Wat zijn SEO teksten?

Kort en bondig

SEO teksten zijn simpel gezegd teksten die je schrijft om uiteindelijk een hoge positie te krijgen in zoekmachines. Denk aan zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. Is elke tekst dan een SEO tekst? Zeker niet! Wat SEO teksten kenmerkt zijn de zoekwoorden en links die erin worden gezet en het onderzoek dat hieraan vooraf gaat. Deze onderdelen hebben allemaal veel invloed op wat zoekmachines doen moet de pagina’s waar de teksten op staan. Een tekst moet natuurlijk zo goed mogelijk aansluiten op de zoekopdrachten die gebruikers van bijvoorbeeld Google invullen. Hoe beter je tekst hierop aansluit, hoe hoger je komt in zoekmachines.

Voordat we kijken naar wat SEO teksten zijn, zetten we eerst een stap terug naar de vraag ‘wat is SEO?’ SEO is de afkorting voor Search Engine Optimisation, ook wel zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. Wat je met SEO wil bereiken is dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van zoekmachines als Google, Bing en Yahoo komt te staan. Maar wat heb je daar eigenlijk aan? Een zoekmachine als Google wordt elke dag gebruikt door miljoenen mensen in Nederland en België. Deze gebruikers tikken van alles in in Google en kiezen vaak uit de eerste drie zoekresultaten. Als jij met je website hoog staat in Google, zul je dus veel bezoekers krijgen naar je website. Dat is natuurlijk een van de grootste redenen dat je begint met een website. Bezoekers aantrekken!

Waar eerst de SEO teksten vooral werden geschreven voor zoekmachines om zo goed mogelijk gevonden te worden, is juist nu de bezoeker het belangrijkste. Door middel van algoritmes probeert Google content op websites steeds beter te begrijpen en worden slechte teksten er sneller uitgepikt. Google geeft zelf ook aan: maak jouw website voor de gebruiker en niet voor de zoekmachine. Het is dan ook belangrijk om je hier aan te houden bij het schrijven van (SEO) teksten.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Waarom zijn SEO teksten belangrijk?

Kort gezegd zijn SEO teksten belangrijk om verkeer naar jouw website te krijgen en vervolgens een conversie genereren. Door alleen maar content te schrijven omtrent jouw producten of diensten zal je weliswaar bezoekers trekken, maar je loopt er veel meer mis. Dit komt omdat een persoon niet per se op zoek is naar de oplossing die jij als bedrijf aanbiedt maar naar een oplossing en voor hun probleem. En jij kunt dit met jouw product of dienst oplossen, maar dat weet de gebruiker nog niet. Daarom is het belangrijk om een goede SEO tekst te schrijven die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker van Google.

De basis van SEO teksten schrijven

Bij het schrijven van een SEO tekst zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. De eerste stap is het bepalen van een onderwerp. Het is belangrijk om een onderwerp te hebben waar voldoende potentie in zit. Het moet voldoende zoekvolume hebben maar het moet ook aansluiten bij de producten of diensten die je biedt. Natuurlijk kan de SEO tekst ook gaan over een dienst die je aanbiedt. Zo hebben wij ook een pagina gewijd aan SEO uitbesteden. Maar als je al dit soort teksten al hebt, is het tijd om creatiever te kijken naar de teksten die je nog kan schrijven om meer verkeer naar je website te krijgen. Het vinden van een goed onderwerp doe je door na te denken waarom mensen op zoek gaan naar een bepaalde dienst. Mensen die willen afvallen zoeken naar een personal trainer, mensen die hoger in Google willen komen, zoeken naar een online marketing bureau. Zo kun je als personal trainer bijvoorbeeld schrijven over het beginnen met sporten of een gezonde levensstijl.

Om er volgens achter te komen of deze onderwerpen voldoende potentie hebben kun je diverse SEO tools gebruiken om achter het zoekvolume te komen. Denk hierbij aan SEMrush, Ahrefs, Mangools maar ook de Ubersuggest tool van Neilpatel kan je gebruiker hiervoor. De tools geven je ook nog zoektermen die aansluiten bij jouw onderwerp zodat je deze ook nog kunt gebruiken in de tekst. Verwerk vervolgens deze zoektermen op een natuurlijke manier in jouw SEO tekst die helpt om de zoekintentie van de bezoeker te vervullen. Door vooral voor de bezoeker te schrijven zal de content beter scoren.

SEO teksten staan niet alleen

Je zult het nooit houden bij het schrijven van één SEO tekst. Dit komt omdat één tekst niet voldoende is om de bezoeker te bedienen. Als jij een bepaald onderwerp hebt uitgekozen om over te schrijven komen er ongetwijfeld vragen in je op. Vooral of tijdens het schrijven. Vragen over zaken die wel met het onderwerp te maken hebben, maar aan de rand liggen en eigenlijk een nieuw onderwerp zouden aansnijden.

