Hoe kan ik mijn DA bepalen?

De domein autoriteit (DA) geeft met een waarde van 1 tot 100 aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine jouw website vindt. Je DA waarde bepaalt hoe hoog je in de zoekresultaten van Google komt te staan. Hoe hoger je DA, hoe hoger je in de zoekresultaten komt te staan. Het getal zegt iets over het hele domein, niet over een enkele pagina. Hierbij worden veel verschillende factoren in meegenomen om het te bepalen. Vaak zie je bij dit soort tools dat ze alleen de linkbuilding als factor nemen om een score te maken. Bij de DA ligt dat anders. Ook elementen van content en techniek worden hierin meegenomen.

Hoe kan ik mijn Domein Autoriteit (DA) bepalen?

Je domein autoriteit is ook een onderdeel van linkbuilding en kan worden bepaald met behulp van de Moz Tool Bar. Deze kan als extensie op Google Chrome worden gedownload. Maar ook met de website authority checker van SEO Review Tools kan de domein autoriteit (DA) worden bepaald.

Houd er rekening mee dat het gemeten wordt op een logaritmische schaal. De stap van 0 naar 10 is dus vele malen makkelijker dan de stap van 40 naar 50. Op deze manier kunnen we vaststellen dat als je op zoek bent naar goede backlinks voor je website dat je zo richting de 30 moet zoeken.

Verschil PA en DA

De DA bepalen moet niet worden verward met de PA bepalen. In het eerste geval hebben we het puur over de autoriteit van het domein. Dus alles bij elkaar opgeteld en uitgedrukt als een algemene noemer. Dit hoeft dus niet per se te betekenen dat jij alle waarde hiervan overneemt als je een link van dat domein krijgt. Misschien staat de pagina waar jij op staat wel op nofollow of zit het verstopt in een subdomein met een aanzienlijk mindere waarde. Dit zie je bijvoorbeeld terug als je een link krijgt van een blog op wordpress.com.

Wordpress.com zelf heeft een DA van in de 90. Maar als dit je enige link is zie je toch niet je eigen DA omhoog schieten. Er zijn dus meerdere factoren die ertoe leiden dat een DA niet gelijk staat aan de totale autoriteit die je krijgt van een domein.

De PA daarentegen is een stuk nauwkeuriger, maar heeft ook een paar blinde vlekken. PA is de pagina autoriteit en dus juist heel lokaal gemeten. Echt alleen de autoriteit van die pagina wordt erin meegenomen. Let er wel op dat deze tool geen rekening houdt met follow of nofollow. Dat is aan jou om goed te checken.

Echter kunnen we nu ook het volgende stellen dat een pagina met een PA van 0 niet betekent dat het geen waarde heeft. Met een DA van 60 bijvoorbeeld heeft een domein meer dan genoeg autoriteit om ook jou nog vanaf de 0 PA pagina te voorzien van autoriteit.

Hoe weet ik dat de DA niet gemanipuleerd is?

Je komt een interessant domein tegen. Je gooit het in Moz en ziet dat de DA 60 is. Prima link zou je zeggen. Toch ziet de website er niet helemaal betrouwbaar uit. Het zijn de kleine dingen als geen klikbare links in de footer, geen sitemap en een chaotische categorieën indeling op het bloggedeelte. Hoe kom je er nu achter of deze DA gemanipuleerd is? Via Moz kom je er in ieder geval moeilijk achter.

Vaak is het zo dat als iemand je links aanbiedt, of als je een goed domein tegenkomt, dat zij zich maar op één tool hebben gericht. Het komt zelden voor dat ze in meerdere tools de juiste waardes kunnen laten zien. Kijk bijvoorbeeld eens via Ahrefs naar de bezoekersaantallen of hoe het verloop van de verwijzende domeinen is. Zie je vreemde dingen zoals heel veel domeinen zonder bezoekers? Of misschien een dip in de domeinen en als gevolg daarvan een knik in de bezoekersaantallen. Dit alles wijst erop dat er iets fout is gegaan met de linkbuilding. Of misschien hebben ze de website verkeerd overgezet.

Een andere manier is om te kijken naar welke backlinks er daadwerkelijk naartoe verwijzen. Staan er meerdere websites in de linklijst waaruit je kunt kiezen? Check die dan ook eens om te kijken of je dezelfde (soort) backlinks tegenkomt. Vaak kun je snel genoeg herkennen of er dezelfde links in staan.

Hoe verbeter je de DA?

Naast de standaard punten zoals linkbuilding en content zijn er nog een paar dingen die je kunt doen om je DA te verbeteren. Denk hierbij aan het verwijderen van slechte links. Vooral met de recente updates van Google hebben we zelf gemerkt dat het opsporen en verwijderen van slechte kwaliteit links de moeite waard is. Het plaatsen van goede links, terwijl er nog slechte links staan heeft weinig zin. Het schoonhouden van het linkprofiel heeft een hoge prioriteit voor het verbeteren van de DA.

Wat Moz zelf aangeeft als een belangrijke factor is de dwell time van de bezoeker. Spendeert jouw bezoeker veel tijd op je website en klikt hij/zij meerdere dingen aan? Dan stijgt de DA van je website. Als iemand nog geen 3 seconden op de pagina blijft is dit een slechte zaak. Blijft hij echter langer dan 30 seconden kijken en interacteert met de knoppen en hyperlinks is dit een pluspunt.

Domein Autoriteit en SEO

Met behulp van zoekmachine optimalisatie kan de domein autoriteit (DA) worden verbeterd. Enkele voorbeelden:

  • Zorg dat uw website specifiek en relevant is;
  • De tekst moet interessant en makkelijk leesbaar zijn;
  • Voeg afbeeldingen en video’s toe;
  • Maak links naar uw website. Hoe relevanter de links, hoe beter dit is voor de autoriteit van uw domein.

Wilt u meer weten over uw domein autoriteit (DA)? Chat, mail of bel met een van onze specialisten!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z