Het See, Think, Do, Care model is een analysemodel van Google om de customer journey van je klanten in 4 stappen inzichtelijk te maken. Door voor jezelf in kaart te brengen wat de verschillende fasen zijn waarin een klant zich kan bevinden, wordt het duidelijk waar het verkoopproces stroef verloopt. Op deze manier kun je jouw conversie optimaliseren!
Wat is het See, Think, Do, Care?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Het See, Think, Do, Care model opgedeeld
Het See, Think, Do, Care model is een aanpak voor online marketing die is ontwikkeld door Avinash Kaushik. Het is een model dat bedrijven helpt bij het opbouwen van duurzame relaties met hun klanten en het stimuleren van groei. In plaats van zich uitsluitend te richten op directe verkoop, benadrukt het model het belang van het begrijpen van de behoeften van de klant en het bieden van waardevolle ervaringen in alle fasen van hun reis:
- See: Naamsbekendheid creëren en branding. Het eerste contact met de klant.
- Think: Klant erkent zelf dat ze jouw product of dienst nodig hebben. Het overtuigen van de klant is in deze fase ontzettend belangrijk.
- Do: Definitieve betaaltransactie. Het winkelmandje wordt afgerekend of de offerte wordt ondertekend teruggezonden.
- Care: Behouden van bestaande klanten. Meerwaarde creëren voor de klant.
Over het algemeen is SEM, dat wil zeggen SEO en SEA, het meest geschikt voor het verbeteren van fases 1 t/m 3 voor jouw website of webshop. Andere online marketing campagnes zoals activiteit op social media of e-mail marketing en automation zijn geschikter voor fase 4, de ‘Care’-fase. Hierin behoud je jouw klanten door waarde te blijven creëren.
See: de aandacht van je bezoekers trekken
In de See-fase is het doel om zo veel mogelijk mensen te bereiken die interesse hebben in jouw branche of productcategorie. Dit zijn niet per se mensen die klaar zijn om te kopen, maar eerder degenen die zich bewust zijn van jouw producten of diensten en mogelijk interesse hebben in de toekomst.
Probeer dus goed in kaart te brengen wat de interesses zijn van jouw doelgroep om hierop in te spelen. In de See-fase is het namelijk belangrijk om een bezoeker warm te maken. Zorg dat je dus inspeelt op behoeften. Wat kan jouw product of dienst voor je bezoekers betekenen? Wat voor probleem lost het op? Geef je op deze vragen de juiste antwoorden, dan kun je jouw bezoekers warm maken. Voor je het weet zitten de bezoekers dan al in de Think-fase!
Think: potentiële klanten voor jou winnen
De Think-fase is gericht op het aantrekken van mensen die actief overwegen om een aankoop te doen. Deze potentiële klanten hebben misschien al wat onderzoek gedaan en zijn op zoek naar de beste oplossing voor hun behoeften. Het kan ook dat je ze op jouw website al warm hebt gemaakt. Hoe dan ook is het nu belangrijk dat je voor de bezoeker duidelijk maakt waarom diegene voor jou moet kiezen. Vertel verschillende USP’s over je bedrijf. Doe ook een onderzoek naar je concurrenten om je hiervan te kunnen onderscheiden! Zo is de kans alleen maar groter dat potentiële klanten voor jou kiezen.
Do: geïnteresseerde klanten omzetten
De Do-fase draait allemaal om de conversie. Potentiële klanten zijn hier daadwerkelijk naar een product of dienst op zoek om een aankoop te doen. Zorg ervoor dat jij dus bijvoorbeeld bovenaan staat in de SERPs, zodat jij een van de eerste bent waar zo iemand op klikt. Daarnaast kun je bijvoorbeeld adverteren op social media om je doelgroep te bereiken die in de Do-fase zitten. Maar misschien nog veel belangrijker; maak het makkelijk voor je bezoekers om tot de conversie te komen. Plaats op de juiste plekken een call to action, maar maak ook het aankoopproces zo simpel mogelijk. Anders zijn er weer ontzettend veel momenten waarop iemand kan afhaken. Om het verder nog aantrekkelijker te maken voor je bezoekers is om bijvoorbeeld kortingen weg te geven.
