Wat is zoekvolume?

Het zoekvolume staat voor het aantal bezoekers dat op een specifiek zoekwoord zoekt. In verschillende tools kun je dit over een bepaald tijdsbestek terugzien. Zo kun je schatten hoeveel bezoekers je met een specifiek zoekwoord naar jouw website kunt leiden. Binnen online marketing wordt het voornamelijk veel gebruikt voor SEO en SEA.

Auteur Ali

Geschreven door:

Ali Demir

Leestijd: 3 min
Affiliate marketing tips

Wat is de nauwkeurigheid van zoekvolumes?

Zoekvolumes die weergegeven worden in de verschillende tools zullen nooit 100% nauwkeurig zijn. Er zijn zo ontzettend veel zoekopdrachten die dagelijks ingevuld worden in Google. Wereldwijd zijn dit er maar liefst 8,5 miljard per dag, alleen in Google! Deze worden dus echt niet allemaal weergegeven in de tools. Je zal dan ook vaker een zoekwoord zoeken in een tool die iets als N/A (Not Available) aangeeft. Met een relatief logisch zoekwoord kan er dan wel degelijk zoekvolume opzitten. In de database van die specifieke tool is er alleen niets over te vinden. Het kan zelfs voorkomen dat de ene tool wel zoekvolume aangeeft en de ander niet. Of dat de ene tool net wat meer of minder volume weergeeft.

In bijna iedere tool is het zoekvolume een gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand (gebaseerd op 12 maanden) voor een specifiek zoekwoord. Daarnaast wordt het volume doorgaans afgerond op getallen van een factor 10.

Nauwkeurigheid van zoekvolume is dus volledig afhankelijk van verschillende tools. Gebruik je tools van Google zelf, zoals Google Search Console, dan zijn de cijfers het meest nauwkeurig. Deze tool gebruikt natuurlijk de database van Google zelf. Hier kom je dus wel vaker zoekwoorden tegen die je in eigenlijk geen andere tool kunt vinden. Gebruik Google Search Console dus ook zeker voor je zoekwoorden onderzoek!

Waarom zowel zoekwoorden met een hoog als laag zoekvolume gebruiken?

Zowel hoge als lage zoekvolumes kunnen voordelen bieden. Een hoger volume betekent niet dat het automatisch ook beter is. In tegendeel dat kan op meerdere ongewenste zaken duiden. In de eerste instantie kan je er vanuit gaan dat zoekwoorden met een hoog volume doorgaans een hoge concurrentie hebben, maar daarnaast kan het nog iets anders betekenen. Als een zoekterm zo algemeen is dat het synoniem staat voor meerdere begrippen dan kan je er vanuit gaan dat er maandelijks ook veel op zo’n woord wordt gezocht, omdat het van alles kan betekenen. In jouw zoekwoorden onderzoek is het dus belangrijk om rekening te houden met de intentie van een zoekwoord en hoe veel tijd het kost om erop te scoren. Over het algemeen hebben zoekwoorden met lagere zoekvolumes dan ook een stuk lagere concurrentie. Dit heeft ook direct weer te maken met long tail en short tail zoekwoorden. Gebruik dus vooral zoekwoorden met zowel hoge als lage zoekvolumes!

Het verschil tussen long tail en short tail zoekwoorden

De meest concurrerende zoekwoorden, waar je dus vaak moeilijker hoog in de organische zoekresultaten mee kunt scoren, zijn over het algemeen vaak short tail zoekwoorden. Denk aan woorden als ‘marketing’, ‘fiets’ of ‘computer’. Er zitten hoge zoekvolumes op, maar de intentie van de zoekopdracht is vaak niet helemaal duidelijk. Zo kan het dus verleidelijk zijn om het mee te nemen in jouw onderzoek, maar toch weinig toegevoegde waarde hebben voor het uiteindelijke resultaat.

Aan de andere kant zijn long tail zoekwoorden veel specifieker en is het vaak duidelijker wat de intentie is. Dit zijn zoekopdrachten van over het algemeen 3 of meer woorden. Het zoekvolume ligt bij zulke zoektermen vaak een stuk lager. Denk aan ‘zwarte broek kopen’. Het is hierbij duidelijk om wat voor soort broek het gaat en dat er gezocht wordt naar een winkel of webshop om deze te kopen. Met long tail zoekwoorden kun je jouw doelgroep dus heel gericht targeten.

Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste zoekwoorden met verschillende zoekvolumes?

Het is dus belangrijk om voor jezelf goed te bedenken wat je precies met het zoekvolume probeert te meten en waarom. Je kan de volgende punten in het achterhoofd houden bij het bepalen of het zoekwoord relevant is voor jouw onderzoek:

  • Concurrentiegraad: is het op voorhand in te schatten dat het teveel tijd en geld kost om succes te boeken met een specifiek zoekwoord? Dan is het niet, of een stuk minder relevant.
  • Zoekintentie: is het een converterend zoekwoord? Of wil men alleen informatie? Aan de hand hiervan weet je of je misschien beter iets als een blog kan schrijven over een bepaald zoekwoord.
  • Potentiële omzet: brengt een conversie voldoende op om rendabel te zijn? Of zijn er andere kansen elders te vinden? Als het niet voldoende opbrengt in verhouding met de tijd die je eraan zal spenderen, dan kun je beter voor een ander zoekwoord kiezen.

Een informatieve pagina schrijven als een blog of veelgestelde vraag waar amper zoekvolume op zit, zal je website wel meer waarde geven. Het is dus de afweging die je voor jezelf moet maken wat op dat moment belangrijk is voor jouw website en bedrijf. Zit je in een beginnende fase waarin je nog weinig conversies hebt? Dan kan het beter zijn om de focus de leggen op conversie zoekwoorden.

Zoekvolumes achterhalen met verschillende tools

Om nu aan de slag te gaan met het uitzoeken van zoekwoorden met de juiste zoekvolumes, kun je verschillende online tools gebruiken. Hiervoor zijn zowel gratis als betaalde tools. Google Trends is een ideale gratis tool om te zien wat de trend is van een specifiek zoekwoord. Zo weet je precies op welk moment van het jaar je het best in kunt spelen op een specifiek zoekwoord of zelfs op een specifieke branche. Daarnaast kun je andere gratis tools er goed naast houden om een volledig onderzoek te doen. Het gaat om tools als:

  • Google Search Console
  • Google Keyword Planner
  • Wordstream

Voor de betaalde tools kun je deze in sommige gevallen toch iedere dag gratis enkele keren gebruiken. Maar om een echt onderzoek te doen heb je aan deze gratis hoeveelheden eigenlijk niks. Hiervoor moet je dus echt een abonnement afsluiten. Het gaat om tools als:

Inhoudsopgave

Meer lezen van Ali
Meer lezen van Ali?

Alle begrippen op een rij

0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z