Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen

Wat is een CMS?

Wat is een CMS? In het kort:

CMS staat voor Content Management Systeem. Deze systemen worden gebruikt om het beheren van webpagina’s op een website werkbaar te maken.

Websites zijn door de tijd heen behoorlijk complex geworden en hebben regelmatig onderhoud nodig om bijdetijds en veilig te blijven. Voorheen, voordat er CMS’en waren, was daar de technische kennis van een webbouwer voor nodig. Dat maakte het beheer en onderhoud erg beperkt. Daarnaast was het vaak repetitief en omslachtig werk. Pagina’s moesten individueel bijgewerkt worden. Als je één kleine verandering in het webdesign wilde aanpassen betekende dat dat je op alle pagina’s die verandering handmatig moest doorvoeren. Opeens is een ‘kleine’ wijziging niet meer zo klein en kost geld om uit te besteden.

Er ontstond daarom de behoefte om alles vanuit één centraal punt te kunnen beheren. Hierdoor werd een CMS zo ingericht dat men een algemene wijziging aan bijvoorbeeld het design automatisch op alle pagina’s tegelijkertijd kon doorvoeren. Dit werd uiteindelijk een enorm succes, omdat het beheer van content nu vele malen efficiënter en tijdbesparender werd én daarnaast aanzienlijk makkelijker waardoor mensen zonder programmeurservaring aan de slag konden.

Hoe werkt een CMS?

In een CMS kan je verschillende redactierollen toekennen aan de gebruikers. Zo blijven bevoegdheden van diverse rollen gescheiden en kan men het overzicht houden wie waar aan werkt.

Zo zijn er rollen die de functionaliteit van de website kunnen aanpassen door het toevoegen van plug-ins en dergelijken. Vaak zijn die rollen ook bevoegd om het webdesign aan te passen en zijn meer technisch van aard.

Andere rollen richten zich voornamelijk op het aanmaken van nieuwe pagina’s, het toevoegen of verwijderen van content. Hierbij richt men zich vooral op individuele pagina’s.

Zo zie je dat de techniek en de content door een CMS van elkaar gescheiden kunnen worden. Op die manier lost een CMS het vroegere probleem op dat alleen mensen met technische kennis met de content aan de slag kunnen gaan.

Wat is content eigenlijk?

Content is een ontzettend breed fenomeen. Het kan zich op allerlei manieren voordoen. De meest bekende voorbeelden van content zijn teksten, foto’s en video’s. Het gaat om informatie die uniek is en van een toegevoegde waarde is voor de bezoeker. Content is sterk geassocieerd met creativiteit. Zo worden eventuele banners, advertenties, sommige feitelijke informatie, of herhaalde stukken tekst eerder tot het webdesign gerekend.

Content wordt door zoekmachines anders uitgelezen dan de rest van een website en als zodanig wordt het ook anders beoordeeld. Content is daarom voor een groot deel verantwoordelijk voor de vindbaarheid in Google. De hoofdfunctie van content (van commerciële websites) is het overtuigen en converteren van bezoekers.

Wat zijn veelgebruikte CMS’en

Het meest gebruikte en meest bekende CMS op dit moment is WordPress. Andere CMS’en die ook behoorlijk populair zijn zijn de systemen van Drupal, Joomla! en Magento. De verschillende zitten in de functies. Het ene CMS is uitermate geschikt voor lappen tekst, terwijl de ander makkelijker is in het beheren van een foto galerij of een webshop. En verder zijn er nog een hoop andere versies van CMS’en, betaalde varianten bijvoorbeeld, zoals Greenvalley, Tridion en SiteCore.

Ook komt het nog regelmatig voor dat webdesign bureaus hun eigen CMS hebben ontwikkeld. Dit heeft zijn voor- en nadelen. Als het bureau technisch sterk is kan het je website een stuk veiliger maken aangezien hackers hun tijd en aandacht eerder zullen steken in de bekende gratis verkrijgbare systemen. Aan de andere kant: als dat niet zo is kan er juist een veiligheidslek ontstaan en heb je meer aan een populair CMS waar regelmatig gratis beveiligingsplug-ins voor worden ontwikkeld. Ook kan het zo zijn dat je in de problemen komt wanneer je het webbeheer door een andere partij wilt laten overnemen die geen verstand heeft van dat zelfontwikkelde CMS. Het is dus de moeite waard om een goede afweging te maken voordat je beslist welk soort CMS je neemt.