Kort en bondig
Zoekwoorddichtheid is het aantal keer dat een bepaald zoekwoord gebruikt wordt in een stuk tekst. Dit aantal wordt vergeleken met het totaal aantal woorden in de tekst. Zoekwoorddichtheid laat een verhouding zien en wordt dus uitgedrukt in percentages. De zoekwoorddichtheid, ofwel keyword density, is belangrijk voor de zoekmachine om te kunnen bepalen waar een pagina over gaat.
Voorbeeld:
Stel dat het hoofdzoekwoord 10 keer in een tekst van 500 woorden voorkomt, hanteren wij de volgende rekensom:
(10 : 500) x 100% = 2%
Aantal woorden tekst: 500
Frequentie zoekwoord: 10
Zoekwoorddichtheid = 2%
Wanneer je een website hebt of aan de slag gaat met een website, komt er een moment dat je wat dieper in je website duikt om er het beste uit te halen. Door in SEO te duiken, zet je toch weer een stap in de juiste richting. Als al een beetje in SEO bent gedoken, weet je dat een dat er veel verschillende aspecten zijn waar je naar kunt kijken om je website te verbeteren. Zo kun je aan de slag gaan met de techniek van je website, de links op en naar jouw website of de content die op je website staat. Door naar de zoekwoorddichtheid op je pagina’s te kijken, ga je aan de slag met het content gedeelte van SEO. Wanneer je de zoekwoorddichtheid van je teksten weet, kun je bepalen of je op de goede weg bent. Want als het om zoekwoorden gaat, kun je de zoekwoorden niet zomaar in een tekst plaatsen. Je moet goed nadenken over de zoekwoorden die je plaatst en hoe vaak je plaats. Dit heeft namelijk ontzettend veel invloed op je positie in de verschillende zoekmachines. Zo is een te lage zoekwoorddichtheid niet goed, maar een te hoge zoekwoorddichtheid (keyword stuffing) is ook weer niet goed. Je moet er een balans vinden!