Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is een landingspagina?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina op een website of webshop die zo geschreven en opgezet is dat de bezoeker een klant wordt en dus een conversie doet. De landingspagina wordt door de bezoeker gevonden door het intypen van een zoekterm in Google, het klikken op een online advertentie, via linkjes in een nieuwsbrief of door direct zelf de URL in te typen. Als een landingspagina goed is geoptimaliseerd dan beantwoord de pagina de zoekvraag of zoekintentie van de bezoeker. Bovendien spoort het de bezoeker aan om een conversie te doen.

Stel dat jij een eigen website of webshop hebt. Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk uit je website halen. Zo zul je vast een zeker een doel voor ogen hebben, dat je met je website of webshop wil bereiken. Denk aan het verkopen van producten, het verzamelen van leads, het verkopen van blogs etc. Om zoveel mogelijk uit je website te halen en uiteindelijk je doel te bereiken, zul je een aantal elementen nodig hebben. Je hebt allereerst een mooie en vooral conversiegerichte website nodig. Daarnaast zul je ook een manier moeten vinden om bezoekers te genereren. Want je kunt een website laten maken, maar met alleen een website ga je het niet redden. Als je je doel wilt bereiken, zul je ervoor moeten zorgen dat zoveel mogelijk mensen op jouw website terecht komen. Dit is waar je landingspagina’s aanbod komen.

Wat kun je met een landingspagina?

Met een landingspagina zorg je voor verkeer naar je eigen website. Op een landingspagina plaats je bijvoorbeeld informatie over wat je onderneming doet, wie jullie precies zijn en de kennis die jullie in huis hebben. Vaak gaat deze informatie over een specifiek onderwerp. Dit onderwerp bespreek je uitgebreid en leg je zo goed mogelijk uit, zodat mensen die in Google zoeken naar dit onderwerp op jouw landingspagina terecht komen.

Een goed voorbeeld van zo een landingspagina is de pagina waar jij je nu op bevindt. Namelijk deze pagina! Op deze landingspagina legt SAM als SEO expert aan jou uit wat landingspagina’s zijn en hoe je ermee aan de slag gaat. Dit doen we om uiteindelijk te ranken in Google, zodat we nog meer mensen op weg kunnen helpen bij SEO-gerelateerde vragen. Want Google vindt niets fijner dan landingspagina’s, die daadwerkelijk waardevolle informatie geven aan de bezoekers van Google. Google wil haar bezoekers natuurlijk zo goed mogelijk helpen. Alleen dan komen deze bezoekers terug naar Google. En dat geldt voor SAM ook! Wij willen jou met deze landingspagina zoveel waarde geven, dat je op een later moment terug komt naar SAM. Wanneer jij in de toekomst SEO-gerelateerde vragen hebt of zelf hoger wil ranken in Google, hopen we dat je terugkomt naar dat ene SEO bureau dat je vorige heeft geholpen!

Zo moet jij het ook oppakken. Als jij een advocatenbureau hebt, kun je landingspagina’s maken. Deze landingspagina’s kun je gebruiken om jouw doelgroep zo goed mogelijk te helpen en dus te ranken in Google. Uiteindelijk is het natuurlijk je doel om te ranken, bezoekers te krijgen en je dienst/product te verkopen. Hier zijn landingspagina’s perfect voor!

Ook is het van belang dat je duidelijk maakt wat jouw diensten of producten uniek maakt ten opzichte van je concurrenten.

Waaruit bestaat een goede landingspagina?

Een goede landingspagina bestaat uit een sterke opbouw. Deze opbouw wordt vaak gedaan aan de hand van het AIDA-model. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Attention is gericht op de aandacht vestigen op je product of dienst. Dit kan op verschillende manieren zoals de opmaak van de tekst maar ook door bepaalde woorden te gebruiken die de gebruiker activeren zoals ‘gratis’ of ‘vrijblijvend’. Als je de aandacht van de bezoeker hebt, is de volgende stap de interesse aanwakkeren. Dit doe je door in de content te schrijven over het probleem dat de klant kan hebben en waarom ze op zoek zijn naar jouw product of dienst. Vervolgens kom je bij desire. In dit deel overtuig je de bezoeker dat jij als bedrijf de oplossing biedt voor zijn of haar probleem. Als laatste is het dan nog tijd voor action, oftewel actie. Dit kan een offerte aanvragen zijn maar ook direct een bestelling te plaatsen of producten te kopen. Ook hier gebruik je weer woorden die de bezoeker triggeren door middel van een call-to-action.

