Wat is content marketing?

Content marketing staat voor alle soorten marketing waar content, inhoud of informatie voor de consument wordt ontwikkeld en verspreid over het internet. Dit betreft content in alle vormen, dus tekstueel, audiovisueel, nieuws, blogs, video’s, handleidingen, infographics en zo zijn er nog enkele vormen van content. Deze content moet waardevol, relevant en consistent zijn. Zo behaal je als ondernemer een sterk resultaat.

Het woord content marketing heb je inmiddels vast een zeker al tientallen keren voorbij zien en horen komen. Misschien zelfs al honderden of duizenden keren! Maar wat is het nu precies? Content marketing moet je zien als een combinatie van verschillende uitingen die gemaakt kunnen worden. De basis van content marketing is content. Je moet dus content maken en daar iets mee doen, om uiteindelijk je doelen te behalen. Bij het horen van het woord ‘content’ denkt vrijwel iedereen meteen aan video’s, teksten of foto’s, maar hier kun je nog specifieker op in gaan. Zo valt een e-book, dat je misschien geschreven hebt, ook onder content. Wat dacht je van een flyer? Of een YouTube video? Dat valt allemaal onder content! Bij content marketing draait het om deze content en de manier waarop je de content inricht. Dit laatste stuk valt dan weer onder ‘marketing’.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Wat is content marketing?

Wat is het doel van content marketing?

Achter content marketing zit een bepaalde gedachte. Doel is om de potentiële klanten hulp te bieden bij het oplossen van hun probleem of problemen of het vervullen van hun behoefte. De content moet niet teveel betrekking hebben op de promotie van de eigen producten of diensten; de behoefte van de klant moet centraal staan in de content. Uiteindelijk wil je jouw doelgroep aantrekken op je website en deze omzetten in een vooraf bepaald doel zoals een bestelling, aankoop of aanvraag op de website. En vervolgens moet deze klant een ambassadeur worden die uit zichzelf jouw producten of diensten aanbeveelt bij vrienden, familie en andere bekenden. Zie content marketing dus als iets anders dan het schrijven van SEO teksten om hoog in Google te komen.

Verschil met inbound marketing

Vaak wordt content marketing in één adem genoemd met inbound marketing. Maar toch is er een groot verschil. Inbound marketing draait namelijk om het online gevonden te worden via zoekmachines, andere website en social media. Dit doe je onder meer door het publiceren van waardevolle content en via fora en groepen/communities in contact te komen en interactie aan te gaan met prospects en klanten. Voor content marketing is dit maar een klein gedeelte van het totale doel. Bij content marketing kan namelijk ook offline media, persoonlijke communicatie, mobile en evenementen worden ingezet. Maar ook content promotie via bijvoorbeeld Ads of radio kan een belangrijke rol spelen voor content marketing. En dit is dan weer een onderdeel dat gezien kan worden als outbound marketing.

Fundamenten van content marketing

Content is het belangrijkste fundament van content marketing, klinkt logisch toch? Met content wordt de inhoud en vorm van een boodschap bedoeld. Dit kan op verschillende manieren vorm krijgen. Zo kan de inhoud informatief zijn maar ook educatie of vermaak kan de inhoud zijn. De doelstelling bepaalt uiteindelijk de inhoud.

Een ander belangrijk fundament van content marketing is zoekmachine optimalisatie. Het is namelijk wel belangrijk dat jouw content gevonden wordt. Het is verstandig om niet te opdringerig je content overal aan te gaan bieden zonder dat mensen hierop zit te wachten. Er is toch ook niemand die zit te wachten op een telefoontje van een telemarketeer? Zorg er daarom voor dat jouw content gevonden wordt wanneer de doelgroep er naar zoekt. En dit doe je natuurlijk door te zorgen voor een goede SEO of door SEO uit te besteden.

Het laatste belangrijke fundament van content marketing is media. Media zijn belangrijk om jouw content onder de aandacht te brengen als mensen er niet zelf naar op zoek gaan of als men geen gebruik maakt van online zoeken. Het is dan dus nodig om off- en online media te gebruiken. Voor de media kan je gebruiken van je eigen kanalen zoals je eigen website, email en social media marketing. Zo houd je volledige controle over de manier waarop de content wordt getoond en gepromoot. Een andere manier is verdiende media. Bij verdiende media is het de bedoeling dat redacties over jou willen schrijven. Denk hierbij aan de grote publiciteit die Samsung krijgt als ze een nieuwe telefoon lanceren. Is het bereik onvoldoende via de eerst twee genoemde mogelijkheden? Dan is het altijd nog mogelijk om betaalde media in te zetten. Dit kan door middel van radio, Google Ads, display advertising of betaalde aandacht van redacties.

Meer hulp nodig?

Nu weet je tot in de puntjes wat content marketing precies is en hoe je het kunt inzetten. Op naar de mooie resultaten dus! Toch kan het dat je er zelf niet helemaal uit komt. Helemaal niet erg! Dat is zelf normaal! Wil je op korte termijn al grote stappen zetten op het vlak van content marketing? Laten we samen sparren! Samen met onze specialisten kun je sparren over je eigen onderneming, website en doelen. Aarzel niet en neem contact met ons op. Dan sparren we samen verder!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z