Follow links, ook wel dofollow links genoemd, zijn misschien wel het belangrijkste fenomeen binnen SEO, linkbuilding en het bouwen van autoriteit voor jouw website.
Follow link
Wat is een follow link?
Een follow link, ook wel dofollow links genoemd, is niets meer dan een link die te volgen is voor zoekmachines. Zoekmachines als Google volgen een dofollow link om vervolgens op de website uit te komen waar naar verwezen wordt. Wanneer er vanaf een belangrijke website wordt doorverwezen naar een andere website, krijgt die andere website een klein stukje autoriteit mee. Behalve dofollow links, zijn nofollow links net zo belangrijk. Beide begrippen gaan namelijk hand in hand met elkaar. Zonder dofollow links zijn nofollow links niet belangrijk, én andersom.
Wat is het belang van follow links?
Follow links spelen nog steeds een rol in SEO. Een grote rol zelfs en dit om het simpele feit dat, naar eigen zeggen, Google nofollow links niet volgt. Op papier kun je dus alleen autoriteit ontvangen van dofollow links. Dit is toentertijd een leuk fenomeen geweest, maar tegenwoordig werkt het niet meer zo. Google kijkt namelijk wel naar nofollow links. Al is het alleen maar om te bepalen of een website een ‘natuurlijk’ linkprofiel heeft of niet. Wil je dan ook het maximale uit jouw linkbuildingstrategie halen, ontkom je er niet aan om zowel dofollow als nofollow links te gebruiken.
Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-
- Advies op maat
- Concrete verbeterpunten
- Échte conversie specialisten
Tijdelijk GRATIS
Hoe kan ik zien of een link follow of nofollow is?
Wil je linkbuilding en SEO op een juiste manier inzetten, zowel intern als extern, is het belangrijk om een juiste verhouding tussen do follow en nofollow links te hebben. Dit kun je alleen doen als je weet welke link follow en nofollow is. Dit kun je op twee verschillende manieren checken. Wanneer je een gehele webpagina wilt checken op dofollow en nofollow, druk je op CTRL + U. Hierdoor opent de broncode van een webpagina in een nieuw tabblad. Vervolgens druk je op CTRL + F, waarna je ‘follow’ of ‘nofollow’ intoetst. Hierdoor zie je automatisch welke links op de pagina follow en nofollow zijn. Wanneer je een specifieke link wilt toetsen op follow of nofollow, selecteer je eerst de link door er met jouw muis overheen te slepen. Vervolgens druk je op de rechter muisknop en klik je onderaan op ‘selecteren’. Daarna komt er vanzelf in beeld of het om een dofollow of nofollow link gaat.

Sasha
Directeur en SEO Strateeg
Alle begrippen op een rij
0-9 A- Aantal links
- ABC linking
- Affiliate marketing
- Affiliate marketing tips
- Afkortingen en afrekenmodellen
- Ahrefs
- Algemene anchorteksten
- Alt tekst
- Anchortekst in afbeelding
- Ankertekst
- Artikel linkbuilding
- Backlink
- Belang van linkbuilding
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
- Call to action
- Canonical tag
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
- Duplicate content
- Duplicate content Google
- Dynamic Search Ad
- Gastblog
- Geld verdienen met affiliate marketing
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking