SERP staat voor Search Engine Result Page en zijn eigenlijk letterlijk de zoekresultaten van de zoekmachine. De SERPs zijn de pagina’s met lijsten van alle websites die je te zien krijgt nadat je een zoekopdracht hebt ingevuld. Op een SERP kun je advertenties, featured snippets en organische zoekresultaten tegenkomen.
Wat is een SERP
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Hoe zijn de SERPs opgebouwd?
De belangrijkste onderdelen van een SERP zijn de zoekmachine advertenties en de organische resultaten. Een positie in de advertenties verkrijg je door te adverteren via SEA en kan je direct bereiken. Om zo hoog mogelijk te komen in de SERPs via betaalde advertenties, moet je dan ook de hoogste bieder zijn voor het zoekwoord waar je op adverteert. Per zoekwoord is er namelijk een bepaalde CPC (Cost Per Click) die je betaalt.
Een hoge positie in de organische resultaten werkt heel anders. Om hoog te komen in de SERP is het belangrijk om je SEO te verbeteren. Dit is een duurzaam proces. Je staat niet in een keer bovenaan, zeker met concurrerende zoekwoorden. Het kan zomaar meer dan een jaar duren wanneer je voor een zoekwoord wil scoren met een hele hoge concurrentie. Maar als je eenmaal hoog in de organische zoekresultaten staat, ben je moeilijk weg te slaan.
Naast deze twee belangrijkste onderdelen kan de SERP nog veel meer weergeven. Dit heb je vast zelf ook al wel eens gezien. We zullen ieder onderdeel hieronder verder uitlichten.
Wat kan in de SERP weergegeven worden?
SERPs kunnen heel wat onderdelen weergeven. Het doel van de zoekmachines is om de bezoeker zo veel mogelijk te bedienen. Ben jij op zoek naar een product of recept, dan wil je dit ook meteen zien. Hiervoor is de SERP dan ook ingericht. Zo zijn er ontzettend veel soorten resultaten die weergegeven kunnen worden. Het volgende kun je tegenkomen in de zoekresultaten van de zoekmachines:
- Zoekmachine advertenties van Google Ads (tekstadvertenties en shopping advertenties)
- Organische zoekresultaten
- Rich snippets (met organisch resultaat)
- Featured snippets (speciaal resultaat boven de vouw met een organisch resultaat)
- Lokale vermeldingen (Google Local 3-Pack)
- Bedrijfsvermelding (Google Mijn Bedrijf aan de rechterkant)
- Knowledge Graph (Informatief paneel aan de rechterkant)
- Afbeeldingen
- Video’s
- Nieuws
- Gerelateerde zoekopdrachten
Niet alle resultaten hebben een garantie om te verschijnen in de SERP. Zo zal een bedrijfsvermelding alleen verschijnen wanneer je een bedrijfsnaam invult. Vanzelfsprekend krijg je er dan ook maar één te zien. Een Knowledge Graph kan je te zien krijgen als je een informatieve zoekopdracht geeft of als die bijvoorbeeld gerelateerd is aan Wikipedia. Verder is het een kunst om met rich snippets te scoren. Soms selecteert Google automatisch delen van een webpagina om als rich snippet uit te lichten in de SERP. Andere keren gebruikt het structured data, maar dat geeft geen garantie en je hoeft dat niet nodig te hebben!
Hoe kom je aan SERP features?
SERP features worden door Google zelf uitgekozen aan de hand van de content van je website. Dit worden ook wel ‘rich results’ genoemd. Je kan het zien als een soort extra’s naast het reguliere resultaat. Zo’n resultaat bestaat simpelweg uit een page title en een meta description. Maar als jij een SERP feature krijgt van Google, dan ziet jouw resultaat er veel voller en informatiever uit dan een doorsnee resultaat. Grotere kans dat een bezoeker voor jou kiest dus!
Je hebt nooit een garantie dat je een van de features krijgt. Wel kun je optimaliseren om een of meerdere van de features te krijgen. Dit kan aan de hand van structured data zoals we eerder aangaven. Maar ook kun je de pagina optimaliseren voor een featured snippet. Dan is de kans groter dat Google deze informatie gebruikt om je uit te lichten. Helaas is heb je nog steeds nooit een garantie.
