Wat is een Title tag?

In het kort: 

Een title tag, ook wel html title of meta title genoemd, is de eerste regel die een bezoeker ziet van je website in de zoekmachines. Deze tag is belangrijk omdat het veel invloed heeft op het aantal kliks dat je zult krijgen naar je website. Elke title tag, ofwel SEO tag, moet ongeveer 60 tot 65 karakters hebben en niet meer. Ga je hier overheen? Dan heb je kans dat een gedeelte van je title tag niet te zien zal zijn de zoekmachines.

Hoewel je waarschijnlijk elke dag in aanraking komt met title tags, zul je vast en zeker nooit stilgestaan hebben bij wat title tags zijn en wat je eraan hebt. Wanneer je iets opzoekt in bijvoorbeeld Google, zie je meerdere suggesties staan met elk een blauwe kop regel. Dat is dus een title tag! Een title tag is zo een onderdeel waar je niet op let, totdat je het zelf nodig hebt. Nu je aan de slag gaat met SEO is het belangrijk dat je precies weet wat een title tag is, wat je ermee kunt hoe je ze schrijft en hoe je ze zelf plaatst.

Voorbeeld van een title tag

Title tag voorbeeld

Een title tag valt onder de verzamelnaam ‘meta tags’. Meta tags zijn een onderdeel van de html code van een website. Zo moet je bij het optimaliseren van je website niet alleen kijken naar je title tags, maar ook naar description tags. Wat deze tags doen, is dat ze doorgeven aan zoekmachines wat voor informatie er op de betreffende pagina te zien is. Met een title tag moet je dus in zo min mogelijk woorden laten weten aan zoekmachines waar jouw pagina over gaat.

Maar waarom moeten zoekmachines dit weten? Zoekmachines willen zoveel mogelijk relevante informatie laten zien aan hun (be)zoekers. Als jij op een duidelijke manier doorgeeft waar jouw pagina over gaat, kunnen zoekmachines je pagina laten zien aan (be)zoekers die specifiek op zoek zijn naar wat jij biedt. Geef je niet aan waar je pagina over gaat? Dan heb je de kans dat zoekmachines als Google je een lage positie geven op de zoekresultatenpagina. Dit omdat Google helaas niet weet waar je pagina over gaat. Google plaatst liever pagina’s bovenaan, waarvan Google zeker weet dat het relevant is voor de (be)zoekers. Vul dus altijd een title tag in! Ook als je nog niet helemaal weet hoe je de perfecte title tag schrijft!

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Waar kun je title tags vinden?

We hebben het net met je gehad over title tags die je kunt vinden op de zoekresultatenpagina van Google. Maar dat is niet de enige plek waar je een title tag kunt vinden. Title tags kun je bijvoorbeeld vinden op social media. Wanneer je bijvoorbeeld een post plaatst op LinkedIn zie je vaak een dikgedrukte regel tekst staan, die kort omschrijft wat er op de betreffende pagina staat. Dat is dus ook een title tag!

Een ander goed voorbeeld van een plek waar je title tags kunt vinden is, de browser. Wanneer je een website bezoekt, gebruik je altijd een bepaalde browser. Het kan zijn dat je Google chrome of Safari gebruikt. Of misschien gebruik je wel Firefox. Hoe dan ook zie je in de browser tab een stukje tekst en een kleine afbeelding staan. De kleine afbeeldingen heten favicons. Het andere onderdeel is dus ook weer een title tag! Zo zie je dat je een title tag op drie verschillende plekken terug kunt vinden. Betekent dit dat je een title tag meerdere keren moet instellen? Nee, zeker niet! Je hoeft een title tag maar op een plek in te stellen en hij staat overal goed.

Hoe schrijf je een sterke title tag?

Nu je weet wat een title tag is en waar je het kunt vinden, leggen we je ook uit hoe je een goede title tag schrijft. Want het is niet alleen belangrijk dat je een title tag goed instelt. Het is ook van belang wat er in de title tag zelf staat. Maar hoe schrijf je dit?

Allereerst moet je een zoekwoordonderzoek hebben uitgevoerd. De zoekwoorden die uit dit onderzoek komen, zul je namelijk moeten gebruiken in de title tags voor een optimaal resultaat. Als je goede title tags wil schrijven, begin je met de twee belangrijkste zoekwoorden die je hebt gevonden. Het belangrijkste zoekwoord zet je vooraan in de title tag. Vervolgens zorg je ervoor dat je er een merknaam in plaatst. Om duidelijkheid te creëren voor de (be)zoeker is het handig om de merknaam de scheiden van de rest van de title. Zo ziet iedereen meteen met welke partij ze te maken hebben. Nu je alle juiste woorden hebt, kun je de title tag dan echt gaan schrijven.

Gebruik bij het schrijven je title tag niet meer dan 65 karakters. Je mag van de meeste zoekmachines maximaal 100 karakters gebruiken. Dit limiet kun je ook zeker aanhouden. Wel bestaat de kans dat je title tag wordt afgebroken. De meeste zoekmachines laten namelijk niet meer dan 70 karakters zien. Houd dus rekening met het aantal karakters!

Verder is het van belang dat je een pakkende zin schrijft. Kijk naar wat je concurrentie geschreven heeft, een probeer al deze partijen te overtreffen. De (be)zoekers van de zoekmachines moeten alle title tags zien en binnen een aantal seconden een keuze maken. Een pakkende title tag vergroot dus echt de kans dat de (be)zoeker jouw link kiest.

Een title tag plaatsen. Hoe doe je dat?

Het is makkelijker dan je misschien denkt. Hoewel je met Meta tags te maken hebt met onderdelen uit html codes, hoef je zelf niets met codes te doen. Als je een CMS gebruikt als bijvoorbeeld Wordpress kun je met optimalisatie plugins meta tags in stellen. Zo kun je met de plugins Yoast SEO en Rank Math title tags op je pagina plaatsen. Het is slechts een kwestie van klikken, typen en opslaan. Vrij simpel toch?!

Een stapje dichterbij…

Nu je weet wat een title tag is, waar je het voor nodig hebt en hoe je het plaatst, ben je een stap dichterbij een toppositie in een zoekmachine. Natuurlijk begrijpen we dat je na het lezen van een artikel niet meteen een SEO expert bent en alles onder de knie hebt. Bij SAM kun je altijd terecht met je vragen. Schroom niet! Neem contact met ons op en vraag maar raak!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z