Wat is een URL?

Een URL, of Uniform Resource Locator, is gewoon een webadres. Het wijst je de weg naar een specifieke pagina, afbeelding, of video op het internet. Elk stukje inhoud heeft zijn eigen unieke URL, zodat je er altijd makkelijk bij kunt.

Kijk bijvoorbeeld naar de URL van deze pagina:

https://www.samonlinemarketing.nl/begrippenlijst/algemeen/wat-is-een-url/

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min

Hoe is een URL opgebouwd?

Een URL lijkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk gewoon een combinatie van logische onderdelen. Zie het als een soort digitale schatkaart die je precies vertelt waar je moet zijn. Laten we samen een URL uit elkaar halen:

URL voorbeeld opbouw

1. Het begin: het protocol

Het eerste deel van een URL is het protocol, en dat is bijna altijd http of https. Dit bepaalt hoe je computer met de website communiceert.

  • HTTP staat voor HyperText Transfer Protocol.
  • HTTPS is hetzelfde, maar dan extra veilig omdat het gegevens versleutelt.

Een tip: kies altijd voor HTTPS als je een website maakt. Het beschermt de gegevens van je bezoekers én helpt je hoger te scoren in Google.

URL Protocol

2. De domeinnaam

Na het protocol komt de domeinnaam. Dat is het hoofdadres van een website, zoals jouwwebsite.nl. Dit is vaak de naam van een bedrijf of organisatie. Aan het einde van de domeinnaam staat de TLD (Top-Level Domein), zoals .com, .org, of .nl.

Waarom is dat belangrijk? Nou, stel dat je een Nederlands publiek hebt, dan is een .nl-domein vaak beter. Google weet dan dat je relevant bent voor mensen in Nederland.

URL Domeinnaam

3. Het pad en de slug

Het pad laat zien waar op de website je precies bent, en de slug maakt het uniek. Kijk bijvoorbeeld naar deze URL:

https://www.jouwwebsite.nl/blog/wat-is-een-url.

  • Het pad is blog, wat aangeeft dat je in de blogsectie zit.
  • De slug is wat-is-een-url, en dat vertelt precies welke pagina je bezoekt.

Door een duidelijke slug te gebruiken, maak je het makkelijker voor mensen (en zoekmachines) om te begrijpen waar de pagina over gaat.

URL Slug

Waarom zijn URL’s belangrijk?

URL’s lijken misschien maar kleine dingen, maar ze zijn super belangrijk. Niet alleen voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines zoals Google. Een goed gestructureerde URL kan het verschil maken tussen gevonden worden of ergens onderaan bungelen in de zoekresultaten.

Hier zijn een aantal praktische redenen waarom je je URL’s slim moet opzetten:

  1. Voor je bezoekers: Een korte en duidelijke URL is makkelijker te onthouden en te delen.
  2. Voor zoekmachines: Zoekmachines lezen URL’s om te begrijpen waar een pagina over gaat. Als je belangrijke woorden in je URL verwerkt, helpt dat je rankings.
  3. Voor de veiligheid: Een HTTPS-verbinding maakt je site veiliger en betrouwbaarder.

Waarom moet je een URL niet zomaar aanpassen?

Een URL is belangrijk voor SEO omdat hier externe links naar kunnen verwijzen. Het is dan ook verstandig om een URL niet zomaar aan te passen. De URL is namelijk opgeslagen in de database van Google. Deze URL heeft dan ook al een bepaalde waarde, zeker als het al lang bestaat of er meerdere externe en interne links naar verwijzen. Verander je dit zomaar dan kan het zo zijn dat de bezoeker van je website een foutmelding (404-pagina) te zien krijgt. Gelukkig kun je dit voorkomen door een redirect in te stellen wanneer je toch de URL aanpast. Hiermee kan je zorgen dat de pagina autoriteit, ook wel linkjuice, toch nog doorstroomt naar de nieuwe URL en dat de bezoekers geen 404 melding krijgen.

Met een nieuwe pagina is het dus wel altijd zo dat Google deze weer opnieuw moet indexeren en waarde moet geven, ook al voer je een redirection door. Je kunt er dus beter voor zorgen bij het aanmaken van een nieuwe pagina, dat deze meteen de juiste URL heeft. Moet een URL dus toch aangepast worden? Zorg er dan voor dat je alles secuur redirect. Eventueel kun je de links nalopen die je in jouw linkbuilding strategie hebt geplaatst. Links die geredirect worden geven namelijk toch minder waarde.

Richt je URL’s slim in voor jouw SEO strategie!

URL’s spelen een belangrijke rol in SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie. Wat betreft redirections en linkbuilding hebben we je hierboven al wat verteld over hoe een URL invloed kan hebben op je SEO strategie. Maar er zijn nog meer factoren die invloed kunnen hebben op de rankings van een pagina. Een goed gestructureerde en leesbare URL maakt het bijvoorbeeld voor zoekmachines en gebruikers gemakkelijker om te begrijpen waar een pagina over gaat. Probeer bij het maken van URL’s duidelijke en beschrijvende woorden te gebruiken die de inhoud van de pagina weergeven. Gebruik het liefst zelfs zoekwoorden!

Het opnemen van relevante zoekwoorden in je URL’s kan helpen om je pagina’s beter te laten ranken voor die specifieke zoektermen. De URL maakt namelijk meteen duidelijk waar jouw pagina over gaat. Gebruik dan ook het liefst je hoofdzoekwoord in je slug. Zorg er echter voor dat je het niet overdrijft met het gebruik van zoekwoorden. Dit kan namelijk leiden tot over optimalisatie en negatieve gevolgen hebben voor je ranking. Google ziet dit namelijk als keyword stuffing, waar je zelfs een penalty voor kunt krijgen! Dan ben je alleen maar verder van huis.

Korte en bondige URL’s zijn meestal beter voor SEO. Ze zijn makkelijker te onthouden en te delen, en geven een duidelijkere structuur aan de website. Probeer onnodige woorden en tekens uit je URL’s te verwijderen om ze zo kort en simpel mogelijk te houden.

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9

A

B

C

D

E

F

G

H

I

J
K
L

M

N

O

P

Q
R

S

T

U

V
W

X
Y
Z