Wat is SEM?

SEM staat voor Search Engine Marketing, wat in het Nederlands staat voor zoekmachine marketing. Dit is weer een onderdeel van het bredere online marketing. Binnen SEM zijn twee subonderdelen te vinden namelijk SEA (Search Engine Advertising) en SEO (Search Engine Optimisation). Beide manieren zijn bedoeld om meer bezoekers naar je website te krijgen via een zoekmachine. Over het algemeen gaat het hier dan voornamelijk over het optimaliseren voor Google. Meer dan 90% van de internetgebruikers gebruikt dit platform namelijk. Tussen SEO en SEA zit echter nog al een groot verschil.

SEO als onderdeel van SEM

SEO, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie, betekent het optimaliseren van websites om daardoor hoger in de organische zoekresultaten van de zoekmachines te belanden. De organische resultaten zijn de resultaten die je te zien krijgt net onder de advertenties in de zoekmachines. Deze lijst heeft de zoekmachine een waarde gegeven, omdat het vindt dat deze resultaten het meest gerelateerd zijn aan de ingevoerde zoekopdracht.

Hoe optimaliseer je jouwe website met SEO?

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen, namelijk techniek, on-page en linkbuilding. De techniek van je website moet goed in orde zijn, zodat men de website ook daadwerkelijk kan gebruiken, on-page moet met de juiste content voornamelijk goed ingericht zijn om aan de zoekmachine duidelijk te maken waar je voor wilt scoren en dat je een echte specialist bent, en met linkbuilding zorg je voor een hogere domein autoriteit waarmee je de content die je geschreven hebt versterkt en hoger in google zal komen. Al deze factoren bij elkaar zorgen dus voor een hoge positie in de organische zoekresultaten van de zoekmachines.

SEA als onderdeel van SEM

SEA, ook wel zoekmachine adverteren in het Nederlands, gaat over het adverteren voor jouw website in de zoekmachines. In Google betekent dit dat jouw advertenties dan helemaal bovenaan de zoekresultaten zullen komen te staan. Daaronder bevinden zich de organische (onbetaalde) resultaten waar we het zojuist over gehad hebben die niets met adverteren te maken hebben. De SEA resultaten kun je herkennen aan het woordje ‘advertentie’ of ‘ad’ in het Engels dat voor het resultaat staat.

Wat dus het grote verschil is tussen SEO en SEA is dat je voor Google Ads een advertentiebudget vrij moet maken. Per keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt, betaal je een bepaald bedrag. Dit bedrag is volledig afhankelijk van het zoekwoord waar je op adverteert. In een moordende markt kunnen deze kosten flink oplopen en kan een klik zomaar €5 tot €10 of meer kosten. Maar met een Google Ads specialist kun je dit slim aanvliegen, waardoor je zo veel mogelijk klikken en conversies binnenhaalt met zo min mogelijk kosten!

Hoe zet je SEM het beste in?

Search Engine Marketing kun je op verschillende manieren aanvliegen. Ben je een beginnende ondernemer? Dan kun je het beste zo veel mogelijk vertrouwen creëren bij je doelgroep door op een natuurlijke manier zichtbaar te worden. Iedereen zou namelijk vandaag een website kunnen maken en met SEA meteen bovenaan in de zoekmachines kunnen komen. Als je dit dus alleen inschakelt, dan kun je bezoekers kwijtraken, omdat je nog niet betrouwbaar bent en ze dan liever kiezen voor een partij die langer bestaat en waar ze meer over kunnen lezen. Wel kun je ervoor kiezen om het tegelijk in te zetten. Met SEO zorg je namelijk voor genoeg content over je hele website, waardoor men zich goed kan inlezen over jouw onderneming wanneer ze op de website komen. Als je het liever geleidelijk wilt aanpakken, dan raden we bij ons online marketing bureau dus aan om te beginnen met SEO en vervolgens ook SEA in te schakelen. Je kunt hier met onze consultants altijd dieper over in gesprek gaan als je er niet helemaal uitkomt en graag advies ontvangt!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z