Bij online adverteren, als onderdeel van online marketing, worden veel afkortingen gebruikt die qua betekenis op elkaar lijken, maar toch van elkaar kunnen verschillen binnen de afrekenmodellen. Veel mensen vragen zich misschien af ‘wat is CPM?’, ‘wat is CPA?’, ‘wat is CPL?‘, ‘wat is CPC?’ of ‘Wat is CTR?’. De laatste is geen marketing afrekenmodel maar er is wel veel vraag naar de betekenis ervan.
Wat is de betekenis van CPM?
CPM staat voor Cost Per Mille. Het Engelse woord ‘mille’ is oorspronkelijk afkomstig uit het Frans en is een synoniem voor ’thousand’. CPM betekent dus dat je betaalt per duizend vertoningen in Google, wat ook wel impressies of views wordt genoemd. Hiervoor hoeft de klant niet per se op jouw advertentie te klikken of een aankoop te doen. Het gaat bij marketing CPM puur en alleen om het aantal impressies en views van de advertentie.
Wat is het nut van een CPM campagne?
Zoals gezegd betaal je alleen bij het CPM afrekenmodel voor het aantal keer dat je advertentie is bekeken. ‘Wat is hier nu het nut van?’ zal je denken. Als je beseft dat aan branding werken ook een strategie kan zijn wordt het opeens een stuk interessanter om ‘per mille’ te betalen. Daarom kan je met een marketingcampagne wat als doel heeft de het aantal vertoningen op te krikken vooral naamsbekendheid creëren vaak uitsluitend het CPM afrekenmodel gebruiken. Marketing CPM wordt gebruikt bij display advertenties die je bijvoorbeeld regelt door Google AdSense.