Hetzelfde hebben de lezers van jouw teksten. Zij zullen bij het lezen over een e-mail tool als Mailchimp niet alleen willen weten wat de beste open rates geeft, maar ook wat de beste aanpak is om een vervolg e-mail te sturen. Je kunt hier dus op voortborduren in een andere SEO tekst. Op deze manier werk je dus in netwerken in plaats van met losse teksten. Verwerk interne links in deze teksten om je bezoekers naar de juiste pagina’s te begeleiden. Als je het navigeren van je website goed invult beloont Google je met een hogere positie. Jij geeft de bezoekers immers waar ze naar op zoek zijn. Blijkbaar zijn ze geïnteresseerd in meer dan alleen dit onderwerp omdat ze doorklikken. De Click through rate is een van de rankingfactoren die Google hanteert in het beoordelen van een website.

Waar moet een SEO tekst aan voldoen?

Er zijn een aantal dingen waaraan een SEO tekst moet voldoen. Hier kun je niet omheen en ze zullen ook niet scoren als je deze dingen niet verwerkt op je webpagina. Elk stukje draagt een beetje bij aan het complete plaatje. Hoe meer je ervan gebruikt, hoe groter de kans dat je pagina sneller wordt opgepakt in de zoekmachines.

Voldoende context voor de lezers

Een SEO tekst heeft een minimaal aantal woorden nodig om echt goed opgepakt te worden door de leesrobots. Laten we voor het gemak zeggen dat 1000 woorden wel voldoende zou moeten zijn om de context duidelijk genoeg te maken. Dit heeft ermee te maken dat de crawlers niet meteen weten waar je het over hebt. Schrijf je te weinig woorden dan heb je kans dat ze het onderwerp niet met 100% kunnen vaststellen en daarom liever een andere website bovenaan zetten die dat wel heeft.

Ook voor je menselijke bezoekers is het belangrijk om voldoende context te geven. Niet alle onderwerpen zijn even makkelijk om uit elkaar te houden. In het geval van een muis als organisme of een computermuis komen mensen wel uit. Maar wat als ze op zoek zijn naar een reisbureau? Dan willen ze wel weten of de website die ze bezoeken alleen de reis aanbieden of dat zij ook echt het personeel en faciliteiten verzorgen op de plaats van bestemming. Genoeg redenen dus om het niet bij een kleine SEO tekst te houden.

Maak gebruik van kopteksten

Doordat SEO teksten van nature wat groter zijn vanwege de context die je wilt geven is het handig om gebruik te maken van kopteksten. Eveneens geldt dit voor witregels. Je wilt niet een ellenlange lap tekst op het beeld hebben waar lezers snel op afhaken. Er moet in een oogopslag een duidelijke structuur zijn in wat je wilt vertellen.

Een tip is om van tevoren alle kopteksten eerst op te schrijven. Dan heb je het geraamte van de SEO tekst al staan. Dan kun je nog een paar dingen aanpassen of in een andere volgorde zetten. Wat willen mensen als eerste lezen: waarom je een product nodig hebt of in welke hoeveelheden je ze kunt kopen?

Maak er een logisch geheel van die lezers van boven naar beneden kunnen scannen en grondig lezen waar nodig. Als het echt een lange tekst is van bijvoorbeeld meer dan 4000 woorden kun je overwegen om een korte inhoudsopgave bovenaan de pagina te zetten met hyperlinks naar de desbetreffende kopteksten. Dit vergemakkelijkt het navigeren op de pagina zelf.

Schrijven en herschrijven

Een makkelijke manier is om, nadat je de structuur van de kopteksten hebt uiteengezet, vrijuit te schrijven. Dit doe je zonder rekening te houden met de zoekwoorden die je erin wilt hebben. Als je een goed moment tegenkomt om er een in te zetten doe je dat, maar breek niet je hoofd door eindeloos te peinzen per alinea wat er in moet komen te staan. Je hersenen werken het beste om op één ritme door te gaan. Laat die creatieve kant opbloeien en kom uit een uniek hoek aan met je SEO tekst.

Vervolgens kan je kijken wat er nog mist en dit aanvullen. Het is een kwestie van schrijven en herschrijven. Raak dus ook niet te betrokken met je eerste tekst. Je zult misschien in eerste instantie denken dat je er niets aan wilt veranderen, maar acht de kans groot dat dat gebeurt. Unieke of creatieve zinnen die je als eerste heb geschreven komen bij nader inzien niet goed over of leiden af van de SEO tekst als geheel. Schrap ze. Wees niet bang om je eerste versie naar de prullenbak te verwijzen.

Ook op de lange termijn houdt dit stand. Wanneer er nieuwe informatie beschikbaar is, is het belangrijk om je SEO tekst up-to-date te houden. Dit is met name waar in branches waarbij informatie komt en gaat. Waarbij actuele zaken elkaar in een chronologische volgorde opvolgen zoals bij het in de gaten houden van ontwikkelingen van een bepaald product of gebeurtenis.

De SEO tekst: Meer bezoekers

Het idee achter SEO teksten is in de afgelopen jaren heel wat veranderd. Waar vroeger een tekst geschreven kon worden voor zoekmachines, is nu de bezoeker waar het allemaal om draait. Dit zou altijd al het geval moeten zijn maar nu is het ook echt belangrijk. Ga je aan de slag met het schrijven van SEO teksten? Schrijf de tekst dan zo om de zoekintentie van de gebruiker van Google te vervullen. Dit zorgt voor meer verkeer en uiteindelijk meer conversie. Je SEO teksten laten schrijven? Dat kan natuurlijk ook. Neem contact met ons op voor meer informatie en de mogelijkheden die wij bieden.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z