Wat is meta description?

Wat is een meta description nou eigenlijk? De meta beschrijving is de tekst van een pagina die u ziet bij Google onder de link. Voor zoekmachine optimalisatie is het belangrijk dat elke pagina een eigen, unieke meta description heeft. Tegenwoordig is de meta omschrijving geen directe factor meer voor de ranking in Google maar nog wel indirect. Een goede call-to-action in de meta informatie gezet kan zorgen voor een hogere CTR naar de website en meer clicks kan wel zorgen voor een hogere ranking.

De meta description wordt in een meta tag toevoegd aan een pagina en is doorgaans niet zomaar te zien voor bezoekers die de content bekijkt. Alleen de bots van Google en andere zoekmachines die deze snippets in hun zoekresultaten tonen lezen het uit. Vanwege dit onzichtbare karakter van de meta beschrijving valt dit onder het type meta data, want het is data dat iets beschrijft van andere data, namelijk de inhoud van de webpagina zelf.

Meta description richtlijnen

Er zijn bepaalde richtlijnen om te volgen bij maken van meta descriptions. Het beschrijven van pagina’s heeft, indien er aan de etiquette wordt voldaan, een gunstig effect in zoekmachines. Zo zal Google stukjes tekst in de meta beschrijving dikdrukken wanneer het denkt dat de description aan het zoekcriterium van de gebruiker heeft voldaan. Daarom is het belangrijk om de juiste woorden hierin op te nemen. Doe je dat niet dan geeft Google je dat voordeel niet en in het ergste geval gaat de zoekmachine zelf aan de haal met jouw tekst als het van mening is dat je niet kan voldoen aan de standaarden die het eist. Het gevolg is dan dat je meta description dan automatisch door Google naar goeddunken wordt aangepast. Om de meta omschrijving binnen de optimale waarden te laten vallen kan je de volgende richtlijnen hanteren die het een stuk gemakkelijker maken om te bepalen om je meta description in orde is.

Lengte meta description

De meta description lengte wordt constant aangepast door Google. Tot december 2017 was de aanbevolen lengte tussen de 140 en 155 tekens. Als er boven de 155 tekens wordt gegaan wordt de tekst afgekapt. Vervolgens verhoogde Google het maximaal aantal tekens dat getoond werd naar 320 tekens. Dit duurde maar tot mei 2018. Sindsdien is het weer 155 tekens. Het is verstandig om dit aantal aan te houden zodat de meta description altijd goed wordt weergeven. Naast het feit dat een optimale meta description lengte niet alleen goed wordt weergegeven biedt het daadwerkelijk een meerwaarde voor de bezoekers die een beslissing nemen over of ze jouw website zullen bezoeken of niet.

Unieke inhoud voor meta beschrijving

Het is iets wat snel over het hoofd gezien kan worden, maar het is belangrijk dat de meta descriptions op een websites allemaal uniek zijn. Het is immers niet gebruikersvriendelijk om duplicate content op de site te hebben, wat voor zoekmachines trouwens ook verwarring schept. Zo geldt dat ook voor deze snippets. De meta beschrijving doet dienst als samenvatting van de pagina die in de organische zoekresultaten wordt getoond en is daarom een ingekorte én unieke versie van de inhoud. Let er overigens op dat de plug-ins die geïnstalleerd zijn op je website of webshop geen automatische meta description plaatst. Zulke plug-ins kunnen soms een identieke of een zeer sumiere toevoeging doen. Hierdoor kan je op het verkeerde been worden gezet wanneer je met andere tools controleert of je al een meta omschrijving hebt toegevoegd.

Zoekwoorden en call-to-action in de omschrijving

Verder is het van belang dat je de zoekwoorden waarop je wilt scoren kunt terugvinden in de meta description. Bezoekers én zoekmachines willen de bevestiging dat de content ook daadwerkelijk over die zoekwoorden gaat wanneer ze jouw site bezoeken. Door de beperkte ruimte in de meta omschrijving is het voor zoekenden meteen duidelijk waar de schrijver de nadruk op heeft gelegd en maakt het zodoende eenvoudiger om de juiste keuze te maken. Om leads over de streep te trekken is het nuttig om ook een call-to-action aan de meta beschrijving toe te voegen. Omdat alleen het eerste gedeelte van de meta description vrij stabiel wordt weergegeven in de verschillende beschikbare zoekmachines is het verstandig om in de eerste 120 tekens de call-to-action te zetten. Dit gedeelte wordt vrijwel altijd goed weergeven.

Meta description in WordPress

De meta description in WordPress is gemakkelijk aan te passen bij het gebruik van de juiste plugin. Een van de meest gebruikte plugins is Yoast SEO. Andere zaken die u kunt aanpassen in de Yoast SEO plugin zijn bijvoorbeeld de SEO titel en het maken van een xml sitemap.

Meta description voor social media

Het kan nog wel eens voorkomen dat Google een eigen meta description vormt voor website aan de hand van zoekopdrachten. Dit zorgt ervoor dat de zelfgeschreven meta description niet altijd vertoond wordt. Het is wel belangrijk om er zelf een te schrijven. Facebook gebruikt namelijk de originele meta description als iemand een webpagina deelt op zijn of haar tijdlijn. Twitter gebruikt deze meta data overigens ook. Besteed hier dus voldoende aandacht aan.

Kom erachter of de meta description voor uw website goed staan dankzij onze gratis SEO check!

Inhoudsopgave

Ontvang je GRATIS website analyse t.w.v. €399,-

Tijdelijk GRATIS

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z