Wat is zoekwoorddichtheid?

Kort en bondig

Zoekwoorddichtheid is het aantal keer dat een bepaald zoekwoord gebruikt wordt in een stuk tekst. Dit aantal wordt vergeleken met het totaal aantal woorden in de tekst. Zoekwoorddichtheid laat een verhouding zien en wordt dus uitgedrukt in percentages. De zoekwoorddichtheid, ofwel keyword density, is belangrijk voor de zoekmachine om te kunnen bepalen waar een pagina over gaat.

Voorbeeld:

Stel dat het hoofdzoekwoord 10 keer in een tekst van 500 woorden voorkomt, hanteren wij de volgende rekensom:

(10 : 500) x 100% = 2%

Aantal woorden tekst: 500

Frequentie zoekwoord: 10

Zoekwoorddichtheid = 2%

Wanneer je een website hebt of aan de slag gaat met een website, komt er een moment dat je wat dieper in je website duikt om er het beste uit te halen. Door in SEO te duiken, zet je toch weer een stap in de juiste richting. Als al een beetje in SEO bent gedoken, weet je dat een dat er veel verschillende aspecten zijn waar je naar kunt kijken om je website te verbeteren. Zo kun je aan de slag gaan met de techniek van je website, de links op en naar jouw website of de content die op je website staat. Door naar de zoekwoorddichtheid op je pagina’s te kijken, ga je aan de slag met het content gedeelte van SEO. Wanneer je de zoekwoorddichtheid van je teksten weet, kun je bepalen of je op de goede weg bent. Want als het om zoekwoorden gaat, kun je de zoekwoorden niet zomaar in een tekst plaatsen. Je moet goed nadenken over de zoekwoorden die je plaatst en hoe vaak je plaats. Dit heeft namelijk ontzettend veel invloed op je positie in de verschillende zoekmachines. Zo is een te lage zoekwoorddichtheid niet goed, maar een te hoge zoekwoorddichtheid (keyword stuffing) is ook weer niet goed. Je moet er een balans vinden!

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

De perfecte zoekwoorddichtheid

Niets is perfect en dat moet je ook zeker niet nastreven! Toch is het goed om bewust bezig te zijn met het aantal woorden dat je gebruikt en al helemaal met het aantal zoekwoorden dat je gebruikt. Maar hoe vind je nu het juiste getal? Wat is te hoog en wat is te laag? En wat zijn de gevolgen hiervan?

Zoekmachines als bijvoorbeeld Google hebben een hekel aan websites waar die misbruik maken van het algoritme en dus de zoekmachines zelf. Er wordt dus goed gelet op wat je op je website plaats en de manier waarop je alles plaatst. Als een zoekmachine merkt dat je misbruik maakt van het algoritme door ontzettend veel zoekwoorden te plaatsen in teksten, kan het zijn dat je positie binnen de kortste keren flink zakt in de zoekmachine. Sterker nog, het kan zelfs gebeuren dat je een penalty krijgt en uiteindelijk helemaal niet meer zichtbaar bent in de betreffende zoekmachine. Wees hier dus voorzichtig mee! Om voorkomen dat je de fout in gaat, geven we je mee wat je moet aanhouden voor gunstige resultaten.

Als het gaat om de zoekwoorddichtheid van je teksten is het goed om een zoekwoorddichtheid van 2% tot 5% aan te houden. Het is altijd handig om te kijken naar wat je concurrentie doet. Is de zoekwoorddichtheid bij je concurrent bijvoorbeeld 4%? Houd dan ook vooral dat aantal aan. Dan zit je goed!

Maar wat gebeurt er nu als de zoekwoorddichtheid van je tekst juist onder de 2% procent zit? Dan heb je de kans dat je toch niet de hoge positie krijgt waar je op gehoopt had. Schrijf je een tekst van 700 woorden? Probeer het hoofdzoekwoord dan 14 tot 35 keer voor te laten komen.

Wat als je tekst erg kort is?

We hebben je nu een ‘regel’ gegeven die je aan kunt houden voor de meeste teksten die je gaat schrijven. Maar het zou geen regel zijn, als er geen uitzonderingen waren. Denk bijvoorbeeld aan kortere teksten. Als je een tekst van 700 woorden schrijft, komt het hoofdzoekwoord er vrij vaak in voor. Terwijl als je een tekst van 250 woorden schrijft, komt het hoofdzoekwoord er erg weinig in voor. Namelijk maar ca. 8. Dat zijn best weinig zoekwoorden. Het is daarom altijd handig om te kijken naar wat je concurrentie doet en ook weer niet uit te gaan van de ‘regel’. Je moet het meer zien als een richtlijn, dan een strikte regel!

Om te bepalen wat er voor jou branche kun je niet altijd uitgaan van de richtlijn. Kijk vooral naar je concurrenten, die een top 3 positie hebben weten te bemachtigen in zoekmachines. Zij staan waar jij wil staan en zullen vast een zeker goede gedachten en principes toegepast. Het kan dus geen kwaad om te kijken naar wat andere in jouw branche doen en er wat van te leren. Als het gaat om zoekwoorddichtheid, ga je de echte balans vinden door alle feiten op een rij te zetten en daar de juiste conclusies uit te trekken.

Nog een aantal goede tips!

Het gaat erom dat je de zoekmachine duidelijk maakt waar je pagina over gaat. , maar wel met mate. Onnatuurlijk taalgebruik wordt ook gestraft. Meestal is een percentage tussen de 1 en 3% goed, maar staar je hier niet blind op. Zorg ervoor dat:

  • Het zoekwoord in je H1 en een aantal H2’s staat;
  • Je het zoekwoord in de eerste en laatste zin van de pagina gebruikt;
  • Je zoekwoord het hoofdonderwerp van je tekst is;
  • Het zoekwoord op een natuurlijke manier over de tekst wordt verdeeld;
  • Je gebruik maakt van synoniemen, om aan Google duidelijk te maken wat het zoekwoord betekent.
  • Handig tools gebruikt voor het maken van (concurrentie)analyses. Denk aan bijvoorbeeld aan tools als Semrush,

Houd deze richtlijn aan en je zult op een natuurlijk percentage uitkomen. Google kan op deze manier bepalen wat het zoekwoord is en zal makkelijk door je pagina kunnen ‘crawlen’.

Scan direct je eigen website!

We kunnen ons voorstellen dat je zelf (nog) geen toegang hebt tot alle benodigde tools en vooral kennis om te bepalen of onderdelen als de zoekwoorddichtheid op je website goed staan. Geen zorgen, we helpen je graag verder! Als SEO Bureau hebben wij die expertise natuurlijk in huis! We gebruiken deze expertise dan ook graag om je een aantal stappen op weg te helpen. Benieuwd naar hoe goed de zoekwoorddichtheid van jouw website is? Doe nu onze GRATIS SEO scan. Het kost je helemaal niks!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z