Jouw website optimaliseren? Dit kun je op veel verschillende manieren doen. Je hebt dan vast ook al wel eens gehoord van Search Engine Optimalisation. Dit is een breed begrip wat onderverdeeld kan worden in drie onderdelen. Een van deze onderdelen is linkbuilding. Dit kan ook weer onderverdeeld worden in interne linkbuilding en externe linkbuilding. Interne linkbuilding staat hier nu in de schijnwerpers. Lees dus snel verder om erachter te komen wat interne linkbuilding precies inhoudt!
Wat is interne linkbuilding?
Geschreven door:
Ali Demir
- Laatst bijgewerkt
Leestijd: 3 min
Wat is linkbuilding?
Wat is linkbuilding nu eigenlijk? Deze vraag wordt veel gesteld. De exacte definitie hiervan is; het verkrijgen van links op relevante websites die verwijzen naar jouw website. Deze links worden ook wel backlinks genoemd. Voor linkbuilding geldt dus vaak eigenlijk; hoe meer, hoe beter. Hoe meer links er van andere domeinen naar jouw domein linken hoe populairder jouw website wordt. Maar intern dus ook. Door de juiste interne links door te voeren, zorg je ervoor dat Google je pagina relevant vindt de waarde van de pagina’s kan inschatten en de relatie tussen de pagina’s begrijpt. Je kan linkbuilding zien als een soort populariteitswedstrijd, omdat Google dus kijkt naar de hoeveelheid links die er naar jouw website verwijzen. Hoe meer links in- en extern, hoe beter en dus populairder jouw website. Maar het is niet zo makkelijk als je denkt! Google heeft namelijk bepaalde richtlijnen waar je met linkbuilding aan moet voldoen.
Interne linkbuilding
Interne linkbuilding houdt in dat je op jouw eigen pagina’s links plaatst die verwijzen naar andere pagina’s binnen jouw eigen website. Dit is belangrijk voor de bezoekers van jouw website, maar ook voor Google! Door de content te lezen, worden de bezoekers met een goede interne linkstructuur naar relevante pagina’s binnen jouw website verwezen. Maar uiteindelijk is de totale linkstructuur voornamelijk belangrijk voor Google. Want als een belangrijke pagina veel links binnenkrijgt zal het belangrijker lijken voor zoekmachines. Een goede interne linkstructuur is dus noodzakelijk wanneer het gaat om zoekmachine optimalisatie.
Een goede interne linkstructuur
Interne linkbuilding werkt niet heel anders dan externe linkbuilding. Het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer; een goede ankertekst en relevantie. Zorg er dus voor dat je de juiste ankerteksten gebruikt, maar ook weer niet te vaak dezelfde. Google ziet dan namelijk dat je te veel op een zoekwoord aan het spammen bent en daarop probeert te ranken. twee dezelfde woorden telkens opnieuw blijft gebruiken als ankertekst. In tegenstelling tot externe links kan Google je hier geen penalty voor geven. Google kan het wel afwaarderen of negeren. Het komt er bij ankerteksten dus op neer dat je moet variëren. Daarnaast is moet je voor jezelf duidelijk maken welke pagina’s het belangrijkst zijn binnen jouw website. Hier moet je dan natuurlijk het meeste naar verwijzen. Zo ziet Google ook dat deze pagina’s het belangrijkst zijn. Vervolgens gaat het erom dat je binnen jouw website een mooie linkstructuur maakt, te beginnen bij de hoofdpagina. Zo maak je telkens vertakkingen naar de subpagina’s en weer terug. Zo maak je een heel netwerk binnen de site. De footer en een sitemap zijn hier ook handig voor. Hier kan je namelijk veel links in kwijt!
