Ahrefs is een zeer handige linkbuilding tool. Binnen linkbuilding en het bouwen van autoriteit komt een hoop kijken. Een mensenbrein is hier niet voldoende voor. Je hebt de kracht van een machine nodig. Een machine als Ahrefs. Wat is Ahrefs? Hoe brengt Ahrefs de waarde van een link in beeld. En wat is de meerwaarde van Ahrefs voor linkbuilding en het analyseren van backlinks? Je leest het hieronder!
Ahrefs
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is linkbuilding?
Ahrefs wordt gezien als een linkbuilding tool. Maar wat is linkbuilding precies? Dit is het verkrijgen van externe links naar je website om de zichtbaarheid in de zoekmachines te verhogen. Je kunt hiermee nieuwe link kansen ontdekken en de kwaliteit van bestaande links evalueren.
Wat is Ahrefs?
Ahrefs is een online marketingtool, specifieker te gebruiken voor SEO en linkbuilding, als het bouwen van autoriteit. Het geeft je informatie over verschillende SEO algoritmen. Het doel hiervan is om met deze informatie jouw website beter vindbaar te maken voor zoekmachines en om het aantal bezoekers te laten groeien. Ahrefs biedt jou diverse mogelijkheden, zoals een backlink analyse, content analyse en een ranktracker.
- Backlink analyse: Het evalueren van de links van andere websites die naar jouw website verwijzen, om de kwaliteit van deze links op je SEO te begrijpen.
- Contentanalyse: Het onderzoek van de content op je website om zo de SEO-prestaties te verbeteren.
- Ranktracker: Een tool die wordt gebruikt om bepaalde zoekwoorden in de zoekresultaten bij te houden, om zo de prestaties te kunnen monitoren.
Hieronder zullen we dieper ingaan op de backlink- en linkbuidingmogelijkheden van deze tool.
Gebruikersomgeving Ahrefs
De gebruikersomgeving van Ahrefs bestaat uit:
- SEO-dashboard
- Keyword Explorer
- Site Explorer
- Content explorer
- Site Audit
- Rank Tracker
Kosten aanschaf Ahrefs
Lite | Standard | Advanced | Enterprise |
Perfect voor kleine ondernemingen en hobbyprojecten | marketingconsultants en freelance SEO’s | Perfect voor slimme in-house marketingteams | Voor bureaus en grote ondernemingen |
129 dollar | 249 dollar per maand | 449 dollar per maand | Vanaf 14.990 dollar per maand |
|
|
|
|
*Alle prijzen in dit artikel zijn voorbehouden aan veranderingen. Bekijk via Ahrefs de actuele prijzen.
Ahrefs DR en UR
De belangrijkste gegevens van Ahrefs zijn de DR en UR. Deze helpen je gezamenlijk om de waarde van een link te bepalen. We leggen je hieronder uit wat deze meetwaarden zeggen:
- DR (staat voor Domain Rating): Is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. Het berekent de autoriteit van een domein op basis van alle links die het ontvangt.
- UR (staat voor URL Rating): Is een score van 0 tot 100, uitgedrukt op logaritmische schaal. Het berekent de autoriteit van een specifieke URL op basis van alle links die de URL ontvangt. In tegenstelling tot de DR wordt dit berekend op basis van zowel interne als externe links.
Site Explorer tool
Met de Site Explorer van Ahrefs kan men naast de DR en UR heel gemakkelijk nog andere statistieken bekijken en opvragen. Inzage in de groei van autoriteit, inclusief linkaantallen die erbij komen en de bezoekersaantallen zijn allemaal te vinden in dit onderdeel van Ahrefs. Het checken van het verloop van de geschiedenis is met name inzichtelijk om erachter te komen of jouw inspanningen door de tijd heen wat opleveren.
Je kan naast deze algemene informatie dieper duiken in de analyse van je website. Met inzicht in interne links, de zoekwoorden die jij en jouw concurrenten gebruiken en welke landingspagina’s het beste scoren kan je erachter komen waar de groei voortgaat en waar die stokt. Door met Ahrefs te kijken op verschillende niveaus zoals per domein, subdomein of per pagina kan men makkelijk wisselen op hoe de site op macro- en microniveau ervoor staat. Zo kan men goed checken of een probleem ligt in de details of in de globale aanpak.
