Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen

Ahrefs

Ahrefs is een zeer handige linkbuilding tool. Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit komt een hoop kijken. Een mensenbrein is hier niet voldoende voor. Je hebt de kracht van een machine nodig. Een machine als Ahrefs. Wat is Ahrefs? Hoe brengt Ahrefs de waarde van een link in kaart. En wat is de meerwaarde van Ahrefs voor linkbuilding en het analyseren van backlinks? Je leest het hieronder!

Wat is Ahrefs?

Ahrefs is een online marketingtool, specifieker te gebruiken voor SEO en linkbuilding, als het bouwen van autoriteit. Het geeft je informatie over verschillende SEO algoritmen. Het doel hiervan is om met deze informatie jouw website beter vindbaar te maken voor zoekmachines en om het aantal bezoekers te laten groeien. Ahrefs biedt jou diverse mogelijkheden, zoals een backlink analyse, content analyse en een ranktracker. Hieronder zullen we dieper ingaan om de backlink- en linkbuidingmogelijkheden van deze tool.

linkbuilding

Ahrefs DR en UR

De belangrijkste gegevens van Ahrefs zijn de DR en UR. Deze helpen je gezamenlijk om de waarde van een link te bepalen. We leggen je hieronder uit wat deze meetwaarden zeggen: DR (staat voor Domain Rating): Is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. Het berekent de autoriteit van een domein op basis van alle links die het ontvangt.  UR (staat voor URL Rating): Is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. Het berekent de autoriteit van een specifieke URL op basis van alle links die de URL ontvangt. In tegenstelling tot de DR wordt dit berekend op basis van zowel interne als externe links.

Site Explorer tool

Met de Site Explorer van Ahrefs kan men naast de DR en UR heel gemakkelijk nog andere statistieken bekijken en opvragen. Inzage in de groei van autoriteit, inclusief linkaantallen die erbij komen en de bezoekersaantallen is allemaal te vinden in dit onderdeel van Ahrefs. Het checken van het verloop van de geschiedenis is met name inzichtelijk om erachter te komen of jouw inspanningen door de tijd heen wat opleveren.

Je kan naast deze algemene informatie dieper duiken in de analyse van je website. Met inzicht in interne links, de zoekwoorden die jij en jouw concurrenten gebruiken en welke landingspagina’s het beste scoren kan je algauw erachter komen waar de groei voortgaat en waar die stokt. Door met Ahrefs te kijken op verschillende niveaus zoals per domein, subdomein of per pagina kan men makkelijk wisselen op hoe de site op macro- en microniveau ervoor staat. Zo kan men goed checken of een probleem ligt in de details of in de globale aanpak.

Keyword Explorer tool

Een handige toevoeging aan dit alles is de Keyword Explorer. Met deze Ahrefs tool check je hoeveel bezoekers er op geselecteerde zoekwoorden zoeken en of de concurrentie hiervoor moordend is of niet. Zo kan je een zoekwoordonderzoek eenvoudig uitvoeren en krijg je meerdere signalen of het interessant is om linkbuilding voor te doen. Als bonus krijg je nog allerlei zoekterm-ideeën erbij om jouw poel aan zoekwoorden te verbreden. Ook kan je de hele SERP historie terugzien en welke van jouw concurrenten er nu en in het verleden op hebben gescoord.

Ahrefs backlinks checker

Een van de belangrijkste onderdelen van Ahrefs heeft betrekking op de backlinks. Alhoewel we altijd aanraden om linkbuilding door middel van meerdere tools te doen, kom je al een heel eind met Ahrefs. In de afbeelding hieronder (via Ahrefs te vinden via de balk links) zie je alle opties van Ahrefs.

ahrefs

Zoals je kunt zien, biedt Ahrefs diverse opties voor het analyseren van een linkbuildingprofiel. Je kunt kijken naar nieuwe/verloren of gebroken links, of je kunt dieper ingaan op de verwijzende domeinen. Ook Ahrefs biedt net als Majestic de optie om een anchortekstprofiel te bekijken. Een andere prachtige optie is de ‘link intersect’. Hierbij kun je meerdere URL’s/domeinen invoeren, waarna Ahrefs bekijk welke links er naar al deze URL’s/domeinen verwijzen. Een zeer handig middel om te zien welke links meerdere van jouw concurrenten gebruiken.

Wat wel handig aan Ahrefs is is dat het spammy of duplicate links kan clusteren. Hiermee kan je trouwens ook bruikbare links checken, want het clustert bijvoorbeeld ook backlinks van meerdere subdomeinen van één hoofddomein. Ideaal dus om het aantal dochterpagina’s van één domein met een klik te kunnen inzien of verbergen. Hierdoor krijg je een beter beeld van welke unieke backlinks in er het linkprofiel zitten en scroll je er gemakkelijk doorheen. De extra informatie die Ahrefs biedt zoals hoeveel internetverkeer er op een domein zit en hoeveel zoekwoorden die website in topposities heeft staan geeft je direct een blik van de gezondheid van je backlinks.

Batch analyse

Net als Majestic biedt Ahrefs de optie om meerdere link in één keer te analyseren. Via de batch analyse kun je tot wel 200 links in een keer invoeren om te analyseren. Wel dien je deze goed in te stellen. Zorg er dan ook voor dat je de metrieken exact zo hebt ingesteld als op de afbeelding hieronder.

tool