Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen

Wat is een URL?

URL is de afkorting van Uniform Resource Locator. Dit staat in de adresbalk als je een website gaat bezoeken. Elk pagina op het internet en elke afbeelding heeft een unieke URL. Een voorbeeld van een URL is https://www.samonlinemarketing.nl/. Een ander begrip wat gerelateerd is aan de URL, is het domein. Het domein van deze website is www.samonlinemarketing.nl. De URL van een website is altijd: http:// of https:// + het domein. Dit kan met of zonder www. zijn. Je kunt de URL zien als een locatie op internet die je kunt bezoeken door middel van je browser. URL structuur

Google en de URL

Google slaat alle URL’s in zijn index op. Vervolgens matcht deze zoekmachine de meegestuurde informatie met de ingetikte zoekwoorden. Het internet is eigenlijk een groot web bestaande uit diverse verbindingen met elk hun knooppunten. Een knooppunt is een link. Een link wordt ook aangeduid in URL’S. Deze krijgen daarom meer waarde binnen de index van Google. Hoe meer verbindingen er zijn, hoe beter de bereikbaarheid van alle onderdelen van je site. Deze links kunnen zowel intern als extern zijn. Intern wil zeggen: links binnen een website zelf. Extern wil zeggen: een link met een andere website. Dit laatste speelt een wezenlijke rol binnen zoekmachine optimalisatie en het hoog in Google komen.

Goede URL opbouwen

Om een goede URL op te bouwen is het verstandig om het eenvoudig en overzichtelijk te houten. Dit is niet alleen voor de bezoekers handig maar ook voor de crawlers van zoekmachines. Het begin van je URL is altijd het domein. Vervolgens komt de categorie. Dit kan van alles zijn. Bij de URL van deze pagina is dat bijvoorbeeld ‘begrippenlijst’. Maar bij een webshop zou het ook het type kleding kunnen zijn zoals ‘herenkleding’. Vervolgens komt de titel of naam van het product of de pagina. Maar voor een webshop kan dit weer anders zijn door het kledingstuk en dan merknaam en afsluitend de productnaam. Dan krijg je bijvoorbeeld: domein/herenkleding/zwembroeken/merknaam/productnaam. Een goed CMS maakt vaak de juiste URL aan maar toch is het belangrijk om dit te controleren zodat je zeker weet dat het goed staat.

URL ontleden

Een URL heeft altijd verschillende onderdelen. Deze onderdelen gaan wij voor jou ontleden. Zo weet je precies wat deze onderdelen inhouden en waar je wat moet plaatsen. – Protocol: Een URL begint altijd met een protocol. Dit vertelt aan alle betrokken partijen wat de onderdelen van de URL betekenen. HTTP is het standaard protocol. Dit staat voor Hypertext Transfer Protocol. Deze bepaalt de communicatie op het World Wide Web. Stel je wilt iets op Google opzoeken, dan moet je voor de communicatie op de servers van Google het protocol http gebruiken. – Autoriteit (authenticatie, domeinnaam en poortnummer): De autoriteit geeft aan hoe betrouwbaar jouw website is. Hiermee wordt de bron van de informatiebron bedoeld. Denk aan een host van een website. – Padnaam: Wanneer er duidelijk is welke databank gevonden is, kunnen we d.m.v. de padnaam duidelijk maken welke bron we willen opvragen. In de padnaam staat de naam van de bron vermeld. – Querystring: De querystring is een stuk tekst met een speciale indeling die wordt gescheiden van de padnaam met een vraagteken. Hiermee wordt informatie toegevoegd aan de bron. Dit kunnen zoektermen zijn van een zoekactie. – Fragmentidentifier: In dit deel wordt duidelijk wat het onderwerp van de bron is. Deze wordt aangegeven met een #.

Niet zomaar aanpassen

Een URL is belangrijk voor SEO omdat hier externe links naar kunnen verwijzen. Het is dan ook verstandig om een URL niet zomaar aan te passen. Omdat de URL een adres is die is opgeslagen door Google wordt deze getoond. Verander je dit zomaar dan kan het zo zijn dat de bezoeker van je website een foutmelding (404-pagina) te zien krijgt. Gelukkig kun je dit voorkomen door een redirect in te stellen wanneer je toch de URL aanpast. Hiermee kan je zorgen dat linkjuice toch nog doorstroomt naar de nieuwe URL en dat de bezoekers geen 404 melding krijgen.