Het ontstaan van de eerste marketing funnel
Het was de Amerikaan Elias St. Elmo Lewis die in 1898 het AIDA-model ontwierp en beschreef. Dat model beschrijft wat een klant doet vanaf het tijdstip dat de interesse in een bepaald product of dienst is gewekt tot de uiteindelijke aankoop of akkoord.
De stadia van het verkoopproces van een marketing funnel werd als volgt verdeeld:
- Awareness (gewaarwording): dit is de eerste gewaarwording van de klant van het bestaan van jouw onderneming.
- Interest (interesse): het moment waarop de klant interesse ontwikkeld voor wat je te bieden hebt.
- Desire (verlangen): de klant begint een verlangen te ontwikkelen en overweegt een aankoop.
- Action (actie): de klant maakt een laatste besluit om al dan niet over te gaan tot aankoop.
Waarom funnel marketing inzetten?
Door een marketing funnel te gebruiken krijg je inzicht in het koopproces dat iedere klant zal doorlopen. Je weet dan op welk punt ze staan, wat er grofweg door hen heen gaat en waarom men afhaakt. Overal waar een actie van een bezoeker aan te pas kan komen is waar je zo’n trechter voor kunt gebruiken. Wil je er dus achter komen waar het in het proces fout gaat en mensen niet overgaan tot conversie dan is funnel marketing inzetten een oplossing om tot inzicht en een oplossing te komen.
Voorbeeld van een marketing funnel
Stel je hebt een website waarop je diensten aanbiedt. Hoe ziet de marketing funnel eruit op zo’n website?
- Awareness: een potentiële klant komt jouw website tegen in de Google zoekmachine.
Waar? In de organische zoekresultaten.
- Interest: de potentiële klant bekijkt de aangeboden dienst op de site.
Waar? Op de landingspagina of homepagina.
- Desire: de potentiële klant klikt door naar de tarieven pagina om een evaluatie te maken of het de moeite waard is.
Waar? Op de tarievenpagina.
- Action: de potentiële klant gaat over op actie en vraagt een offerte aan.
Waar? Bij het offerteformulier.