Keyword Explorer tool
Een handige toevoeging aan dit alles is de Keyword Explorer. Met deze Ahrefs tool check je hoeveel bezoekers er op geselecteerde zoekwoorden zoeken en of de concurrentie hiervoor moordend is of niet. Zo kan je een zoekwoordonderzoek eenvoudig uitvoeren en krijg je meerdere signalen of het interessant is om linkbuilding voor te doen. Als bonus krijg je nog allerlei zoekterm-ideeën erbij om jouw poel aan zoekwoorden te verbreden. Ook kan je de hele SERP historie terugzien en welke van jouw concurrenten er nu en in het verleden op hebben gescoord.
Ahrefs backlinks checker
Een van de belangrijkste onderdelen van Ahrefs heeft betrekking op de backlinks. Alhoewel we altijd aanraden om linkbuilding door middel van meerdere tools te doen, kom je al een heel eind met Ahrefs. In de afbeelding hieronder (via Ahrefs te vinden via de balk links) zie je alle opties van Ahrefs.
Zoals je kunt zien, biedt Ahrefs diverse opties voor het analyseren van een linkbuildingprofiel. Je kunt kijken naar nieuwe/verloren of gebroken links, of je kunt dieper ingaan op de verwijzende domeinen. Ook Ahrefs biedt net als Majestic de optie om een anchortekstprofiel te bekijken. Een andere prachtige optie is de ‘link intersect’. Hierbij kun je meerdere URL’s/domeinen invoeren, waarna Ahrefs bekijk welke links er naar al deze URL’s/domeinen verwijzen. Een zeer handig middel om te zien welke links meerdere van jouw concurrenten gebruiken.
Wat wel handig aan Ahrefs is is dat het spammy of duplicate links kan clusteren. Hiermee kan je trouwens ook bruikbare links checken, want het clustert bijvoorbeeld ook backlinks van meerdere subdomeinen van één hoofddomein. Ideaal dus om het aantal dochterpagina’s van één domein met een klik te kunnen inzien of verbergen. Hierdoor krijg je een beter beeld van welke unieke backlinks in er het linkprofiel zitten en scroll je er gemakkelijk doorheen. De extra informatie die Ahrefs biedt zoals hoeveel internetverkeer er op een domein zit en hoeveel zoekwoorden die website in topposities heeft staan geeft je direct een blik van de gezondheid van je backlinks.
Samengevat:
- De belangrijkste functie van Ahrefs is de analyse van backlinks
- De Tool biedt opties voor de analyse van een linkbuildingprofiel, zoals nieuwe, verloren en gebroken links.
- Analyseer ook verwijzende domeinen, anchortekst profielen en ‘link intersect’ om zo de gezamenlijke links van je concurrenten te identificeren.
- Ahrefs kan dubbele en/of spammy links clusteren, zo kun je unieke backlinks identificeren.
- Tool geeft extra informatie over de topposities van zoekwoorden op een domein en het internetverkeer, waardoor je de gezondheid van je backlinks kunt inzien.
Batch analyse
Net als Majestic biedt Ahrefs de optie om meerdere link in één keer te analyseren. Via de batch analyse kun je tot wel 200 links in een keer invoeren om te analyseren. Wel dien je deze goed in te stellen. Zorg er dan ook voor dat je de metrieken exact zo hebt ingesteld als op de afbeelding hieronder.
Kan Ahrefs voor iedereen succesvol zijn?
Er zijn genoeg tools die jou kunnen helpen om te groeien, mits je weet hoe je ze goed moet gebruiken. Het is niet realistisch om te verwachten dat je na het kijken van wat video’s online weet hoe je Ahrefs moet gebruiken.
Gelukkig biedt de Ahrefs Academy jou voldoende tools om je verder te ontwikkelen.
- Hoe gebruik je Ahrefs
- affiliate marketing
- Zakelijk bloggen
- SEO-cursus voor beginners
- Linkbuilding voor gevorderden
De in totaal meer dan 220 uur aan video’s kun je vinden op YouTube (https://www.youtube.com/@AhrefsCom).
Boek online resultaat met een SEO-specialist
Ben je op zoek naar écht online resultaat met behulp van Ahrefs? Het uitbesteden van linkbuilding en SEO kan ervoor zorgen dat je zelf geen dure abonnementen hoeft te betalen voor jouw website. Bij SAM Online Marketing helpen wij je graag!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z