Wat zijn Meta tags?

In het kort

Er zijn drie soorten meta tags waar je vanaf moet weten wanneer je je verdiept in SEO. Dat zijn: title tags, description tags en keywords. Elk van deze tags zijn een onderdeel van de HTML code van een website. Wat heb je precies aan meta tags? Met Meta tags laat je aan zoekmachines weten welke informatie zij mee moeten nemen bij het bepalen van posities in de zoekmachine. Meta tags hebben dus direct en indirect invloed op jouw ranking.

Voorbeelden van meta tags:

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Een title tag. Wat is het?

Hoewel je nog niet precies weet te benoemen wat een title tag is, ben je zeker al eens in aanraking gekomen met een title tag. Wanneer je iets opzoekt in een zoekmachine als bijvoorbeeld Google, zie je een bepaald aantal zoekresultaten verschijnen. Deze zoekresultaten hebben in Google altijd een blauwe title, die paars kleurt als je erop klikt. Die blauwe titel heet in de wereld van zoekmachine optimalisatie een ‘title tag’. Een title tag is dus de titel van een zoekresultaat.

Met een title tag geef je een pagina op je website een duidelijke korte omschrijving. Dit is van belang omdat je mede op deze manier aan zoekmachines laat weten wat er op de pagina staat. Hoe duidelijker het voor Google is wat er op jouw pagina staat, des te groter de kans dat jij een gunstige positie krijgt in Google. Een title tag moet je dus altijd even invullen wanneer je een nieuwe pagina online zet!

Title tags in de praktijk:

  • ZoekresultatenTitle tag
  • De browserbalkBrowser title tag
  • Social mediaSocial media title tag

Voordat je een pagina online zet moet je natuurlijk wel weten hoe je de perfecte title tag samenstelt. In 4 simpele stappen helpen we je bij het schrijven van je eerste sterke title tag:

  • Stap 1: Bepaal wat het hoofdzoekwoord is voor de betreffende pagina. Dit moet er altijd in staan.
  • Stap 2: Zorg ervoor dat je minimaal een long tail zoekwoord hebt dat je kunt toevoegen aan de title tag.
  • Stap 3: Voeg het merknaam toe.
  • Stap 4: Formuleer een goed lopende en pakkende zin met de elementen uit de eerste drie stappen. Let op: de title tag moet minder dan 70 leestekens lang zijn!
    Volg je deze vier simpele stappen? Dan weet je zeker dat je elke pagina op je website een ijzersterke title tag kunt geven!

Hoe gebruik je meta description tags?

Waar een title tag voor Google in kaart brengt waar jouw pagina over gaat, zorgt een meta description tag er weer voor dat de inhoud van jouw pagina verder omschreven wordt. Je moet een title tag zien als een indrukwekkende openingszin en een meta description als een korte pitch.

Een meta description tag heeft geen directe invloed op jouw positie in Google. Je website zal er niet van gaan stijgen, maar zal er ook niet van gaan dalen. Dat betekent echter niet dat je niets aan meta description tags hebt! Een meta description tag geeft jouw doelgroep meer informatie over wat jij als ondernemer te bieden hebt. Je kunt je doelgroep met een meta description tag nog een laatste keer overhalen om te klikken op jouw link en niet die van je concurrent, die een positie hoger staat dan jij.

Description tag

Nu weet je wat een description tag is, maar hoe schrijf je een goede meta description? We helpen je op weg met vier simpele stappen:

  • Stap 1: Bepaal wat de belangrijkste zoekwoorden zijn voor de betreffende pagina.
  • Stap 2: Denk alvast na over de call to action die je belangrijk vindt voor de pagina.
  • Stap 3: Schrijf een korte tekst van maximaal 156 leestekens, met de behoeften van je doelgroep in gedachte.
  • Stap 4: Laat je meta description tag opvallen door speciale tekens te gebruiken als ASCII codes.

Zolang je deze vier stappen aanhoudt, bij het schrijven van je meta descriptions, zul je je pagina binnen no-time zien stijgen in Google en andere zoekmachines!

Wat heb je aan keyword tags?

Met keyword tags kun je tegenwoordig niet veel. Toch is het goed om te weten wat het is en waarom het niet meer gebruikt wordt. In de jaren 90 waren keyword tags ontzettend populair en werden ze door veel verschillende zoekmachines gezien als zwaarwegende meta tags.
Eind jaren 90 bleek echter dat keyword tags niet betrouwbaar waren. Zoekmachines merkten dat sommige marketeers keyword tags gebruikte om bezoekers te lokken naar spam websites. Aan het begin van de jaren 2000 maakte Google kenbaar dat keyword tags geen invloed meer zouden hebben op resultaten in Google. Als je nu dus keyword tags zou invullen, zou je niet stijgen in Google en ook niet dalen in Google

Het is goed om te weten wat een keyword tag is, maar je hoeft ze in ieder geval niet te gebruiken!.

We staan voor je klaar!

Als geen ander snappen we dat deze materie niet voor iedereen even makkelijk is om te begrijpen. Vooral als dit de eerste keer is dat je in aanraking komt met meta tags. Gelukkig hoef je niet helemaal alleen uit te zoeken wat meta tags zijn en hoe jij ze in je voordeel kunt gebruiken. Bij SAM Online Marketing kun je altijd terecht voor vragen. Geen vraag is te gek. Vraag maar raak! SAM Online Marketing helpt je met plezier verder! Neem hier contact met ons op.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z