Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Afkortingen en betekenis afrekenmodellen online adverteren

Online marketing afrekenmodellen: afkortingen en betekenis

Bij online adverteren, als onderdeel van online marketing, worden veel afkortingen gebruikt die qua betekenis op elkaar lijken, maar toch van elkaar kunnen verschillen binnen de afrekenmodellen. Veel mensen vragen zich misschien af ‘wat is CPM?’, ‘wat is CPA?’, ‘wat is CPL?‘, ‘wat is CPC?’ of ‘Wat is CTR?’. De laatste is geen marketing afrekenmodel maar er is wel veel vraag naar de betekenis ervan.

Wat is de betekenis van CPM?

CPM staat voor Cost Per Mille. Het Engelse woord ‘mille’ is oorspronkelijk afkomstig uit het Frans en is een synoniem voor ’thousand’. CPM betekent dus dat je betaalt per duizend vertoningen in Google, wat ook wel impressies of views wordt genoemd. Hiervoor hoeft de klant niet per se op jouw advertentie te klikken of een aankoop te doen. Het gaat bij marketing CPM puur en alleen om het aantal impressies en views van de advertentie.

Wat is het nut van een CPM campagne?

Zoals gezegd betaal je alleen bij het CPM afrekenmodel voor het aantal keer dat je advertentie is bekeken. ‘Wat is hier nu het nut van?’ zal je denken. Als je beseft dat aan branding werken ook een strategie kan zijn wordt het opeens een stuk interessanter om ‘per mille’ te betalen. Daarom kan je met een marketingcampagne wat als doel heeft de het aantal vertoningen op te krikken vooral naamsbekendheid creëren vaak uitsluitend het CPM afrekenmodel gebruiken. Marketing CPM wordt gebruikt bij display advertenties die je bijvoorbeeld regelt door Google AdSense.

Wat is de betekenis van CPA?

CPA heeft twee betekenissen: Cost Per Action of Cost Per Acquisition. Wat doorgaans het meeste wordt gebruikt is Cost Per Action. Overigens hebben CPA en CPL dezelfde betekenis, wat Cost Per Lead betekent. Dit maakt ook meteen duidelijk wat CPA betekent. Je betaalt hiermee per actie van een klant. Wat een actie is hangt af van het bedrijf, dit kan een aankoop zijn, het downloaden van een bestand, maar ook het achterlaten van persoonlijke gegevens in een formulier. Met marketing CPA is het goed meetbaar op welke keywords en welke combinaties hiervan geld opleveren en welke juist niet.

Wat is het nut van marketing CPA hanteren?

Hoe weet je nu wat de waarde is van een actie? En welke CPA hoort daarbij? Want als de waarde van de actie onder de waarde van de CPA ligt dan is het niet rendabel om zo’n marketingstratie te hanteren. Dit wordt lastiger te bepalen wanneer de handeling die een bezoeker moet uitvoeren het downloaden van een gratis brochure is. Dan zal de meerwaarde eerder liggen in de exposure of branding van de zaak dan in de conversie zelf.

Bij een verkoop ligt dit natuurlijk anders en is het evident wanneer de handeling onder de grenswaarde van de marketing CPA ligt. De winst die de verkoop van het product oplevert zal dan boven de CPA moeten liggen. In het geval de acties vrijblijvende offertes betreffen, waarbij het dus niet zeker is of er winst zal worden gemaakt, dan kan men de gemiddelde winst nemen per actie. Dat gemiddelde bepaalt men vanuit ervaring. Converteert bijvoorbeeld 20% dan kan men 20% van de winst per klant nemen als gemiddelde waarde voor een actie. Zo krijg je een goed beeld wanneer je campagne rendement oplevert of wanneer het bijgesteld of stopgezet moet worden.

Wat is de betekenis van CPC?

CPC staat voor Cost Per Click. Dat betekent dat hiermee wordt bedoeld dat je betaalt voor elke klik op jouw link. Het maakt hier niet uit hoe vaak jouw advertentie wordt weergeven maar het gaat echt om de klikken op de link. Via Google Ads kan je hier automatisch of handmatig op bieden op de advertenties die beschikbaar zijn. Bij automatisch bieden kiest Google het bedrag waarmee je biedt. Dit bedrag valt altijd binnen een budget die je hebt ingesteld. Automatisch bieden is vooral handig als je nog niet zo bekend bent met AdWords. Met handmatig bieden kan je een beter rendement halen. Je bepaalt dan zelf de bedragen die je biedt. Hiermee heb je meer controle en kan je bijvoorbeeld meer geld uitgeven aan een woord waar je het voor over hebt terwijl je op een ander woord weer minder biedt.