Welke SERP features zijn er?
Er zijn ontzettend veel SERP features die je van Google kunt ontvangen. Voor iedere feature kun je proberen de benodigde informatie op je pagina extra aandacht te geven. Toch zijn er een paar features die het belangrijkste zijn en het meeste voorkomen:
- Featured Snippets: Dit staat direct bovenaan de organische zoekresultaten en geeft meteen antwoord op je vraag. Alleen de nummer 1 positie kan dit hebben. Je herkent het dan ook aan een omgekeerd resultaat. Bovenaan krijg je meteen het antwoord dikgedrukt en gehighlight en daaronder staat de page title.
- Shopping resultaten: Deze resultaten worden weergegeven in de vorm van een reeks uitgelichte producten. Je ziet de foto, naam, prijs, website en eventueel het aantal sterren van de recensies eronder staan.
- Knowledge Graphs: In de vorm van een box krijg je deze SERP feature te zien aan de rechter kant van de resultaten. Hier zie je een korte samenvatting van de informatie waar je naar op zoek bent. Denk aan een bekend persoon of een land bijvoorbeeld. Vaak krijg je deze informatie van Wikipedia te zien.
- Local Pack: Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een restaurant bij jou in de buurt, krijg je in de SERP een kaart te zien met de de restaurants die het dichtste bij jou in de buurt zijn.
- Image Pack: Deze vorm wordt weergegeven in een reeks afbeeldingen die overeenkomen met jouw zoekopdracht.
- Sitelinks: Dit licht de belangrijkste pagina’s van jouw website uit direct onder jouw resultaat. Hier staan dan diverse andere links onder elkaar die naar specifieke pagina’s verwijzen.
- People Also Ask: Deze vragen zie je veel terugkomen in de SERP. Vaak zijn dit rond de vijf vragen die eerder gesteld zijn. Door erop te klikken klapt het antwoord uit en zie je de URL van de pagina waar het antwoord vandaan kwam. Ook krijg je vaak meteen enkele nieuwe vragen onder de vijf die al aangegeven waren.
- Top Stories: Als je op zoek gaat naar specifiek nieuws, dan kun je met deze feature meteen enkele nieuwsartikelen bovenaan de SERP uitgelicht krijgen.
- Twitter: Hier zie je enkele populaire tweets die te maken hebben met jouw zoekopdracht.
- Video Results: Video’s die gerelateerd zijn aan jouw zoekopdracht zal je meteen zien verschijnen. Over het algemeen komen deze vaak vanuit YouTube, maar de video’s kunnen ook afkomstig zijn vanuit verschillende andere websites.
- Rich Snippets: Dit omvat eigenlijk meerdere SERP features die je direct onder je zoekresultaat kunt krijgen. Denk aan sterren van de reviews die je hebt ontvangen. Maar ook verschillende andere extra informatie als prijzen, voorraad, personen, evenementen en nog veel meer
Dit zijn naar onze mening de belangrijkste SERP features. Er zijn er nog veel meer die bij hele specifieke zoekopdrachten kunnen verschijnen. Denk aan features als vluchtinformatie, weersvoorspellingen, recepten, informatie over boeken en films, etc. Doe dus goed je onderzoek wanneer jij je website gaat optimaliseren. Zo kun je extra uitgelicht worden met SERP features en je conversie verhogen!
Zoekmachines blijven de SERPs testen voor het beste organische resultaat
Je ziet vaak dat zoekmachines de SERPs blijven testen. Soms kan een pagina maar heel even op positie 1 staan en vervolgens weer enkele posities verzakken. Zelfs met een featured snippet! Reden hiervoor kan zijn dat veel bezoekers weer wegklikken als gevolg van pogo sticking bijvoorbeeld. Men vindt dan niet waar ze naar op zoek zijn en klikken door naar het volgende resultaat, net zo lang totdat ze vinden wat ze zoeken.
Zoekmachines zullen sommige resultaten dus soms bovenaan zetten om te zien hoe het als het ware rendeert. Als bezoekers snel wegklikken, zal het resultaat dus ook weer verzakken. Maar andersom werkt het natuurlijk ook. Blijven veel mensen op de website en komen ze zelfs vaak tot een conversie, dan is de kans groot dat het resultaat blijft staan in de SERPs!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z