Een gastblog schrijven, ook wel gastbloggen genoemd, is een prachtmiddel wanneer je je bezighoudt met linkbuilding en het bouwen van autoriteit. Wat is een gastblog? Hoe schrijf je een gastblog? Of zoek je naar een checklist voor gastbloggen? En bovenal: hoe kun je gastblogs op een effectieve manier inzetten om de autoriteit van jouw website te vergroten? Je leest het hieronder!
Gastblog schrijven
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is een gastblog?
Een gastblog is een artikel/blog dat jij schrijft voor een andere website. Hierin bied je een meerwaarde aan de content van de website waarvoor jij de blog schrijft. Je levert niet alleen iets aan, maar krijgt er ook iets voor terug. In het artikel laat je namelijk een link plaatsen naar jouw website. Je creëert met gastbloggen niet alleen een waardevolle link, maar jouw link is ook nog eens door relevante content omringt, wat voor extra kracht zorgt.
Waar vind ik een geschikte plek voor gastbloggen?
Niet alleen is het schrijven belangrijk bij gastbloggen, maar ook waar je jouw prachtige artikel plaatst. Een eerste stap om te ondernemen is het zoeken naar geschikte plekken om een blog te plaatsen. Dat is vooral van belang als je over actuele onderwerpen schrijft die slechts beperkt houdbaar zijn. Anders loop je het risico dat je veel tijd en moeite doet om een spannend verhaal te schrijven dat je uiteindelijk nergens kwijt kunt. En op het moment dat je een plekje voor het gastbloggen hebt weten te vinden is het al een paar dagen of zelfs weken verder. De enige reden om een aantal geschreven blogs klaar te hebben liggen is als je zeker weet dat de content ervan uniek en gewild is. Dus als je er 100% zeker van bent dat je zo’n gastblog altijd wel kwijt kunt raken. Misschien weet je uit je hoofd wel een aantal blogsites die jou in het verleden hebben geïnspireerd en waar je graag een gastblogger voor wilt zijn. Die kan je als eerst noteren. Vervolgens kan je in Google zoeken naar bloggers die artikelen plaatsen over hetzelfde onderwerp als jij of die in het verlengde ervan liggen. Je kan bijvoorbeeld zoeken op “[jouw onderwerp] blog”. Vervolgens kan je de contactvoorwaarden even doornemen om te checken of die bloggers überhaupt interesse hebben in gastbloggen. Je kan bijvoorbeeld in hun archief terugvinden of ze voor buitenstaanders gastblogs hebben geplaatst. Als dat zo is en je weet zeker dat die personen geen vaste partners zijn kan je een gokje wagen en contact opnemen. Ook kan je zoeken op “gastblogger gezocht [jouw onderwerp]” dan weet je op voorhand dat er vraag is naar jouw kunsten. Heb je eenmaal een lijst websites waar je denkt dat men geïnteresseerd is in jouw schrijfkunsten dan kan je overgaan naar de volgende stap: het benaderen. Dan kom je erachter wat de voorwaarden zijn. Soms kom je er naderhand achter dat hun service betaald is of dat ze alleen aan blogruil doen. Hieronder meer over dat onderwerp. Wanneer je erachter bent gekomen waar je goed kunt gastbloggen zonder dat dat al te veel gedoe met zich meebrengt. En je een bevestiging van de eigenaar hebt ontvangen dat je daar mag schrijven kan je aan de slag!
Blogruilen
Blogruilen is een methode om als gastblogger jouw teksten aan de man te brengen. In sommige gevallen willen blogbeheerders naast jouw gratis blog er nog een linkje op jouw website voor terug. Zeker als je ziet dat de webeheerder zelf aan gastbloggen doet kan je zoiets verwachten. Houdt hier rekening mee als je op zoek gaat naar geschikte plekken waar je jouw content kunt kwijtraken.
Hoe schrijf ik een gastblog?
Een gastblog schrijven is niet moeilijk, mits jij goed bent in wat jij doet. Net als in een normale blog zijn de onderwerpen breed; je kunt schrijven over alles, mits het maar met jouw werkgebied te maken heeft. Het slimste is wel om de balans te bewaken. Enerzijds wil je natuurlijk een bruggetje maken naar jouw producten en/of diensten, maar je wilt ook niet dat het te commercieel overkomt. Probeer bij het gastbloggen daarom een goede balans te bewaken. Ga eerst in op een thema dat binnen jouw niche leeft, waarna je hiervoor ook een oplossing biedt. Pas hierna maak je een subtiel bruggetje naar jouw website.
Gastblogs effectief inzetten
Eén gastblog schrijven is een begin, maar het is een stuk lastiger om een serie unieke gastblogs te schrijven en deze ook nog eens aan de man te brengen. Om ervoor te zorgen dat je niet dubbel werk gaat doen, is het daarom handig om het volgende stappenplan aan te houden:
- Doe onderzoek naar mogelijk interessante websites en maak een lijst met prospects.
- Benader ze met jouw verhaal en jouw interesse om een gastblog te schrijven. Vertel hierin kort over jezelf en wat jou een expert maakt binnen jouw vakgebied. Geef hierin aan dat je graag samen met hen kijkt naar een interessant onderwerp. Geef hierin ook aan dat je de blog geheel gratis voor hen schrijft en dat je er alleen een linkje naar jouw website in wilt hebben.
- Indien optie twee niet werkt. Benader de potentiële gastblogsite, maar lever direct een voorbeeldblog aan. Ze hoeven hem alleen nog maar te plaatsen.
- Schrijf de blog!
Checklist gastbloggen
Er even van uitgaande dat jouw acquisitie succes heeft gehad en je de blogs kunt gaan schrijven, ben je er nog niet. Nu komt het aan op kwaliteit. Net als met andere links wil je niet te spammy overkomen. Hanteer daarom de volgende gastblog checklist:
- Je weet wat het doel van het artikel is.
- Elke blog heeft een uniek onderwerp.
- Als gastblogger schrijf je over een onderwerp dat past bij de website van de gastheer of gastvrouw.
- Elke gastblog staat op een uniek IP-adres.
- Gastbloggen doe je voor toegevoegde waarde. Schrijf daarom geen thin content. Gebruik 300-500 woorden minimaal.
- Je gebruikt niet te vaak dezelfde anchorteksten (TIP: check dit via Majestic).
Zo zie je maar dat gastbloggen een mooie toevoeging is bij de linkbuilding van jouw website. Je moet er alleen voor zorgen dat je het goed uitvoert!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z