Wat is Google Ads?

Google Ads is een tool om binnen het netwerk van Google op diverse manieren advertenties te kunnen plaatsen. Vroeger heette het Google Adwords. Je betaalt een bepaalde hoeveelheid kosten per keer dat iemand op jouw advertentie klikt. Naast de SERPs en alle websites waar je op kunt adverteren, kun je zelfs adverteren op YouTube!

Ali Demir

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Welke soorten Google Ads advertenties zijn er?

Google Ads kun je ontzettend breed inzetten. Vaak wordt bij Google Ads meteen gedacht aan het adverteren in de zoekmachine. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Deze kun je zelfs goed combineren. Op die manier kun je zo veel mogelijk mensen bereiken en zo veel mogelijk conversies halen.

  • Zoekmachine advertenties: Deze advertenties worden geplaatst boven de zogeheten organische zoekresultaten. De advertenties lijken op een normaal zoekresultaat waardoor er vaak naar wordt gekeken door gebruikers van Google. Er komen boven de organische zoekresultaten maximaal vier resultaten van Google Ads. Voor de link van deze resultaten staat Advertentie.
  • Shopping advertenties: Google zorgt ervoor dat er relevante advertenties worden getoond per ingetypte zoekterm. Hiermee geven ze de gebruikers van Google de beste ervaring, en dat is waar Google naar streeft. Daarnaast zorgt relevantie ook voor een grote klik kans. Bied jij dus verschillende producten aan en adverteer je hierop? Dan kun je tevoorschijn komen in de reeks shopping advertenties.
  • Video advertenties: Dit gaat voornamelijk om YouTube. Sinds 2006 is dit namelijk ook onderdeel van Google. Alle mogelijke vormen van adverteren op YouTube kun je dus via Google Ads plaatsen. Denk aan de advertenties die je tussen de video’s door te zien krijgt, maar ook de advertenties die onder een video tevoorschijn komen.
  • Display advertenties: Met deze vorm van adverteren kun je jouw doelgroep visueel bereiken. Vaak worden display ads ingezet om mensen opnieuw te targeten, ook wel retargeting genoemd. Wanneer iemand al op je website is geweest onthoudt de browsers diegene zijn gegevens vanuit de cookies. Wanneer zo iemand op een blogsite of bijvoorbeeld Marktplaats komt, dan krijgt diegene aan de zijkant van de pagina een beeld te zien wat jouw advertentie kan zijn.

Beeldadvertenties of tekstadvertenties?

Wanneer je aan de slag gaat met Google Ads is het soms lastig om de beslissing te maken voor beeld- of tekstadvertenties. Wat zijn precies de voordelen? En hoe kun je ze het beste inzetten?

  • Beeldadvertenties hebben het voordeel dat je jouw doelgroep in één oogopslag warm kan maken om door te klikken. Mensen vinden het makkelijk en fijn om iets te zien in plaats van iets te lezen. Zeker met een display campagne van Google Adwords kun je aan de hand van retargeting dus iemand goed overhalen om door te klikken die de eerste keer twijfelde, niet goed gelezen heeft of om een andere reden weg klikte.
  • Het voordeel van tekstadvertenties is dat je heel gericht kunt adverteren én meteen bovenaan de SERPs van Google terecht kunt komen! Je kan namelijk gericht op specifieke zoekopdrachten adverteren. Zo is de kans ontzettend groot dat iemand op jou klikt. Als je namelijk het AIDA model erbij pakt, dan is het interesse er al. Je zou dus kunnen zeggen dat een potentiële klant al halverwege een conversie is. Iemand vult namelijk een specifieke zoekopdracht in. Nu is het alleen nog aan jou om diegene over te halen om op jou te klikken.

Hoe wordt jouw positie in de SERP met Google Ads berekend?

Een belangrijke factor is de kwaliteitsscore. Google kijkt naar hoe het zoekwoord is verwerkt in de advertentietekst en de pagina waar deze naartoe leidt. Dit samen met de doorklikratio bepaalt de kwaliteitsscore. Als je slim omgaat met AdWords, kun je ervoor zorgen dat je goede resultaten haalt zonder al te hoge kosten. Google zal gaan voor de hoogste bieder en degene met de hoogste kwaliteitsscore.

Wat kost Google Ads?

