De verschillende vormen van internet marketing
De wereld van internet marketing is inmiddels ontzettend groot en complex geworden. Zo zijn er tegenwoordig veel verschillende vormen van internet marketing waar je uit kunt kiezen. Sommigen zweren dat de ene vorm van internet marketing veel beter is dan de ander. Uiteindelijk gaat het om het doel dat je voor ogen hebt en de branche van jouw onderneming. Niet elke vorm van internet marketing past bij elk doel of bij elke branche. Vaak is er ook niet maar een vorm die goed bij jou doelen past. Als je je verdiept in internet marketing zul je zien dat jouw internet marketing plan zal bestaan aan twee, drie of misschien zelfs vier vormen van internet marketing. Maar wat zijn deze vormen van internet marketing?
Social media marketing
Onder social media marketing verstaan we alle marketinginspanningen die worden op social media kanalen. De meest gebruikte social media kanalen voor social media marketing zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok. Ook als het gaat om het kiezen van een geschikt social media kanaal, is het van belang dat je goed kijkt naar jouw doel, branche en doelgroep. Zo is het platform LinkedIn geschikt voor als je business-to-business diensten wil vermarkten. Terwijl TikTok en Instagram juist weer bestemd zijn voor een jongeren doelgroep. Welk kanaal je ook kiest, met social media marketing kun je de naamsbekendheid en geeft je ook nog eens de interactie te zoeken met je doelgroep.
Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Niet alleen social media is in de afgelopen jaren een belangrijke vorm van internet marketing geworden. Dat geldt ook voor zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO. Met SEO wil je zo hoog mogelijk in zoekmachines als Google komen te staan, om zoveel mogelijk bezoekers op je website te krijgen. Want hoe meer bezoekers jij hebt op je website, des te meer omzet jij als ondernemer ook kunt behalen. Moet je hiervoor betalen? Nee, voor SEO hoef je niet te betalen. Met SEO is het doel om op een organische manier bovenaan te komen in Google. Je kunt wel betalen om hoog in Google te komen, maar dan hebben we het weer over een andere vorm van internet marketing. Namelijk SEA, ofwel Google ads.
Online advertenties
In de voorgaande jaren kon je als ondernemer vrijwel alleen adverteren op televisie, in de krant en in tijdschriften. Tegenwoordig kun je op heel veel meer plekken adverteren. Denk bijvoorbeeld aan advertenties in zoekmachines als Google (Google Ads). Of advertenties op social media kanalen. Het opzetten van online advertenties is een stuk makkelijker en toegankelijker dan het plaatsen van advertenties op bijvoorbeeld televisie. Online advertenties zijn een stuk goedkoper en kun je met een aantal kliks al opzetten. Dit is ideaal voor ondernemers die met een klein budget, op de korte termijn, grote resultaten willen behalen.