Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen

Wat is SEA?

Kort en krachtig

SEA is de afkorting van Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Met SEA betaal je dus voor advertenties binnen zoekmachines. Met behulp van deze advertenties kun je je heel goed richten op een bepaalde doelgroep. Het grote verschil met SEO is dat je bij SEA direct betaald aan de zoekmachines om jouw website te laten vertonen in de zoekresultaten.

Als je een website hebt, wil je niets lever dan dat je veel bezoekers aantrekt naar je website. Deze bezoekers krijg je alleen niet zomaar. Om veel bezoekers te krijgen, zonder enige moeite, moet je een merk hebben dat al vrij bekend is. Dan zullen mensen direct zoeken naar jouw merk en dus ook naar je website. Is jouw merk nog niet zo groot? Dan moet je naar andere manieren kijken om bezoekers te genereren. Gelukkig bestaan er meerdere manieren om meer mensen op je website te krijgen. Zo kun je je website optimaliseren voor Google, om op een organische manier bovenaan te staan in Google. Ook zou je kunnen adverteren op social media. In dit artikel bespreken we een andere manier om bezoekers te genereren. Namelijk Search Engine Advertising, of wel SEA.

Wil je meer weten over wat SEA is en hoe het jou vooruit kan helpen? Lees vooral verder!

Het verschil tussen SEA en SEO

Als je van SEA hebt gehoord, heb je zeker van het grotere boertje SEO gehoord. SEO staat voor search Engine Optimization. Met SEO probeer je zo hoog mogelijk te ranken in de organische zoekresultaten van een zoekmachines als bijvoorbeeld Google. Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat je voor de een betaald en voor de ander niet. Als je aan de slag gaat met SEA, betaal je om bovenaan te staan in Google. De zoekresultaten pagina van Google is verdeeld in twee stukken. In bovenste gedeelte zijn alle advertenties te zien. Dit zullen er nooit meer dan vier zijn. In het gedeelte eronder staat de organische zoekresultaten. Wil je in het onderste gedeelte staan? Dan betaal je juist geen geld.

Een ander belangrijk verschil is de tijd waarin je resultaat zult gaan zien voor je inspanningen. Met SEA zul je op de korte termijn resultaten zien, waar je met SEO juist op de lange terijn resultaten zult zien.

Zoekmachine adverteren

Overal op de wereld gebruiken mensen zoekmachines om de gewenste informatie of een product of dienst te vinden. In Nederland, en vele andere landen, is Google de absolute marktleider. Het gaat zelfs zo ver dat we in Nederland zelfs een werkwoord hebben wat is afgeleid van Google, ‘Googelen’. De definitie van dit woord is informatie zoeken op het internet.

Voor zoekmachine adverteren zijn bepaalde plekken gereserveerd voor advertenties. Bij Google is dit doorgaans aan de boven- of onderkant van de zoekresultaten maar als het om producten gaat dan kan het ook rechts van de zoekresultaten zijn. Bij SEA wordt eigenlijk altijd gebruik gemaakt van tekst advertenties.

SEA met Google Ads

Bij Google heb je een eigen systeem voor advertenties: Google Ads. Dit is een automatisch veilingsysteem waarbij je kunt bieden op de advertentieplekken die bij Google beschikbaar zijn. Het is niet zo dat het hoogste bod altijd de beste plek krijgt. Google kijkt namelijk ook naar de kwaliteit van de advertentie en naar de pagina waar de advertentie naar verwijst. Door dit goed in te stellen kan je dus kosten besparen.

Wil je SEA uitbesteden?

Bij SAM Online Marketing kunnen wij jou helpen met SEA en het adverteren in Google. Wij optimaliseren jouw campagnes en zorgen voor maximaal rendement. Starten met SEA? Neem dan direct contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!