Wat is Google Ads kwaliteitsscore?

Wat is Google Ads kwaliteitsscore? In het kort:

De Google Ads kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van jouw SEA advertenties. Het cijfer wordt bepaald aan de hand van zoekwoorden, bestemmingspagina’s en de advertentie in het algemeen. De score is onder andere afhankelijk van hoe goed je presteert in de advertentieveilingen. Het wordt echter niet gebruikt op het moment dat de rankings voor het adverteren geveild worden.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Affiliate marketing tips

In het Google Ads rapport is de kwaliteitsscore weer te geven door de kolom met de kwaliteitsscore aan het rapport toe te voegen. Hierin is de score te zien als een cijfer tussen de 1 en de 10 waarbij 10 de hoogst haalbare score is. De factoren die een rol spelen in de exacte waardebepaling zijn de volgende:

  • Klikfrequentie / CTR (weliswaar een schatting)
  • Relevantie van de advertentie
  • Kwaliteit van de landingspagina (gebruiksvriendelijkheid).
    Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid of de laadtijd van de pagina.

Tips voor het verbeteren van de Google Ads kwaliteitsscore

De drie hierboven genoemde punten zijn op de volgende manieren positief te beïnvloeden: Optimaliseer de extensies voor het adverteren. Bij het correct inzetten van de extensies zal de CTR omhoog gaan. Controleer voortdurend of je verandering ziet, zodoende kan je beter inspelen op verschuivingen en kan je betere posities en lagere kosten behalen.

  • Wees er zeker van dat de content op jouw landingspagina’s relevant is en van hoge kwaliteit.
  • Wees er zeker van dat de bestemmingspagina’s allemaal een korte laadsnelheid hebben.
  • Wees er zeker van dat de landingspagina’s responsive zijn en op verschillende mobiele apparaten goed worden weergegeven.
  • Laat de zoekwoorden overeenkomen met de zoekintentie, wanneer dat matcht zal de CTR verbeteren.
  • Vergeet niet om niet relevante zoekwoorden uit te sluiten middels uitsluitingszoekwoorden.
  • Bedenk een heldere CTA (Call-To-Action) waarmee je mensen enthousiast maakt en aanspoort om door te klikken.

Waarom jij de kwaliteitsscore zou willen verhogen?

Heel simpel gezegd wil je de kwaliteitsscore verhogen omdat je Google Ads dan goedkoper wordt. De kwaliteitsscore heeft namelijk een directe invloed op de prijs die je betaalt. Dit zit ‘m in de berekening die Google hanteert voor het opbouwen van de prijs. Zoals je weet werkt Google Ads op basis van een veilingsysteem. Hoe beter jouw positiewaarde, klikbedrag en kwaliteitsscore zijn, hoe beter jij in de veiling ligt, maar ook hoe goedkoper je advertenties worden.

Welke rol heeft de kwaliteitsscore in de kosten?

De adverteerders worden getoond in de volgorde gebaseerd op de volgende berekening: positiewaarde = klikbedrag x kwaliteitsscore. De CPC (klikprijs) is de positiewaarde van de concurrent onder je gedeeld door je kwaliteitsscore met toevoeging van de €0,01. In Google betaal je altijd de minimale prijs om boven je concurrent uit te komen.

Buiten Google Ads de kwaliteitsscore verbeteren

Ook buiten Google Ads heeft het verbeteren van de kwaliteitsscore zin. Je wilt namelijk niet alleen goedkoper uit zijn met de kosten, maar je wilt ook dat de bezoekers beter bediend worden. Dit zal je uiteindelijk terugzien in je conversies. En hier gaat het om, dat de bezoekers die je aantrekt op een gegeven moment daadwerkelijk overgaan op actie.

Een duidelijke pagina-indeling, behulpzame teksten en goed ingevulde meta’s zijn de basis van een hoge kwaliteitsscore. Dit vul je aan met een goede navigeerbaarheid (bezoekers moeten kunnen doorklikken) en een call to action om de conversies nog verder op te voeren.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z