Bieden gebaseerd op Target-ROAS
Het is met Google Ads mogelijk om doelbewust te bieden aan de hand van een Target-ROAS. Hiermee geef je aan welk rendement je met jouw SEA campagne nastreeft. De kunstmatige intelligentie van Google gebaseerd op het principe van machine learning stelt de campagne bij waardoor je er zelf amper omkijken meer naar hebt. Lees hierover meer over slim bieden. Zodoende kan je tijd besparen en je aandacht op andere zaken richten.
Waar moet je op letten als je een campagne instelt op ROAS?
Webshops en websites die diensten verlenen die zich direct vertalen in geld zijn het makkelijkste om bij te houden. Je kunt namelijk één op één zien hoeveel een product heeft gekost en hoeveel die heeft opgebracht wanneer je ‘m verkoopt.
Wanneer je andere leads meerekent vertroebel je de berekening. Zeker wanneer je niet met zekerheid kunt zeggen wat het bedrag is wat je eraan overhoudt. Zorg daarom voor duidelijke meetgegevens.
Bovendien zegt ROAS alleen iets over het totaal. Het totale uitgegeven bedrag en het totale binnengekomen bedrag. Als je op zoek bent naar manieren om bijvoorbeeld je CPC te verhogen of om de conversies te verhogen, moet je een andere manier van meten gebruiken. Dan kun je veel beter inzoomen op wat je wilt en dat stukje verbeteren.
Hoe verhoud ROAS zich tot andere manieren van meten?
ROAS is niet de enige manier van meten binnen Google. Ieder heeft z’n eigen functie binnen je Google Ads campagne. Door ze allemaal goed onder de knie te krijgen, kun je makkelijk een totaalplaatje krijgen van de kwaliteit van je campagne.
Naast deze biedstrategie heb je handmatige CPC, verbeterde CPC, klikken maximaliseren en conversies maximaliseren.
Wat is een goede ROAS?
Een zo hoog mogelijke ROAS is ideaal, maar we moeten ook realistisch blijven. Dus we kunnen beter kijken naar het minimum. Quitte spelen is natuurlijk niet de bedoeling. Je wilt in ieder geval íets eraan overhouden. Maar hoeveel dan? Gemiddeld wordt geschat dat je minimaal ongeveer 4x de inzet terug wilt verdienen.
Dit komt omdat er nog allerlei kosten bij komen. Je bent niet alleen de advertentiekosten kwijt, maar ook de manuren om het in te stellen, onderzoek te doen, misschien heb je nog productiekosten van de producten die je verkoopt, inkoopprijzen en uiteraard de belasting. Vanaf een ROAS factor van vier begin je goed geld te verdienen.
Hoe voeg je de ROAS toe in je Google Ads?
Je hoeft de ROAS gelukkig niet zelf uit te vogelen en toe te voegen aan je Google Ads. Het enige wat je hoeft te doen is naar de juiste kolom gaan. Deze kolom heet conv.waarde/kosten. Heb je deze niet in je huidige kolommenlijst, dan moet je deze toevoegen. Dit gaat vrij eenvoudig. We leggen je hieronder uit hoe je dat doet.
- Ga naar de kolom en kies de optie om de kolommen aan te passen.
- Je krijgt nu een lijst met keuzes te zien. Je moet de juiste er tussenuit kiezen. Zoek naar conv.waarde/kosten onder de categorie Conversies. Zet het vinkje aan.
- Sla de kolommenlijst op zodat je deze in het vervolg niet nog een keer hoeft op te zoeken.