Majestic SEO is de linkbuilding tool om te gebruiken bij het bouwen van autoriteit. Met deze tool heb je vrijwel alles wat je nodig hebt voor een succesvolle linkbuildingstrategie. Hoe werkt Majestic SEO? Wat kun je er allemaal mee? En wat zijn eventuele alternatieven voor deze tool? Je leest het hieronder!
Wat is Majestic SEO?
Majestic SEO is een zeer handige linkbuilding tool. Het is een tool die heel het internet onderzoekt én in kaart brengt. Op dit moment hebben ze zelfs een van de grootste, zo niet de grootste, linkdatabase ter wereld. Majestic SEO is voor SEO-professionals en ondernemers die zichzelf willen bezighouden met linkbuilding en het bouwen van autoriteit. De mogelijkheden van Majestic SEO zijn zeer divers. Een unieke eigenschap is dat Majestic SEO uitermate geschikt is om de betrouwbaarheid te controleren. Ze hebben namelijk een eigen manier om ’trusted websites’ via hun website trust check na te gaan. Hierdoor is deze tool in staat om niet alleen de trust flow te achterhalen, maar ook de topic flow. De topics zijn branches waarmee een backlink geassocieerd wordt. Je kan hierdoor heel gemakkelijk de oorsprong van de autoriteit opsporen en vergelijken of dat met het onderwerp van jouw eigen website van doen heeft.
Wat is Majestic niet? Majestic is echt puur en alleen gericht op linkbuilding. Het is dus geen alles-in-één oplossing zoals Moz, Semrush en Ahrefs dat wel zijn. Het houdt geen zoekwoordposities bij en je kan er moeizaam een zoekwoordonderzoek mee doen. Wat Majestic SEO onderscheidt van de rest is de enorme database en de wijze waarop ze betrouwbare, ’trusted’, websites beoordelen en er een topic aan koppelen.
Wat kan ik met Majestic SEO?
Zoals gezegd zijn de mogelijkheden van Majestic SEO zeer divers. Je gooit een willekeurige URL in de zoekbalk, waarna de tool je alles laat zien wat je moet weten op het gebied van linkbuilding. Denk hierbij onder andere aan linkwaarde, anchorteksten, (potentiële) links, de verhouding tussen follow en nofollow en nog veel meer. Te veel om in één alinea te verwerken, dus we hebben de belangrijkste punten hieronder voor je benoemd!
Citation flow en trust flow
Het eerste onderdeel wat je moet wetten van Majestic SEO, heeft betrekking op de waardes van links. Tools als Moz en Ahrefs geven alleen een absolute waarde aan links. Tegenwoordig vraagt het echter niet alleen om een absolute waarde (lees: linkjuice*), maar ook om relatieve waarde.
*Wat is linkjuice Linkjuice staat voor de waarde die een webpagina overgeeft aan een andere webpagina door middel van een link. Je kunt linkjuice ook linkkracht of linkwaarde noemen.
Majestic SEO hanteert daarom twee meetwaarden: citation flow en trust flow. Citation flow zegt iets over de linkjuice die een pagina krijgt (absoluut), terwijl de trust flow juist iets zegt over de betrouwbaarheid van deze linkjuice (relatief).
De trust flow geeft dus de betrouwbaarheid van een website aan gebaseerd op de kwaliteit van de pagina’s die naar jouw pagina linken. Hoe betrouwbaarder de pagina die naar jou linkt, hoe hoger de trust flow. Het is dan ook belangrijk om niet alleen te kijken naar de hoogte van beide metrics, maar ook naar hoe ze in verhouding tot elkaar staan.
Bestrijden van toxische links
Je kan hierdoor snel inzien dat Majestic geschikt is om potentieel toxische links te herkennen. Je zal het daarbij niet als een alleenstaande metriek moeten beschouwen, maar in combinatie met de citation flow. De citation flow geeft aan hoeveel links er naar een backlink verwijzen. Een beetje zoals Ahrefs dat ook doet, maar in tegenstelling tot die tool kan je dat naast de trust flow neerliggen en zien hoe groot het verschil tussen de twee is. Als de trust flow de helft of minder is van de citation flow dan heb je grote kans dat het een toxic link is. Uiteraard moet je voorzichtig zijn met zo’n conclusie, omdat de Majestic SEO tool niet kijkt naar andere factoren zoals bijvoorbeeld hoeveel mensen die pagina bezoeken of dat er veel conversies plaatsvinden. Desalniettemin kan het net dat steuntje in de rug geven bij het maken van een conclusie. Verder helpt het kijken naar de topics ook om erachter te komen of een link van slechte kwaliteit is.
Topics
Linkbuilding bestaat niet puur uit waarde, maar ook uit relevantie. Als een van de weinige linkbuilding tools geeft Majestic SEO je ook een indicatie hoe een zoekmachine de URL ziet. Ze drukken dit uit door middel van topics. In de afbeelding hierboven zie je een aantal zogeheten ‘topics’. Deze topics zorgen dat je niet alleen hoeft te letten op waarde, maar ook kunt beoordelen op relevantie.
De topic flow geeft aan wat de oorspronkelijke branche is geweest waar de autoriteit vandaan komt. Dus het is goed mogelijk dat je in het topicprofiel een breed scala aan branches terugziet. De topics zijn hierbij gerangschikt op kracht. Als een bijzonder autoritaire website met een bepaald onderwerp naar een pagina linkt en een andere website met een lagere autoriteit en totaal verschillend onderwerp daar ook naar verwijst zal de topic van de meer autoritaire site de overhand nemen. Dat is ook logisch als je bedenkt dat zoekmachines een website met een hogere autoriteit simpelweg meer zeggenschap geven. Je krijgt hierdoor een goed beeld of het linkprofiel van de backlink die je wilt gebruiken een te dominante topic uit een andere branche heeft ook al lijkt de site qua uiterlijk en content geschikt voor linkbuilding.