Wanneer je je bezighoudt met linkbuilding, komt ook het fenomeen referring IP’s aan bod. Met het bouwen van autoriteit spelen refererende IP-adressen ook een rol, niet alleen het aantal links en het aantal verwijzende domeinen. Maar wat is de rol van refererende IP-adressen? En wat is überhaupt een IP adres? Je leest het hieronder!
Referring IP’s
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is een IP adres?
Voordat je aan de slag kunt gaan met referring IP’s vanuit het oogpunt Google, is het eerst van belang om het grotere plaatje te snappen. We leggen je daarom uit wat een IP-adres is, zodat je dit later toe kunt passen. IP staat voor Internet Protocol. Dit is een adres binnen een computernetwerk, waarmee een netwerkkaart van een host geadresseerd kan worden binnen het internet. Hierin verschilt een IP-adres van een website niet heel veel met dat van een netwerk, zoals jouw huis. Een website (domein) is aangesloten bij een hostingpartij. Deze heeft diverse servers in het beheer. Je kunt een hosting delen met een partij, waardoor je op hetzelfde IP adres zit. Tot zover de basis van IP-adressen. Nu op naar het echte werk!
Wat zijn referring IP’s?
Referring IP’s, vertaald refererende IP-adressen, wordt in de context van optimalisatie voor Google gebruikt om het aantal unieke IP-adressen met een link naar jouw website aan te duiden. Je hebt eerder al kunnen leren dat meerdere links van een bepaald domein als spammy gezien kunnen worden en hierdoor minder invloed hebben. Ditzelfde fenomeen gaat op voor het aantal IP-adressen dat naar jou verwijst. Wanneer meerdere domeinen op hetzelfde IP-adres worden gehost, heeft Google de neiging deze te zien als een en dezelfde partij. Wanneer meerdere domeinen die naar jou verwijzen op hetzelfde IP-adres zitten, kun je dit zien als meerdere stemmen van dezelfde persoon. Niet per definitie slecht, maar minder goed dan wanneer die partijen op allemaal verschillende IP-adressen zouden zitten. In de praktijk valt dit gelukkig hartstikke mee! Het is goed om op te letten, maar het komt in heel weinig gevallen voor dat verschillende domeinen op hetzelfde IP-adres zitten. Zie hieronder een uitdraai van de tool Majestic met enkele willekeurige websites. Zoals je kunt zien, is slecht ongeveer 20% van de refererende domeinen hetzelfde.
Refererende IP-adressen en jouw ranking in Google
Al met al kunnen we hier een heldere conclusie uit trekken. Wanneer je jouw website door middel van linkbuilding wilt optimaliseren voor Google en de autoriteit van jouw website wilt vergroten, is het enerzijds goed om in kaart te brengen hoeveel links, domeinen en verschillende IP-adressen naar jou verwijzen. Het aantal refererende IP-adressen speelt een grotere rol dan het aantal verwijzende domeinen, maar in de praktijk zijn er niet veel websites op hetzelfde IP-adres. Je zit dus hoogstwaarschijnlijk goed, maar houd het toch in de gaten!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z