt! De USP’s die je hebt omschreven moeten ook terugkomen in jouw service. Is dit niet het geval, dan loop je het risico dat je het vertrouwen verliest bij je klanten. Dan kun je zelfs slechte reviews ontvangen.

Fase 4: Action

Het moeilijkste deel van de marketing funnel heb je nu gehad. Je hebt de aandacht getrokken, vervolgens de interesse gewekt, hiermee een verlangen gecreëerd en nu is het dan echt tijd voor de conversie! Je zou denken dat nu bijna een garantie hebt op een aankoop. Echter zijn er nog heel wat factoren die invloed kunnen hebben op de daadwerkelijke actie. Zo zijn er factoren die buiten jouw macht liggen, zoals een afleiding van een ander persoon op dat moment. Maar er zijn ook genoeg factoren waar je wel wat aan kunt doen. Maak een aankoop zo simpel mogelijk. Natuurlijk heb je enkele gegevens nodig. Maar maak het niet moeilijker dan het hoeft te zijn.

Zorg dat je bijvoorbeeld met één klik op de knop al bij de afrekenpagina komt. Als jouw bezoeker hier alleen nog maar zijn of haar gegevens in hoeft te vullen, dan kan de aankoop al voltooid worden! Stel bijvoorbeeld geen onnodige vragen. Bewaar verschillende vragen die je later in een kennismakingsgesprek kunt stellen ook. Minimaliseer de hoeveelheid klikken tot een aankoop daarnaast. Bij iedere klik loop je weer de kans dat jouw potentiële klant zich kan bedenken!

Marketing funnel inzichtelijk maken

Als je al deze stappen goed inzichtelijk hebt voor jezelf en een duidelijke marketing funnel hebt ingericht, dan is het ook belangrijk om dit bij te houden! Met bijvoorbeeld Google Analytics kun je dit goed bijhouden. In deze tool kun je verschillende tags en triggers samenstellen. Hiermee kun je precies zien waar je bezoekers afhaken. Je kan zelfs het hele pad zien dat een bezoeker in jouw marketing funnel aflegt. Mochten veel bezoeker stoppen in bijvoorbeeld de derde fase, dan weer je dat je iets moet doen aan het promoten van jouw onderneming. Dik je USP’s aan, maak duidelijker wat jouw voordelen zijn en ga verder op zoek naar waar het probleem kan liggen. Heb jij je SEO uitbesteed aan een marketingbureau? Dan zullen de specialisten jouw Google Analytics meestal inrichten en bijhouden. Funnel marketing gaat dus veel om trial and error. De funnel zal nooit in één keer perfect zijn. Daarom is het belangrijk om te blijven meten. Specialisten hebben daarentegen al heel wat ervaring. Wanneer zij een funnel samenstellen is het voor een groot deel al goed ingericht!

Waarom funnel marketing inzetten?

Door een marketing funnel te gebruiken krijg je inzicht in het koopproces dat iedere klant zal doorlopen. Je weet dan op welk punt ze staan, wat er grofweg door hen heen gaat en waarom men afhaakt. Overal waar een actie van een bezoeker aan te pas kan komen is waar je zo’n trechter voor kunt gebruiken. Wil je er dus achter komen waar het in het proces fout gaat en mensen niet overgaan tot conversie dan is funnel marketing inzetten een oplossing om tot inzicht en een oplossing te komen. Daarnaast heb je met zo’n funnel ook een duidelijk plan. Je stelt precies samen hoe je jouw bezoekers van A tot Z begeleidt naar een conversie. Op basis van dit plan ga je verder optimaliseren.

Tips voor het samenstellen van een funnel marketing strategie

Voordat je een funnel opzet kan je de strategie eerst uitzetten. Maak dus duidelijk wat er per stap exact moet gebeuren en hoe iedere stap in verband staat met de volgende. Wanneer je dat weet dan heb je een gericht doel waarmee je kan werken. Funnel marketing gaat verder dan klanten de stappen op een website te laten verlopen. Hieronder enkele voorbeelden van doelen die je in de funnel marketing strategie kan verwerken:

  • Awareness (gewaarwording)
    • Werk aan de branding en naamsbekendheid.
    • Maak jouw bedrijf herkenbaar door jouw huisstijl overal terug te laten komen.
    • Maak potentiële klanten vatbaar voor komende interacties.
  • Consideration (afweging)
    • Hoog in Google staan om überhaupt een kandidaat te zijn.
    • Meer pagina’s bovenaan in Google hebben staan om betrouwbaarder dan concurrenten over te komen.
    • Positieve klantbeoordelingen weergeven.
  • Loyalty (loyaliteit)
    • Werk aan klantenbinding via een loyaliteitsprogramma.
    • Acties en kortingen voor bestaande klanten.
    • Socia media aanwezigheid.
    • Nieuwsbrieven versturen.
  • Advocacy (mond-tot-mondreclame)
    • Klanten tevreden houden waardoor mensen te spreken zijn over jou, jouw producten of jouw diensten. Hierdoor zullen ze hun positieve ervaring met hun naasten delen.
    • Loyaliteitsprogramma’s zorgen voor verbinding en potentiële aanbevelingen.
    • Een uitstekende klantenservice voorkomt negatieve reviews.
  • Buyer Persona (klant-persona)
    • Niet elke klant is hetzelfde. Daarom kan het inzichtelijk zijn om te begrijpen wat voor type kopers of cliënten er in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn. Dan kan je per groep een specifieke strategie toepassen om hen te benaderen.
    • Maak buyer persona’s
    • Maak bijbehorende op maat gemaakte customer journeys

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z