De kosten van Google Ads kunnen beginnen bij ongeveer €200, maar kunnen ook verder oplopen tot duizenden euro’s. Het is echt geheel afhankelijk van verschillende factoren. Hieronder valt:

  • De CPC van de zoekwoorden waar je op wilt adverteren.
  • Hoe hoog de concurrentie is voor de zoekwoorden.
  • Soort advertentie die je gebruikt.
  • Overige kosten van een Google Ads specialist, het laten maken van een video, etc.

Wat is CPC (Cost Per Click)?

De CPC, of kosten per klik, is het bedrag dat je aan Google betaalt per keer dat er op jouw advertentie geklikt wordt. Dit is vooral van toepassing bij SEA. Kosten worden door Google bepaald aan de hand van een biedingssysteem. Bij populaire zoekwoorden zijn meer bieders dan bij minder populaire zoekwoorden. Je kunt als adverteerder een maximaal bod instellen. Hierna bekijkt Google de kwaliteitsscore van jouw advertentie per zoekwoord en de biedingen van de concurrentie om te bepalen wat je per klik moet betalen. Dit hoeft niet per se het maximumbod te zijn. Aan de hand van deze kosten bepaal jij wat je advertentiebudget is. Is de CPC €10, dan heb je niet zo veel aan een advertentiebudget van €200. Na 20 klikken is je budget dan al op en verdwijnt je advertentie. Wees hier dus realistisch in!

Wat is CPM (Cost Per Mille)?

CPM wordt voornamelijk gebruikt voor display advertenties. Het gaat hierbij om de kosten voor elke 1000 vertoningen van jouw advertentie. Vandaar kosten per mille. Ook zal je deze afkorting vaker tegenkomen met het adverteren op social media. Verder werkt het biedingsysteem in Google Ads hetzelfde als met de CPC.

Waarom adverteren met Google Ads?

Gebruikmaken van Google Ads heeft veel verschillende voordelen. De voordelen zijn als volgt:

  • Advertenties zijn goed meetbaar: Aan de hand van het Google Ads platform kun je alles heel precies meten. Je kunt precies zien hoeveel conversies je hebt, hoeveel geld je uitgegeven hebt, hoeveel mensen er op je advertentie geklikt hebben en nog veel meer. Zo kun je blijven optimaliseren!
  • Je doelgroep heel gericht bereiken: Je kunt instellen dat je alleen adverteert bij specifieke mensen. Hierbij kun je de advertentie zelfs hele specifieke eigenschappen geven als een bepaalde regio, de leeftijdsgroep, interesses en nog veel meer! Zo weet je zeker dat alleen die mensen die je wil bereiken, worden bereikt. Je voorkomt hiermee hoge kosten en niet-relevante bezoekers.
  • Snel bovenaan de zoekresultaten: Met zoekmachine advertenties kun je direct bovenaan de zoekresultaten komen wanneer jij de beste advertentie hebt en een reële CPC hebt geboden. Veel gebruikers van Google klikken al meteen op het eerste resultaat. Zo zal je dus snel ontzettend veel bezoekers ontvangen.
  • Direct resultaten: Vanaf het moment dat jouw Google Ads campagne live gaat ben je zichtbaar op het internet. Je kan soms dezelfde dag al conversies ontvangen!
  • Zelf invloed op de advertenties: Je kunt helemaal zelf beslissen wanneer je de advertentie live zet en ook weer stop zet. Converteert jouw advertentie zo goed dat je te snel nieuwe leads krijgt? Dan kun je de advertentie met Google Ads ook weer makkelijk direct stopzetten.
  • Veel mensen bereiken: Google is een ontzettend groot platform. Op vele websites kun je via verschillende wegen een advertentie plaatsen om zo je doelgroep te bereiken.

Google Ads liever uitbesteden?

Wil jij graag hulp om de meest winstgevende Google Ads campagne op te zetten? Daar kan ons online marketing bureau je bij helpen! Bij SAM Online Marketing hebben wij een team van ervaren en resultaatgerichte Google Ads specialisten, copywriters en designers. Samen ontwerpen, schrijven en analyseren wij alles omtrent advertenties om ondernemers in Nederland op weg te helpen naar succes. Onze SEA specialisten bestuderen de campagnes goed en weet op welke woorden de focus gelegd moet worden voor het beste rendement. Laat jij jouw Google Ads campagne liever over aan de professionals van SAM Online Marketing? Neem dan direct contact op met onze consultants. Samen kunnen we zo binnen no-time grote stappen maken!

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z