Meta description richtlijnen
Er zijn bepaalde richtlijnen om te volgen bij maken van meta descriptions. Het beschrijven van pagina’s heeft, indien er aan de etiquette wordt voldaan, een gunstig effect in zoekmachines. Zo zal Google stukjes tekst in de meta beschrijving dikdrukken wanneer het denkt dat de description aan het zoekcriterium van de gebruiker heeft voldaan. Daarom is het belangrijk om de juiste woorden hierin op te nemen. Doe je dat niet dan geeft Google je dat voordeel niet en in het ergste geval gaat de zoekmachine zelf aan de haal met jouw tekst als het van mening is dat je niet kan voldoen aan de standaarden die het eist. Het gevolg is dan dat je meta description dan automatisch door Google naar goeddunken wordt aangepast. Om de meta omschrijving binnen de optimale waarden te laten vallen kan je de volgende richtlijnen hanteren die het een stuk gemakkelijker maken om te bepalen om je meta description in orde is.
Lengte meta description
De meta description lengte wordt constant aangepast door Google. Tot december 2017 was de aanbevolen lengte tussen de 140 en 155 tekens. Als er boven de 155 tekens wordt gegaan wordt de tekst afgekapt. Vervolgens verhoogde Google het maximaal aantal tekens dat getoond werd naar 320 tekens. Dit duurde maar tot mei 2018. Sindsdien is het weer 155 tekens. Het is verstandig om dit aantal aan te houden zodat de meta description altijd goed wordt weergeven. Naast het feit dat een optimale meta description lengte niet alleen goed wordt weergegeven biedt het daadwerkelijk een meerwaarde voor de bezoekers die een beslissing nemen over of ze jouw website zullen bezoeken of niet.
Unieke inhoud voor meta beschrijving
Het is iets wat snel over het hoofd gezien kan worden, maar het is belangrijk dat de meta descriptions op een websites allemaal uniek zijn. Het is immers niet gebruikersvriendelijk om duplicate content op de site te hebben, wat voor zoekmachines trouwens ook verwarring schept. Zo geldt dat ook voor deze snippets. De meta beschrijving doet dienst als samenvatting van de pagina die in de organische zoekresultaten wordt getoond en is daarom een ingekorte én unieke versie van de inhoud. Let er overigens op dat de plug-ins die geïnstalleerd zijn op je website of webshop geen automatische meta description plaatst. Zulke plug-ins kunnen soms een identieke of een zeer sumiere toevoeging doen. Hierdoor kan je op het verkeerde been worden gezet wanneer je met andere tools controleert of je al een meta omschrijving hebt toegevoegd.
Zoekwoorden en call-to-action in de omschrijving
Verder is het van belang dat je de zoekwoorden waarop je wilt scoren kunt terugvinden in de meta description. Bezoekers én zoekmachines willen de bevestiging dat de content ook daadwerkelijk over die zoekwoorden gaat wanneer ze jouw site bezoeken. Door de beperkte ruimte in de meta omschrijving is het voor zoekenden meteen duidelijk waar de schrijver de nadruk op heeft gelegd en maakt het zodoende eenvoudiger om de juiste keuze te maken. Om leads over de streep te trekken is het nuttig om ook een call-to-action aan de meta beschrijving toe te voegen. Omdat alleen het eerste gedeelte van de meta description vrij stabiel wordt weergegeven in de verschillende beschikbare zoekmachines is het verstandig om in de eerste 120 tekens de call-to-action te zetten. Dit gedeelte wordt vrijwel altijd goed weergeven.