In deze SEO uitleg gaan we dieper in op:
SEA of SEO
Zoals iedereen heb je vast wel het een en ander ingetikt in Google. Het zal je misschien niet opgevallen zijn, maar wanneer je iets opzoekt in Google zie je twee verschillende soorten resultaten. In de SERP (zoekresultaten pagina) zie je betaalde zoekresultaten en organische zoekresultaten. Voor bedrijven is het interessant om deze zoekresultaten te beïnvloeden. Bedrijven willen vaak bovenaan staan in zowel het betaalde gedeelte als het organische gedeelte. Waarom willen bedrijven dat? Hoe hoger een pagina staat in de zoekresultaten, des te meer bezoekers er op de pagina komen. Veel bezoekers leveren uiteindelijk leads/verkopen en dus meer geld. Veel bedrijven zijn dus dag in dag uit bezig met het beïnvloeden van deze resultaten. Als we het hebben over het beïnvloeden van deze twee soorten zoekresultaten, hebben ze elk een eigen naam. Het beïnvloeden van de betaalde zoekresultaten heet SEA, ookwel Search Engine Advertising. Een andere naam hiervoor is Google Ads. Het beïnvloeden van het organische gedeelte daarentegen noemen we SEO, ook wel Search Engine Optimization. Beide soorten zoekresultaten kunnen een hoop opleveren. Nu hebben we het specifiek over de betaalde zoekresultaten. Ben je op zoek naar Google Ads/SEA uitleg? Dat komt goed uit, wij leggen hier de belangrijkste zaken omtrent Google Ads uit!
Google Ads advertenties
De Google Ads advertenties worden geplaatst boven de zogeheten organische zoekresultaten. De advertenties lijken op een normaal zoekresultaat waardoor er vaak naar wordt gekeken door gebruikers van Google. Er komen boven de organische zoekresultaten maximaal vier resultaten van Google Ads. Voor de link van deze resultaten staat Advertentie. Deze betaalde resultaten worden ook wel Cost per Click of CPC genoemd, omdat er betaald wordt per klik. Daarnaast zijn er bij bepaalde zoektermen ook nog resultaten te zien uit Google Shopping. Ook deze worden beheerd met Google Ads. Google zorgt ervoor dat er relevante advertenties worden getoond per ingetypte zoekterm. Hiermee geven ze de gebruikers van Google de beste ervaring, en dat is waar Google naar streeft. Daarnaast zorgt relevantie ook voor een grote klikkans.
Beeld of toch tekst?
Wanneer je aan de slag gaat met Google Ads zul je al snel merken dat je verschillende opties krijgt bij het plaatsen van advertenties. Google geeft je de mogelijkheid om te kiezen tussen beeldadvertenties en tekstadvertenties. Wat is precies het verschil?
- Beeldadvertenties: Dit worden ook wel Display advertenties gezien. Je zult ze vast een zeker al gezien hebben. Display advertenties vind je namelijk vaak op andere websites en in apps. Je kunt dit soort advertenties zelfs vinden op YouTube.
- Tekstadvertenties: Deze advertenties vind je wanneer je iets intikt in Google. De advertenties zullen altijd helemaal bovenaan staan, met de tekst ‘advertentie’ eronder. Zo kun je de advertenties onderscheiden van de organische zoekresultaten.