Care: relaties versterken en herhaalaankopen stimuleren
De Care-fase is gericht op het versterken van relaties met bestaande klanten en het stimuleren van herhaalaankopen. Door je klanten te laten zien dat je om hen geeft, kun je loyaliteit opbouwen en hen motiveren om opnieuw te kopen en je bedrijf aan te bevelen bij anderen. Zo kun je bijvoorbeeld een korting bieden voor degene die hun eerste aankoop hebben gedaan. Ook kun je deze korting bieden wanneer het een speciale dag is, zoals Black Friday of iets dergelijks. Dit kun je het beste doen via je social media kanalen of aan de hand van e-mail marketing.
Maar niet alleen kortingen werken goed. Het is daarnaast ook belangrijk om je klanten gratis informatie te geven over je producten. Stuur dus niet alleen een nieuwsbrief wanneer er kortingen zijn, maar ook bijvoorbeeld eens in de maand met informatie dat betrekking heeft op jouw product. Zo houd je jouw klanten warm voor een nieuwe aankoop!
Wat is het verschil tussen het See, Think, Do, Care model en het AIDA-model?
Het See, Think, Do, Care model is eigenlijk afgeleid van het AIDA-model. Het AIDA-model legt de customer journey namelijk ook uit in 4 stappen. Echter is dit model relatief verouderd. Het bestaat namelijk al sinds 1898! Toen werd het ontwikkeld door Elias St. Elmo Lewis. Je kan je vast wel bedenken dat er ontzettend veel is veranderd in de tussentijd. Zeker de afgelopen jaren met de snelle groei van het internet en Google. De customer journey is nu zo anders dan dat het vroeger was. Over het algemeen doet een potentiële klant er veel langer over voordat diegene daadwerkelijk bij de aankoop komt. Daarnaast is het mede hierdoor moeilijk te voorspellen wat zo iemand precies voor stappen neemt voordat er een aankoop gedaan wordt. Om die reden is het See, Think, Do, Care model ontworpen.
Pas het See, Think, Do, Care Model toe!
Begin vandaag nog door het model toe te passen op je eigen website. Je weet nu wat het See, Think, Do, Care model is en hoe je het in de verschillende fasen het beste kunt implementeren. Begin bij het begin en ga aan de slag met het creëren van bezoekers, of je dit nu doet via SEO, advertenties of social media. Van daaruit kun je jouw bezoekers warm maken om ze vervolgens over te laten gaan tot een conversie.
Laat je het hele marketing funnel liever over aan een specialist? Dan staan we bij SAM Online Marketing voor je klaar om je hierbij te helpen! Neem direct contact op met onze consultants, dan adviseren we je graag over de mogelijkheden!
Veelgestelde vragen over het See, Think, Do, Care Model
Wat is het belangrijkste verschil tussen het See, Think, Do, Care model en traditionele marketingstrategieën?
Het belangrijkste verschil is dat het See, Think, Do, Care model zich richt op het bouwen van duurzame relaties met klanten en het bieden van waardevolle ervaringen in alle fasen van hun reis, in plaats van zich alleen te concentreren op directe verkoop.
Is het See, Think, Do, Care model alleen geschikt voor digitale marketing?
Hoewel het See, Think, Do, Care model oorspronkelijk is ontwikkeld voor digitale marketing, kan het ook worden toegepast op traditionele marketingkanalen, zoals print, radio en televisie.
Hoe meet ik het succes van mijn See, Think, Do, Care strategie?
Het meten van succes hangt af van de specifieke doelen die je voor elke fase hebt gesteld. Enkele veelvoorkomende meetwaarden zijn onder meer websiteverkeer, conversieratio’s, klanttevredenheid en herhaalaankopen. Je kan Google Analytics goed gebruiken om de funnel die je hiervoor hebt uitgezet te meten. Zo kun je precies zien in welke fase jouw potentiële klanten het meeste afhaken om dit verder te optimaliseren.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z