Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is Google Ads kwaliteitsscore?

Wat is Google Ads kwaliteitsscore?

Wat is Google Ads kwaliteitscore? In het kort:

De Google Ads kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van jouw SEA advertenties. Het cijfer wordt bepaald aan de hand van zoekwoorden, bestemmingspagina’s en de advertentie in het algemeen. De score is onder andere afhankelijk van hoe goed je presteert in de advertentieveilingen. Het wordt echter niet gebruikt op het moment dat de rankings voor het adverteren geveild worden.

In het Google Ads rapport is de kwaliteitsscore weer te geven door de kolom met de kwaliteitsscore aan het rapport toe te voegen. Hierin is de score te zien als een cijfer tussen de 1 en de 10 waarbij 10 de hoogst haalbare score is. De factoren die een rol spelen in de exacte waardebepaling zijn de volgende:

  • Klikfrequentie / CTR (weliswaar een schatting)
  • Relevantie van de advertentie
  • Kwaliteit van de landingspagina (gebruiksvriendelijkheid).
    Denk bijvoorbeeld aan de toegankelijkheid of de laadtijd van de pagina.

Tips voor het verbeteren van de Google Ads kwaliteitsscore

De drie hierboven genoemde punten zijn op de volgende manieren positief te beïnvloeden: Optimaliseer de extensies voor het adverteren. Bij het correct inzetten van de extensies zal de CTR omhoog gaan. Controleer voortdurend of je verandering ziet, zodoende kan je beter inspelen op verschuivingen en kan je betere posities en lagere kosten behalen.

  • Wees er zeker van dat de content op jouw landingspagina’s relevant is en van hoge kwaliteit.
  • Wees er zeker van dat de bestemmingspagina’s allemaal een korte laadsnelheid hebben.
  • Wees er zeker van dat de landingspagina’s responsive zijn en op verschillende mobiele apparaten goed worden weergegeven.
  • Laat de zoekwoorden overeenkomen met de zoekintentie, wanneer dat matcht zal de CTR verbeteren.
  • Vergeet niet om niet relevante zoekwoorden uit te sluiten middels uitsluitingszoekwoorden.
  • Bedenk een heldere CTA (Call-To-Action) waarmee je mensen enthousiast maakt en aanspoort om door te klikken.