Referring domains, ook wel verwijzende domeinen genoemd in het Nederlands, zijn ook een belangrijk onderdeel van linkbuilding. Binnen linkbuilding – de naam zegt het al – wordt in de volksmond gesproken over links. Via diverse tools en checkers heeft men dan ook de neiging om puur naar links te kijken. Maar wat is nou de rol van referring domains, hoe belangrijk zijn ze ten opzichte van backlinks en welke tools/checkers heb je? Je leest het hieronder!
Wat zijn verwijzende domeinen?
Verwijzende domeinen zijn domeinen die een link naar jouw website hebben. Wanneer je gaat kijken naar het aantal verwijzende domeinen, kom je altijd op een gelijkwaardig of lager getal uit dan wanneer je gaat kijken naar het aantal backlinks. Wanneer je bijvoorbeeld 100 links hebt, kunnen deze net zo goed van maar 10 verschillende domeinen afkomen. Majestic SEO heeft ook een definitie van het begrip referring domain opgenomen in hun lijst. Je weet nu wat verwijzende domeinen (referring domains) zijn, maar wat is er nou belangrijker: verwijzende domeinen of backlinks?
Verwijzende Domeinen vs. Backlinks
Wanneer je een keuze zou moeten maken, hebben verwijzende domeinen altijd voorrang boven backlinks. Wanneer je bedenkt dat een backlink een ‘stem’ naar jouw website is, wil je niet alleen maar stemmen van dezelfde persoon (website). Je wilt juist dat verschillende personen jou promoten. Wanneer iemand de hele tijd zegt dat jij goed bent, kan het zelfs irritant worden en als spam worden aangezien. Verwijzende domeinen zeggen dan ook veel meer over de autoriteit van een website dan het aantal backlinks. Een paar links van hetzelfde domein kan nog een positieve invloed hebben, maar teveel van het goede is nooit positief!