Hoe gebruik je uitsluitingszoekwoorden?
Het gebruiken van uitsluitingszoekwoorden laat je dus beter bepalen waarop je gevonden wordt in Google en zorgt voor een beter rendement op investering (ROI). Echter gebruik je de positieve zoekwoorden niet hetzelfde als de negatieve. Zo zal je exacte matches moeten opgeven zoals enkelvouds- of meervoudsvormen en synoniemen. Waar dit filterproces bij de ‘reguliere’ zoekwoorden automatisch verloopt zal je voor de uitsluitingszoekwoorden dus een extra handje moeten helpen.
Er zijn overigens ook verschillende manieren waarop je uitsluitingszoekwoorden kunt gebruiken:
Exacte match uitsluiten: alléén wanneer er gezocht wordt op dit exacte zoekwoord zal de advertentie niet getoond worden.
Brede match uitsluiten: een combinatie van het negatieve zoekwoord en een ander woord worden sluiten vertoningen uit.
Woordgroep uitsluiten: in dit geval kan je meerdere negatieve zoekwoorden opgeven die vertoningen uitsluiten als die in de exacte sequentie in een zoekopdracht voorkomen. Voorbeeld: Als je ‘citroen limonade’ als woordgroep neemt sluit dit ‘citroen limonade maken’ wel uit, maar ‘schijfje citroen in limonade’ niet. Het woordje ‘in’ voorkomt dat het een match is.