Google PageRank is één van de eerste algoritmes van Google om pagina’s naar belang in te delen. De PageRank deelde pagina’s in naar belang op een schaal van 1 tot 10, waarbij 10 de hoogste score is. Men gebruikte dit als leidraad binnen zoekmachine optimalisatie om zo pagina’s gericht te optimaliseren. De factoren die de uiteindelijke ranking van een pagina bepalen, hebben vooral te maken met het aantal links vanaf externe pagina’s en de kwaliteit van deze links. Daarbij gaat de PageRank op logaritmische wijze te werk. Een pagina met een PageRank van 6/10 heeft een waarde die ongeveer 8 tot 10 keer zo hoog is als dat van een pagina met een PageRank van 5/10.
Wat is PageRank?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Hoe kon je jouw website vroeger optimaliseren met PageRank?
Google PageRank was voor iedereen op verschillende browsers te zien door middel van een toolbar. Het vormde een leidraad voor vele (online) marketeers om de waarde van bedrijven in te schatten. Tegenwoordig heeft Google de toolbar echter offline gehaald, omdat het een achterhaald systeem was waar de laatste jaren eigenlijk al niet meer gebruik van werd gemaakt. Google is door de jaren heen namelijk zo erg veranderd, dat de manier waarop jouw PageRank cijfer werd beoordeeld niet meer relevant was.
PageRank ging dus eerst eigenlijk puur en alleen om het aantal links naar jouw pagina en de waarde hiervan. Hoe meer links van een hoge waarde naar jouw pagina verwees, hoe hoger jouw PageRank was en hoe meer autoriteit je dus had. Ook de ankerteksten hadden een hele grote invloed op de PageRank. Hiermee kon je namelijk heel gericht focussen op een zoekwoord en deze makkelijk laten scoren in Google. Door alle autoriteit die je op een specifiek zoekwoord kon richten, werd voor Google heel duidelijk waar de pagina voor bedoeld was en kon je makkelijk hoger scoren. Maar zo simpel is het tegenwoordig allemaal niet meer!
PageRank tegenwoordig
Toch blijft Google PageRank belangrijk, alleen is het niet meer precies te achterhalen en te meten. Desondanks blijft het een onderdeel van het algoritme waar Google continu aan werkt. Achter de schermen wordt jouw website namelijk nog steeds beoordeeld aan de hand van PageRank en krijg je een bepaalde waarde van Google. Echter wordt dit op zo veel meer onderdelen gebaseerd dan enkel externe links.
Kwaliteit van je content
Tegenwoordig is de content van je website een belangrijke basis die je moet hebben om mee te kunnen scoren. Soms kun je nog zo veel en zo sterke backlinks hebben, maar vooralsnog niet goed scoren in Google, simpelweg omdat je te weinig content hebt of omdat de content niet sterk genoeg is. Zorg er dus voor dat je jouw website goed on-page inricht en versterk dit vervolgens met externe links.
Interne linking
Naast het versterken van je pagina met externe links, is het ook belangrijk om je pagina intern belangrijk te maken en goed te versterken. Een gedegen interne linkstructuur is dus van groot belang om een hiërarchie aan te geven in jouw website. Op die manier geef je intern veel waarde aan een pagina, wat door Google ook gemeten en meegenomen wordt in de PageRank.
Wat kan ik doen om nu een hogere PageRank score te krijgen?
Content en interne linking zijn een heel belangrijk onderdeel van een goede score in PageRank achter de schermen. Maar dit is uiteindelijk een onderdeel van het geheel. Je wilt dat je website van alle kanten goed in elkaar zit om het beste gewaardeerd te worden door Google. Techniek is iets wat je dus ook echt niet kan vergeten. Denk aan de snelheid van je website, of de crawlability en indexability.
Linkbuilding wordt daarnaast ook heel anders gemeten. Tegenwoordig moet je per link een goede analyse doen om erachter te komen of het een kwalitatieve en relevante backlink is voor jouw website en specifieke pagina. Hiervoor kun je verschillende tools gebruiken als Majestic of MOZ.
Google richt zich zo veel mogelijk op de gebruikservaring van jouw bezoekers. Zorg er dus voor dat het geheel van jouw website goed in elkaar zit. Een hoge bounce rate heeft bijvoorbeeld ook slechte invloed op de PageRank. Als er veel bezoekers naar je pagina komen en meteen weer wegklikken, dan ben je blijkbaar niet relevant genoeg en zal je ook een lagere score krijgen. Wil je dit meteen goed op laten pakken door een professional? Neem dan contact op met de consultants van ons online marketing bureau. Met een uitgebreide analyse van jouw website en jouw markt weten we precies wat we moeten doen om hoog te scoren in Google en zetten we een strategie op maat uit.
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z