ROAS is meestal als een percentage weergegeven.
Opbrengst / Advertentiekosten * 100% = % ROAS
Voorbeeld:
Je hebt een Google Ads campagne draaien. In één maand levert die 25 conversies op, per conversie levert het je € 100 op voor een totaalopbrengst van € 2500. De campagne kostte je € 500 waarbij de kosten per klik € 2 en er 250x op de advertentie is geklikt. Alles op een rij krijg je:
- 25 = Aantal conversies
- € 100 = Opbrengst per conversie
- € 2500 = Totale opbrengst (25 * € 100)
- 250 = Aantal klikken op advertentie
- € 2 = Kosten per klik
- € 500 = Totale advertentiekosten (250 * € 2)
De ROAS is dan:
( € 25000 / € 500 ) * 100% = 500%
Je kan aan de berekening zien dat het niet uitmaakt wat de kosten per klik zijn en dat het ook niet uitmaakt of het conversie percentage hoog is of laag. Het enige wat voor de berekening nodig is is de totale opbrengst en de totale kosten voor het adverteren.