Wat is Growth hacking?

Wat betekent growth hacking? In het kort:

Growth hacking is het zo snel mogelijk laten groeien van een bedrijf aan de hand van data en creatieve methoden.

Om het bestaansrecht van een bedrijf te verzekeren of om het rendement voor de ondernemer te verhogen is het beter om te groeien. Echter gaat dit voor ambitieuze ondernemers vaak te langzaam. Daarom zijn er manieren bedacht om dit proces te versnellen, om de natuurlijke groei als het ware te slim af te zijn. Dit betekent niet dat dit per se snelle quick-fix methoden zijn die je even uit je mouw schudt. Het gaat eerder om het stroomlijnen van de groeiproces door slim om te gaan met data en door de actuele bewegingen in de markt te volgen waardoor je tijdelijke kansen goed en tijdig weet te benutten.

Data gedreven growth hacking

Een kenmerk van growth hacking is dat er volop experimenten worden gedaan om erachter te komen wat het beste werkt om conversies te genereren. Dat betekent dat data beschikbaar moet worden gemaakt en dat het inzichtelijk moet zijn wat die data betekent. Hoe je dat opzet is nog niet zo eenvoudig en daarbij zal je out-of-the-box moeten kunnen denken. Bij het opzetten van zo’n experiment kunnen bijvoorbeeld uiteenlopende vakgebieden benodigd zijn. Denk aan psychologie, sales, techniek en ux-design.

De marketeers die zulke growth hacking projecten opzetten zijn dan ook eigenlijk deels data-analisten. Het is inmiddels zelfs een beroep op zich geworden waar je voor kunt studeren. Zij sturen erop aan om achter essentiële data te komen waarop men beleid kan voeren. Zonder die data gedreven inzichten is het vele malen lastiger om doorslaggevende keuzes te maken of is er simpelweg een hoop levenservaring nodig. Zo kan er gebruik worden gemaakt van ethisch hacken of wordt er onderzocht wat er precies fout gaat op een website.

Methoden van growth hacken

Growth hacking kan via verschillende manieren. Hieronder zijn enkele methoden vermeld, zodat je een idee hebt van dit enorm diverse vakgebied:

  • Influencers inschakelen voor directe naamsbekendheid.
  • Virale content creëren om via sociale media te verspreiden.
  • Creatieve PR-acties starten via media als radio en tv.
  • Neuromarketing toepassen op het webdesign waarbij rekening wordt gehouden met kleuren, pijnpunten, cultuur gebonden denkpatronen e.d.
  • Het verwijderen van conversiedrempels in een marketing funnel.
  • A/B testen van knoppen, kleuren, lettertypes, landingspagina’s, foto’s, etcetera.
  • Zo veel mogelijk verschillende manieren van adverteren uitproberen.
  • Website optimaliseren via op maat gemaakte codes.
  • Meten van allerhande data om vervolgens conclusies daaruit te trekken.

Echt zeker weten doe je het nooit bij trends, maar een reden waarom growth hacken de laatste tijd zo’n opleving heeft gekregen kan zijn, omdat er tegenwoordig veel kleinere en middelgrote bedrijven in de race voor succes meedoen. Zulke partijen hebben minder te besteden en de mogelijkheid om op te schalen kan een te langdurig en kostbaar proces zijn. Het uitbreiden van het personeel om te kunnen groeien kost nu eenmaal tijd, terwijl het internet vol zit met data-analyse software en methoden die direct ingezet kunnen worden. Die tools geven je onmiddellijk feedback en kunnen je zo helpen om een nieuwe koerswijziging of verandering in de klantbeleving door te voeren om snel resultaat te boeken.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z