Meerdere top drie posities verkrijgen in Google is iets waar inmiddels al een groot aantal ondernemers zich mee bezig houdt. En dit niet alleen in Nederland of Europa, maar wereldwijd! Wanneer je je begin te verdiepen in zoekmachine optimalisatie, kom je al snel begrippen als ‘short tail’, ‘long tail’, ‘meta tags’ en ‘canonical tags’ tegen. Maar wat betekent dit allemaal en wat kun je er precies mee?
Om je op weg te helpen leggen we aan je uit wat een short tail zoekwoord is en hoe je het kunt gebruiken om jouw onderneming te zien stijgen in Google. Lees snel verder en zet een nieuwe stap richting die top drie posities in Google!
Een zoekwoord, wat is het?
Als je wil weten wat een short tail zoekwoord is, moet je eerst weten wat een zoekwoord is. Een zoekwoord is een woord of een reeks van woorden waar gebruikers van Google naar zoeken. Zelf zul je wel eens wat intikken in Google omdat je op zoek bent naar een antwoord. Misschien ben je zelfs op zoek naar een specifiek product of een specifieke dienst.
Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk wil kopen, kun je woorden of een reeks van woorden als ‘T-shirt’ of ‘Blauw t-shirt voor mannen’ intikken in Google. Op basis van wat jij intikt, geeft Google jouw suggesties die jou verder moeten helpen bij je zoektocht naar dat ene blauwe shirt. De termen die je intikt in Google noemen we zoekwoorden.
Aan de hand van een zoekwoord onderzoek kun je achterhalen welke zoekwoorden het vaakst ingetikt worden. Op basis van deze informatie kun jij zoekwoorden verwerken op je website om zo bovenaan te staan in Google.
Long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden
Nu je weet wat een zoekwoord is, wordt het makkelijk om te begrijpen wat een short tail zoekwoord is. Bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines moet onthouden dat er twee soorten zoekwoorden bestaan. Je kunt gebruiken maken van short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Het verschil tussen de twee heeft allereerst met de lengte van het zoekwoord te maken. Zo bestaat een long tail zoekwoord vak uit drie of meer verschillende woorden. Een short tail zoekwoord daarentegen bestaat vaak maar uit één woord. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden als ‘Blauw t-shirt voor mannen’ of ‘Online refurbished laptop bestellen’. Het een soort zoekwoorden is een stuk langer dan de ander.
Maar dat is niet het enige verschil tussen de twee soorten zoekwoorden. Aangezien een short tail zoekwoord zo kort is, tikt men dit soort zoekwoorden vaker in in Google. De zoekvolume voor short tail zoekwoorden is dus vrij hoog. Bij een long tail zoekwoord is de zoekvolume juist vrij laag. Wat je kunt onthouden is het volgende: Hoe meer woorden er zitten in het zoekwoord, hoe lager de zoekvolume.
