Wat is een 302 redirect?

Een 302-Redirect is een HTTP-statuscode. Men gebruikt deze statuscode om aan te geven dat een pagina zich tijdelijk op een andere locatie (URL) bevindt. Door de combinatie van deze code en de nieuwe URL weet een browser dat het naar een andere locatie moet gaan om de gegevens van betreffende pagina op te halen.

Omdat een 302-Redirect een tijdelijke verhuizing betreft, wordt er geen linkwaarde meegestuurd. Het speelt dus ook een minimale rol in het wel of niet bovenaan in Google komen. Op het moment dat je een pagina die is ingericht voor een zoekwoord tijdelijk verplaatst, daalt deze pagina ook tijdelijk in de organische zoekresultaten van Google. Overweeg daarom goed of het wel nodig is om een pagina tijdelijk te verplaatsen.

Verschil 301 en 302 redirect

Een 302-Redirect is anders dan de 301 variant hiervan. Waar een 301-Redirect permanent is, geef je bij een 302-Redirect aan dat de URL op een later tijdstip weer in gebruik wordt genomen. Een 302 redirect gebruik je bijvoorbeeld wanneer een product tijdelijk niet leverbaar is. Een 301 redirect gebruik je dan weer als het product nooit meer leverbaar is.

Voorbeeld wanneer je een 302 wilt gebruiken

Stel je hebt een webshop, maar een bepaald product is tijdelijk uitverkocht. Je wilt wel dat er nog steeds nieuwe bezoekers naar je website kunnen komen, maar wilt ook duidelijk maken dat ze voor nu beter een alternatief product kunnen uitkiezen.

In dat geval maak je een 302 redirect aan naar het alternatieve product. Je blijft nog steeds geïndexeerd op de oude url, want deze heeft nog waarde. Zo krijg je dus nog steeds de bezoekers die je wilt en bediend ze verder door ze naar de juiste pagina door te verwijzen.

Wanneer gebruik je een 302 redirect niet?

Er zijn natuurlijk ook situaties waarin je geen 302 redirect moet gebruiken. De meest voorkomende vergissing die mensen maken is dat ze het aanzien als een 301. Dus dat ze het gebruiken vanuit het oogpunt om ook echt iets op te bouwen met de omleiding. Of het nu gaat om het versterken van de pagina door de autoriteit door te geven of om de bezoekers aan te leren om voortaan de nieuwe pagina in te vullen in de url-balk.

Dit zijn allemaal geen gevallen waarin je een 302 moet gebruiken. Je bouwt namelijk niets op. Het geeft geen waarde door en je moet ook zeker niet de bezoekers het idee geven om voortaan voor altijd bij het nieuwe adres te kijken. Het is een tijdelijke oplossing, niet iets waarbij je wilt dat ze de oude vergeten.

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z