Door gebruik van de juiste koppen blijft de opbouw van de pagina duidelijk. Hierdoor wordt het ook voor lezers die alleen scannen duidelijk waar de pagina over gaat. Naast de content bevat een goede landingspagina ook logo’s, keurmerken maar ook telefoonnummers en referenties of reviews.

Je landingspagina optimaliseren

Heb je alle voorgaande stappen kunnen uitvoeren? Dan is het tijd om nog dieper te duiken in de landingspagina’s, die gemaakt hebt. Want nu heb je eigenlijk alleen nog maar een pagina gemaakt, maar je moet er ook voor zorgen dat deze pagina opvalt in Google. Maar hoe doe je dit? SAM neemt je erin mee!

  • Doe een zoekwoordonderzoek

Om goede landingspagina’s te maken, die ranken in Google, moet je eerst weten waar de landingspagina’s over gaan. Doe dus eerst een uitgebreid zoekwoordonderzoek. Je gaat zoeken naar zoekwoorden die goed passen bij jouw onderneming en jouw doel. Daarna ga je ook kijken naar de zoekvolume van deze zoekwoorden. Je wil namelijk wel zoekwoorden gebruiken, die door een groot aantal mensen worden ingetikt in Google. Gelukkig hoef je dit niet geheel handmatig te doen. Je kunt gebruik maken van een ontzettend goede tool, die je alle nodige informatie kan geven. Namelijk de zoekwoordplanner van Google Ads.

  • Zorg voor sterke content

Door naar stap 2: het schrijven dan de content voor de landingspagina’s. Na een zoekwoordonderzoek te hebben gedaan, weet je over welke onderwerpen je wil gaan schrijven om te ranken. Om een goede tekst te schrijven, kan het geen kwaad om te kijken naar wat je concurrenten schrijven. Tik het onderwerp/zoekwoord zelf in in Google en doe inspiratie op bij de eerste 5 websites. Zorg er altijd voor dat je waardevolle content schrijft en je tekst niet volpropt met zoekwoorden. Je zou denken dat je door zoveel mogelijk zoekwoorden in een tekst te plaatsen, hoog zal ranken. Maar helaas straft Google ‘keyword stuffing af. Niet doen dus!

  • Interne links

Om een extra stap te zetten voor je bezoeker kun je op de landingspagina’s link plaatsen naar andere relevante links op jouw website. Zo kan je bezoeker meer informatie op doen en maakt deze bezoeker ook nog eens meer kennis met jouw diensten/producten.

  • De puntjes op de ‘i’

De laatste stap, maar zeker niet onbelangrijk: loop je landingspagina’s na. Wanneer je een landingspagina maakt gaat niet alleen om de zoekwoorden of de links. Je moet ook denken aan elementen als H1, H2 en H3. Of bijvoorbeeld alt teksten. Staan alle afbeeldingen er goed in? Werken alle links? Heeft je pagina een meta description? Allemaal onderdelen die je toch nog even moet checken voordat je de landingspagina’s lanceert.

Heb je dit allemaal gedaan? Dan heb je een goede landingspagina om je concurrenten te verslaan. Maar let wel op! Een SEO campagne is een marathon en geen sprint. Daarmee willen we zeggen dat je je landingspagina’s met regelmaat moet bijhouden en verbeteren. Ook zul je vooral veel geduld moeten hebben!

Sterke landingspagina’s laten maken?

Wil je gebruik maken van conversiegerichte landingspagina’s? Heb je niet genoeg kennis om je landingspagina’s tot in de puntjes in te richten? Of heb je simpelweg geen tijd om je landingspagina’s met regelmaat te verbeteren? Bij SAM Online Marketing helpen wij jou met het maken van conversie gerichte landingspagina’s en zorgen we voor optimale conversie. Dit doen we als online marketing bureau voornamelijk door middel van zoekmachine optimalisatie. Wil je meer weten over de mogelijkheden bij ons bureau? Neem dan direct contact met ons op om alles te bespreken.