Hoe kan ik mijn DA bepalen?

Je kunt jouw DA bepalen aan de hand van MOZ. De domein autoriteit (DA) geeft met een waarde van 1 tot 100 aan hoe belangrijk en relevant een zoekmachine jouw website vindt. Deze waarde is ontwikkeld door MOZ zelf. Het beste kun je dan ook jouw DA checken met deze tool.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Hoe wordt de Domein Autoriteit berekend?

Het getal zegt iets over het hele domein, niet over een enkele pagina. Hierbij worden veel verschillende factoren in meegenomen om het te bepalen. Vaak zie je bij dit soort tools dat ze alleen de linkbuilding als factor nemen om een score te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Domain Rating (DR) die ontwikkeld is door Ahrefs. Bij de DA ligt dat anders. Verschillende SEO factoren van over de hele website worden meegerekend. Ook onderdelen van de content en techniek worden hierin meegenomen. Met dit totale plaatje beoordeelt MOZ jouw website met de DA waarde. Hoe hoger jouw DA, hoe beter en hoe makkelijker jij hoog kunt scoren in Google. Daarbij wordt de Domein Autoriteit berekend op een logaritmische schaal. De stap van 0 naar 10 is dus heel veel makkelijker dan de stap van 20 naar 30, en al helemaal van 40 naar 50 en hoger. Het betekent dus heel wat als jij een hoge DA-waarde hebt!

Wat heb je aan het bepalen van je Domein Autoriteit (DA)?

Door je DA waarde te checken, weet je grofweg hoe hoog de kans is dat je hoog in de organische zoekresultaten van Google komt te staan. Hoe hoger je DA, hoe makkelijker het voor jou wordt om op eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Dit is natuurlijk waar het allemaal om draait. Met een lage DA moet je heel wat meer inspanning leveren om daar te komen.

Je Domein Autoriteit is ook een groot onderdeel van linkbuilding. Bij het checken van iedere backlink wordt door veel linkbuilders rekening gehouden met de DA. Sommigen stellen hier zelfs een grens voor. Ze willen dan bijvoorbeeld alleen maar links van boven de 20 DA. Heeft een link een lagere waarde? Dan valt deze bij voorbaat al af.

Een link van een domein met een hoge DA-waarde hoeft echter niet per se te betekenen dat jij alle waarde hiervan overneemt wanneer je hier een link plaatst. Misschien staat de pagina waar jij op staat wel op nofollow of verwijzen er al ontzettend veel links naar andere domeinen. In het tweede geval ontvang je slechts een fractie van de gehele autoriteit en heb je er onderaan de streep niet zo veel aan als je zou denken. Zo zijn er diverse andere waarden waar door linkbuilding specialisten rekening mee gehouden wordt. Denk bijvoorbeeld aan de PA.

Wat is PA en wat is het verschil met de DA?

Tijdens het bepalen van de DA wordt vaak ook gekeken naar de PA. Dit staat voor Pagina Autoriteit en wordt ook door MOZ berekend. In principe wordt het beoordeeld aan de hand van precies dezelfde factoren, alleen dan voor een specifieke pagina. De PA is dus een stuk nauwkeuriger, maar wordt ook heel lokaal gemeten. Echt alleen de autoriteit van die pagina wordt erin meegenomen.

Echter kunnen we nu ook het volgende stellen: een pagina met een PA van 0 betekent niet dat het geen waarde heeft. Met een DA van 60 bijvoorbeeld heeft een domein meer dan genoeg autoriteit om ook jou nog vanaf de 0 PA pagina te voorzien van autoriteit. Je moet dus ook rekening houden met het grotere plaatje!

Hoe weet ik dat de DA niet gemanipuleerd is?

Je komt een interessant domein tegen. Je gooit het in Moz en ziet dat de DA 60 is. Prima link zou je zeggen. Toch ziet de website er niet helemaal betrouwbaar uit. Het zijn de kleine dingen als geen klikbare links in de footer, geen sitemap en een chaotische indeling van de categorieën op het blog gedeelte. Hoe kom je er nu achter of deze DA gemanipuleerd is? Via Moz kom je er in ieder geval moeilijk achter.

Om een algeheel beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van een website kun je een paar dingen doen.

  • Kijk via Ahrefs naar de bezoekersaantallen. Zijn dit er heel weinig, dan zegt dit al genoeg. Betrouwbaar is het dan eigenlijk niet!
  • Kijk ook via Ahrefs of Majestic eens naar de verwijzende domeinen. Zie je vreemde dingen, zoals heel veel domeinen zonder bezoekers? Gekke domeinen vanuit het buitenland? Of misschien een dip in de domeinen en als gevolg daarvan een knik in de bezoekersaantallen? Dit alles wijst erop dat er iets fout is gegaan met de linkbuilding. Misschien is de website verkeerd overgezet of is het domein zelfs gespamd. Hier wil jij dan ook zeker niet op staan!
  • Een andere manier is om te kijken naar welke backlinks er daadwerkelijk naar het domein verwijzen. Zitten hier ook wat links tussen met een goede DA-waarde en verschillende andere goede waarden? Dan is het een betrouwbaar domein om een link van te ontvangen.

Hoe verbeter je de DA?

Naast de standaard punten zoals linkbuilding en content zijn er nog een paar dingen die je kunt doen om je DA te verbeteren. Denk hierbij aan het verwijderen van slechte links. Vooral met de verschillende updates van Google, hebben we zelf gemerkt dat het opsporen en verwijderen van slechte kwaliteit links een heel groot verschil kan maken. Het plaatsen van goede links, terwijl er nog slechte links staan heeft weinig zin. Het schoonhouden van het linkprofiel heeft een hoge prioriteit voor het verbeteren van de DA.

Wat Moz zelf aangeeft als een belangrijke factor is de dwell time van de bezoeker. Dit staat voor de tijd die een bezoeker op jouw website blijft. Spendeert jouw bezoeker veel tijd op je website en klikt hij/zij meerdere dingen aan? Dan stijgt de DA van je website. Als iemand nog geen 3 seconden op de pagina blijft is dit een slechte zaak. Blijft diegene echter langer dan 30 seconden kijken en interacteert met de knoppen en hyperlinks is dit een pluspunt. Richt je website dus zo in dat er verschillende aanklikbare onderdelen zijn en je jouw bezoekers triggert om door te lezen en klikken.

Specifieke verbeteringen met SEO voor het optimaliseren van je Domein Autoriteit

Met behulp van zoekmachine optimalisatie kan de Domein Autoriteit worden verbeterd. Zoals eerder aangegeven wordt de DA ook berekend aan de hand van voornamelijk de SEO factoren. Daarom hier enkele belangrijke punten om rekening mee te houden:

  • Zorg dat jouw website specifiek en relevant is;
  • De tekst moet interessant en makkelijk leesbaar zijn;
  • Spam je zoekwoorden niet en verwerk ze op een natuurlijke manier;
  • Voeg afbeeldingen en video’s toe;
  • Begin met linkbuilding voor je website. Hoe relevanter de links, hoe beter dit is voor de autoriteit van je domein.

Wil je het verbeteren van je DA professioneel laten aanpakken? Onze SEO specialisten zetten een strategie op maat uit voor jouw website! Samen gaan we rond de tafel om te brainstormen, zodat wij alles leren over jouw bedrijf. Andersom kom jij alles te weten over hoe wij je website zullen aanpakken en hoe onze strategie eruit ziet. Neem direct contact op met onze experts!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z