Domein autoriteit: het blijft een ongrijpbaar fenomeen. Toch blijft de autoriteit van een domein, te verhogen via diverse wegen, een belangrijk onderdeel binnen SEO en de linkbuilding. Wanneer je de autoriteit van jouw domein verhoogt, zal je dit direct merken in de rankings van jouw website. Maar hoe bereken/meet je domein autoriteit? En wat zijn de beste tools om jouw domein autoriteit te checken? We vertellen het je hieronder!
Wat is domein autoriteit?
Domein autoriteit is een waardering die wordt toegekend aan jouw website domein. Specifieker gezegd: de naam van jouw website. Dit wordt aangegeven met een nummer van 1 tot 100. De hoogte van dit cijfer geeft een indicatie van jouw positie is in de zoekmachine. Domein autoriteit is daarbij niet te verwarren met de zogeheten ‘domain authority’, ook wel DA, van SEO-gigant Moz. Deze autoriteit is een samenvoeging van diverse meetwaardes van Google of andere zoekmachines, bestaande uit inkomende links, domeinleeftijd, content kwaliteit, social shares en nog veel meer onderdelen. Behalve domein autoriteit bestaat er ook nog het fenomeen pagina autoriteit. Dit fenomeen werkt op dezelfde principes als het gehele domein, behalve dat het voor één specifieke pagina geldt. Een domein kun je zien als één organisme, waarbij alle pagina’s door middel van interne links met elkaar verbonden zijn. Verhoog je de autoriteit van een specifieke pagina, zal de autoriteit van jouw domein meestijgen. Dit werkt ook de andere kant op. Wil je meer weten over hoe je jouw domein autoriteit kunt bepalen? Lees dan onze andere pagina over het bepalen van je DA.