Als je net WordPress begint te gebruiken kom je veel dingen tegen waar je waarschijnlijk nog nooit van heeft gehoord. Hier valt een slug ook onder. Veel mensen vragen zich dan ook af: ‘Wat is een slug?’. Een slug komt terug bij elk artikel in WordPress. Een slug is een onderdeel van de URL. Het is het gebruikersvriendelijke deel dat wordt geplaatst na het hoofddomein. Een slug zorgt voor een SEO vriendelijke URL en het identificeert een individuele pagina.
Video afspelen over Wat zijn zoekwoorden thumbnail
Alles over Slugs in WordPress: Optimaliseer voor Betere Resultaten
Als je met WordPress werkt, is de kans groot dat je de term ‘slug’ bent tegengekomen. Maar wat is een slug precies en waarom is het zo belangrijk voor de zoekmachine-optimalisatie (SEO) van je website? In dit artikel leggen we je alles uit over slugs in WordPress en hoe je ze kunt optimaliseren voor betere resultaten.
Waaruit bestaat een slug?
WordPress maakt de slug automatisch aan de hand van de titel van een artikel of pagina. Bij het maken van een slug gebruikt WordPress de volgende regels:
- Er worden alleen maar kleine letters gebruikt
- Spaties worden vervangen door een koppelstreepje
- Er komen geen speciale karakters voor in een slug
De automatische gegenereerde slug van WordPress is altijd aan te passen door er dubbel op te klikken of door op ‘bewerken’ te drukken.
Waarom is een Slug belangrijk?
Een slug is een onderdeel van een URL dat meestal het artikel of de pagina beschrijft. Het is het gedeelte dat na je domeinnaam komt in de URL en staat ook wel bekend als padnaam. Slugs zijn cruciaal voor de SEO van je website, omdat ze bijdragen aan gebruiksvriendelijke en leesbare URL’s.
Hoe Maak je een Gebruiksvriendelijke Slug?
Wanneer WordPress een slug maakt, kan je de volgende regels volgen:
- In de slug komen alleen kleine letters;
- Spaties worden vervangen voor een koppelstreepje;
- Speciale karakters worden niet in de slug verwerkt.
Om een gebruiksvriendelijke en geoptimaliseerde slug te maken, is het belangrijk om onnodige woorden te verwijderen en de focus te leggen op de belangrijkste zoekwoorden. Woorden als “en”, “of”, “als” kunnen vaak uit de slug gehaald worden, omdat ze weinig tot geen waarde hebben voor zoekmachines.
Aanpassen van Slugs: Wanneer en Hoe?
Het is mogelijk om de slug aan te passen nadat je een artikel gepubliceerd hebt, maar dit is niet altijd verstandig. Wanneer je de slug van een gepubliceerd artikel wilt aanpassen, zorg er dan voor dat je een 301-redirect maakt van de oude naar de nieuwe URL. Op deze manier blijven alle links naar het artikel werken en voorkom je problemen met je SEO.