Verwijzen naar absolute en relatieve links
Een belangrijk onderscheid dat kan worden gemaakt binnen de interne linkbuilding is het onderscheid tussen absolute en relatieve URL’s. De absolute link is een URL die volledig is weergegeven zoals je die ook in de navigatiebalk van je browser tegenkomt. Dat is inclusief het veiligheidscertificaat ‘https/http‘, bevat eventueel een subdomein zoals ‘www.’ en heeft daar vervolgens het gehele domein en het pad eraan hangen. De relatieve variant is uitsluitend bedoeld voor interne links en bevat alléén het pad. Belangrijk hierbij is dat deze ‘slug’ vooraf gaat aan een slash anders worden browsers en de zoekmachine crawlers verward over wat nu het domein is en hoe het pad precies uitgelezen dient te worden. Dit type interne links bevindt zich door de hele websitestructuur. Vooral in menubalken, sidebars, footers, breadcrumbs komt men deze links tegen en sporadisch in content. Echter is het geen doodzonde om absolute links voor de interne sitestructuur te gebruiken. In de praktijk zijn er vele websites die dat doen. Maar voor een extra stukje herkenning kunnen ingekorte relatieve links eenvoudiger te beheren zijn voor een webdeveloper.
De kracht van content bij interne linking
De kracht van interne linkbuilding is het sterkst te zien in de content. Menubalken zijn leuk, maar bevatten vaak vele links waar je niet zo snel op zou klikken, slechts een paar zijn voor het algemene gebruik interessant voor een digitale bezoeker. In content bevinden zich echter links die direct met het onderwerp te maken hebben waar de pagina over gaat. Een bezoeker zal daarom veel sneller geneigd zijn om zo’n interne link te volgen als zijn nieuwsgierigheid is gewekt of als het gelinkte zoekwoord een vraag heeft opgeroepen. Interne linkbuilding in content draagt daarom bij voor een hogere CTR (Click Through Rate) en zorgt dus direct voor een hogere autoriteit op die pagina. Zoekmachines zijn ook niet zot en kennen daarom een hogere waarde toe aan linkjes die zich midden in een tekst bevinden. Denk daarom goed na over de relevantie van die verwijzingen en welke toegevoegde waarde het voor een lezer heeft. Hoe relevanter of prikkelender des te groter de kans dat men doorklikt.
Doe dit voor jouw website!
Wil jij beter gevonden worden in de organische zoekresultaten van Google. Zorg er dan voor dat dit onderdeel goed geregeld is binnen jouw website! Het is dus een essentieel onderdeel binnen SEO als je jouw site goed wil laten ranken. Dit is dan ook geen koud kunstje. Door de richtlijnen van Google waar je met linkbuilding aan moet voldoen wordt het je niet makkelijk gemaakt. Ons online marketing bureau weet hier natuurlijk alles vanaf. Je linkbuilding uitbesteden is dus helemaal geen gek idee! Neem dus snel contact met ons op om dit direct aan te pakken!
Inhoudsopgave
Alle begrippen op een rij
0-9
A
B
- Backlink
- Bestemmingspagina
- Betaalde zoekopdrachten
- Black Hat SEO
- Bounce rate
- Branded anchor
- Breadcrumbs
- Broken link
C
- Call to action
- Click Through Rate (CTR)
- Cloaking
- Content Management System (CMS)
- Content marketing
- Content optimalisatie
- Conversie
- Conversie optimalisatie
- Copywriting
- Customer Journey
D
- Directory listing
- DoFollow en NoFollow verschillen
- DoFollow link
- Domain authority
- Domein Autoriteit
- Domein Autoriteit bepalen
- Dropshipping
E
F
G
- Gastblog
- Google AdSense
- Google AdSense account
- Google Ads
- Google Analytics
- Google Analytics bouncepercentage
- Google Analytics installeren
- Google Penalty
- Google Search Console
- Google Webmaster Tools
- Google Zoekwoordplanner
- Google ads kwaliteitsscore
- Google display
- Growth hacking
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
- SEM
- SEMRush
- SEO teksten
- SEO titel
- Search Engine Result Page (SERP)
- See, Think, Do, Care
- Short tail zoekwoorden
- Silo structure
- Sitemap
- Slug
- Startpagina
- Structured data
T
U
V
W
X
Y
Z