Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Wat is bouncepercentage Google Analytics

Wat is bouncepercentage Google Analytics?

Het bouncepercentage bij Google Analytics zegt iets over het aantal bounces. Een bounce is een bezoek waarbij er maar een pagina van je website wordt geladen en bezocht. Bij Google Analytics wordt de bounce berekend wanneer bij een bezoek maar één verzoek aan de server wordt geactiveerd. Dit kan zijn doordat een bezoeker verkeerd heeft geklikt, maar het kan ook voorkomen dat de website niet uitnodigend genoeg is om door te klikken. De meningen zijn verdeeld of het bouncepercentage een rol speelt binnen zoekmachine optimalisatie; kom je met een lage bouncerate wel of niet hoog in Google

Het bouncepercentage in Google Analytics

Het bouncepercentage in Google Analytics wordt berekend aan de hand van het aantal sessies waarbij één pagina wordt geladen, gedeeld door alle sessies in totaal. Een andere mogelijkheid is dat het percentage van alle sessies op een website waarbij bezoekers maar een pagina hebben bekeken en daardoor maar één verzoek aan de server hebben geactiveerd.

Is een hoog bouncepercentage slecht?

Het hangt af van het doel van de website of een hoog bouncepercentage slecht is. Is het succes van je website afhankelijk van het bezoek aan meerdere pagina’s? Dan is een hoog bouncepercentage inderdaad slecht. Heb je een website die eigenlijk maar uit een pagina bestaat zoals een blog dan is een hoog bouncepercentage heel gewoon en niet zorgwekkend.

Het bouncepercentage verlagen

In Google Analytics kun je het bouncepercentage vanuit verschillende hoeken bekijken. Je kunt dan kijken of het totale bouncepercentage te hoog is of je kunt dieper in de data duiken om te kijken of het een gevolg is van enkele pagina’s. Is het bouncepercentage bijvoorbeeld hoog bij een paar pagina’s, dan is het verstandig om nog eens kritisch naar deze pagina’s te kijken. Sluit de content bijvoorbeeld wel goed aan met de reden waarom mensen op de link klikken? Of staan er misschien geen eenvoudige doorklik mogelijkheden? Er zijn veel verschillende mogelijkheden die een hoog bouncepercentage kunnen veroorzaken. Het is altijd verstandig om goed en kritisch te kijken waar deze bounces vandaan komen.

Benieuwd hoe jouw website er op dit moment voor staat? Doe onze gratis SEO scan en kom achter de verschillende verbeterpunten!