Wat zijn SERP’s?
Wat is een SERP? In het kort:
SERP is letterlijk verwoord een Search Engine Result Page. Vrijelijk vertaald is dat een Zoekmachine Resultatenpagina. SERP’s zijn de pagina’s met lijsten van alle websites die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingevuld. Op een SERP staan alle advertenties, rich snippets en organische zoekresultaten.
De belangrijkste onderdelen van een SERP zijn de zoekmachine advertenties en de organische resultaten. Een positie in de advertenties verkrijg je door te adverteren via SEA en kan je direct bereiken. Een positie in de organische resultaten verkrijg je door SEO optimalisatie en langzaam aan te groeien.
Hieronder een overzicht van welke soorten resultaten Google op een SERP weergeeft kan weergeven:
- Zoekmachine advertenties van Google Ads (tekstadvertenties en shopping advertenties)
- Organische zoekresultaten
- Rich snippets (met organisch resultaat)
- Featured snippets (speciaal resultaat boven de vouw)
- Lokale vermeldingen (Google Local 3-Pack)
- Bedrijfsvermelding (Google Mijn Bedrijf aan de rechterkant)
- Knowledge Graph (Informatief paneel aan de rechterkant)
- Afbeeldingen
- Video’s
- Nieuws
- Gerelateerde zoekopdrachten
Niet alle resultaten hebben een garantie om te verschijnen. Zo zal een bedrijfsvermelding alléén verschijnen wanneer je een bedrijfsnaam invult. Vanzelfsprekend krijg je er dan ook maar één te zien. Een Knowledge Graph kan je te zien krijgen als je een informatieve zoekopdracht geeft of als die bijvoorbeeld gerelateerd is aan Wikipedia. Verder is het een kunst om met rich snippets te scoren. Soms selecteert Google automatisch delen van een webpagina om als rich snippet uit te lichten en andere keren gebruikt het structured data, maar dat geeft geen garantie en je hoeft dat niet nodig te hebben!
Gerelateerde vragen
- Wat is een CTR?
- Wat is funnel marketing?
- Wat is een zoekwoord?
- Wat is een sitemap?
- Wat is een landingspagina?
- Wat is online marketing?
- Wat is zoekwoorddichtheid?
- Wat is Growth hacking?
- Wat is een CMS?
- Wat betekent See, Think, Do, Care?
- Wat doet een online marketing bureau?
- Wat is een do follow link
- Wat zijn breadcrumbs?
- Wat is pogo-sticking?
- Wat is het verschil tussen DoFollow en NoFollow?
- Wat is de werkwijze van een webcrawler?
- Wat is content marketing?
- Wat is Domain authority?
- Wat is een webcrawler?
- Wat is SEM?
- Wat is zoekvolume?
- Wat zijn SERP’s
- Wat is PageRank?
- Afkortingen en betekenis afrekenmodellen online adverteren
- Wat is internet marketing?
- Wat is een bestemmingspagina?
- Wat is een URL?
- Wat is copywriting?
- Wat is de customer journey?
- Wat is Page Authority?
- Wat is bounce rate?