Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is pogo-sticking?

Wat is pogo-sticking?

Wat is pogo-sticking? In het kort:

Pogo-sticking is klikgedrag van bezoekers in de SERP (zoekresultatenpagina) wat een negatief effect heeft op de websites in de topposities.

Bij pogo-sticking zoekt een gebruiker op een bepaald zoekwoord, komt vervolgens op de SERP terecht en klikt een website aan op één van de hoogste posities aan. Wanneer de website nog maar net geladen is klikt de gebruiker op ’teruggaan’ om weer om dezelfde SERP terecht te komen en klikt op een website onder de vorige. Zo gaat de gebruiker door tot hij of zij bij een interessante website heeft gevonden en begint te lezen.

Dat betekent dat de gebruiker bij de eerdere hoger gepositioneerde websites een veel kortere sessieduur had dan bij de lager geplaatste. Als dat te vaak en bij te veel bezoekers gebeurt kan Google of elk andere zoekmachine gaan denken dat de pagina’s die bovenaan staan van mindere kwaliteit zijn dan de lager geplaatste. Als gevolg kunnen de websites in topposities gaan verzakken als gevolg van dit klikgedrag. Pogo-sticking heeft verschillende oorzaken en sommige daarvan zijn onnatuurlijk.

Oorzaken van pogo-sticking

  • Slechte (mobiele) toegankelijkheid: Wanneer een pagina slecht te navigeren is voor mobiele gebruikers of bijvoorbeeld mensen met slecht zicht kunnen snel afhaken en doorklikken naar de volgende site.
  • Te lange laadtijden: Over het algemeen hebben sites met lange laadtijden, dus langer dan iets van 2,5 à 3 seconden, een hoog bounce percentage. Dit is met name een belangrijk punt voor smartphone gebruikers die snel even iets willen opzoeken en om wat voor reden dan ook niet willen vertragen.
  • Niet relevant: Als bezoekers heel iets anders verlangen dan wat je aanbiedt kunnen mensen direct afhaken.
  • Kunstmatig veroorzaakt: Dit laatste punt is geen natuurlijke manier van pogo-sticking en kan door black hat gebruikers worden veroorzaakt. Sommige partijen gebruiken click-farms die voor kunstmatig klikgedrag zorgen waarbij concurrenten snel weggeklikt worden en waarbij de site die ze willen verbeteren langere aandacht krijgt. Uiteraard probeert Google dat te herkennen en neemt de nodige maatregelen. De kans is overigens groot dat zo’n black hat website uiteindelijk toch weer zakt als de gebruiksvriendelijkheid laag is. Echte bezoekers zullen hún website wegklikken waardoor dat voor natuurlijke pogo-sticking zorgt en hun site tot slot weer daalt.

Wat betekent pogo-sticking?

Pogo-sticking is een Engels woord voor de ‘pogstok’. Dat is een stuk kinderspeelgoed (misschien wat ouderwets) waarmee iemand verticaal op en neer kan blijven springen, zoals Tijgertje uit Winnie de Pooh dat ook doet met zijn staart. Die term is dus zeer treffend gekozen voor dit marketing fenomeen waarbij de bezoeker als het ware rondspringt van site naar site.