Meer dan 700 succesvolle klanten
  • Mobile check 1Geen gouden bergen
  • Mobile check 2Concrete doelstellingen
  • Mobile check 3Vlot contact
  • Mobile check 4Afspraak = afspraak
facebook instagram linkedIn
Samen vooruit, samen winnen
Begrippenlijst
Categorieen
Delen
Facebook
Ontvang je GRATIS
website analyse
t.w.v. €399,-
Tijdelijk Gratis

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Specialist Joyce

Geschreven door:
Joyce Monthiny

Kort en krachtig

Een short tail zoekwoord is een zoekwoord dat bestaat uit één en soms twee woorden. Je kunt bijvoorbeeld denken aan zoekwoorden als ‘Smartphone’, ‘Laptop’, ‘Schoenen’ of ‘Schooltas’. Short tail zoekwoorden hebben vaak een hoog zoekvolume en een lage conversie. Met short tail zoekwoorden kun je vooral autoriteit en prestige opbouwen. Sta je bovenaan in Google met een short tail zoekwoord? Dan kun je gezien worden als de marktleider!

Voorbeelden:

  • ‘T-shirt’
  • ‘Broek’
  • ‘Televisie’
  • ‘Speaker’

Meerdere top drie posities verkrijgen in Google is iets waar inmiddels al een groot aantal ondernemers zich mee bezig houdt. En dit niet alleen in Nederland of Europa, maar wereldwijd! Wanneer je je begin te verdiepen in zoekmachine optimalisatie, kom je al snel begrippen als ‘short tail’, ‘long tail’, ‘meta tags’ en ‘canonical tags’ tegen. Maar wat betekent dit allemaal en wat kun je er precies mee?
Om je op weg te helpen leggen we aan je uit wat een short tail zoekwoord is en hoe je het kunt gebruiken om jouw onderneming te zien stijgen in Google. Lees snel verder en zet een nieuwe stap richting die top drie posities in Google!

Een zoekwoord, wat is het?

Als je wil weten wat een short tail zoekwoord is, moet je eerst weten wat een zoekwoord is. Een zoekwoord is een woord of een reeks van woorden waar gebruikers van Google naar zoeken. Zelf zul je wel eens wat intikken in Google omdat je op zoek bent naar een antwoord. Misschien ben je zelfs op zoek naar een specifiek product of een specifieke dienst.

Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw kledingstuk wil kopen, kun je woorden of een reeks van woorden als ‘T-shirt’ of ‘Blauw t-shirt voor mannen’ intikken in Google. Op basis van wat jij intikt, geeft Google jouw suggesties die jou verder moeten helpen bij je zoektocht naar dat ene blauwe shirt. De termen die je intikt in Google noemen we zoekwoorden.

Aan de hand van een zoekwoord onderzoek kun je achterhalen welke zoekwoorden het vaakst ingetikt worden. Op basis van deze informatie kun jij zoekwoorden verwerken op je website om zo bovenaan te staan in Google.

Long tail zoekwoorden of short tail zoekwoorden

Nu je weet wat een zoekwoord is, wordt het makkelijk om te begrijpen wat een short tail zoekwoord is. Bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines moet onthouden dat er twee soorten zoekwoorden bestaan. Je kunt gebruiken maken van short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Het verschil tussen de twee heeft allereerst met de lengte van het zoekwoord te maken. Zo bestaat een long tail zoekwoord vak uit drie of meer verschillende woorden. Een short tail zoekwoord daarentegen bestaat vaak maar uit één woord. Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden als ‘Blauw t-shirt voor mannen’ of ‘Online refurbished laptop bestellen’. Het een soort zoekwoorden is een stuk langer dan de ander.

Maar dat is niet het enige verschil tussen de twee soorten zoekwoorden. Aangezien een short tail zoekwoord zo kort is, tikt men dit soort zoekwoorden vaker in in Google. De zoekvolume voor short tail zoekwoorden is dus vrij hoog. Bij een long tail zoekwoord is de zoekvolume juist vrij laag. Wat je kunt onthouden is het volgende: Hoe meer woorden er zitten in het zoekwoord, hoe lager de zoekvolume.

Grafiek zoekwoorden conversie

Short tail zoekwoorden vs long tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden

  • Laptop
  • Smartphone
  • Schoenen
  • Speaker
  • Lamp

Long tail zoekwoorden

  • Goedkope laptop online bestellen
  • Refurbished smartphone kopen
  • Zwarte schoenen zonder veters
  • Draadloze speaker online bestellen.
  • Metalen lamp voor buiten

De voordelen van short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden brengen zowel voordelen als nadelen met zich mee. Short tail zoekwoorden worden veel ingetikt en hebben dus een hoge zoekvolume. Als je met een short tail zoekwoorden bovenaan staat in Google, krijg je erg veel bezoekers op je website.

Een fietsenmaker die een nummer twee positie heeft op het zoekwoord ‘fiets’ zal ontzettend veel bezoekers krijgen op zijn website. Het nadeel hiervan is dan weer wel dat deze bezoekers niet gericht zijn, waardoor door conversie op de website erg laag kan zijn. Een fietsenmaker is eigenlijk alleen geïnteresseerd in bezoekers die een fiets willen laten maken of accessoires willen kopen voor op een fiets. Zoekwoorden als ‘Fiets laten maken’ of ‘Online fietslampen kopen’ zijn specifiek gericht op het soort bezoekers dat een fietsenmaker wil aantrekken.

Een nadeel van Short tail zoekwoorden is dus dat ze niet specifiek genoeg zijn. Hierdoor kan de conversie op een website erg laag zijn. Je krijgt wel bezoekers, maar de bezoeker is helemaal niet op zoek naar wat jij biedt!

Toch hebben short tail zoekwoorden ook voordelen. Short tail zoekwoorden stralen vooral wat uit. Je moet je voorstellen dat jij als elektronica winkel op nummer 1 staat met een zoekwoord als ‘laptop’. Je zult niet meteen de juiste bezoekers binnen krijgen, maar de nummer 1 positie duidt wel aan dat je een belangrijke speler bent op de markt. Als het gaat om short tail zoekwoorden is de concurrentie namelijk erg hoog. Op nummer 1 staan met een short tail zoekwoord, laat aan je doelgroep en concurrenten zien dat jij als partij autoriteit en prestige hebt.

Moet je het munten op alleen short tail zoekwoorden? Dat zeker niet! Maar het kan geen kwaad om een aantal short tail zoekwoorden te verwerken in je SEO campagne.

Hoe nu verder?

Het is zover! Je weet nu helemaal wat een short tail zoekwoord is en wat je er precies mee kunt. Dat is stap één. De volgende stap is het vinden van de juiste short tail zoekwoorden. Want niet alle short tail zoekwoorden zijn geschikt voor jou en je onderneming. Om te achterhalen welke short tail zoekwoorden je kunt gebruiken, is een zoekwoordonderzoek vereist. Natuurlijk hoef je dit niet geheel zelf uit te zoeken! Sasha is bij SAM dé specialist als het gaat om zoekwoorden en het uitvoeren van een sterk zoekwoord onderzoek.Welke zoekwoorden je moet gebruiken, hoef je niet alleen uit te zoeken. Aarzel niet en stel hier al je vragen! Sasha helpt je graag verder!

Jake dartbord

Jake Stamenkovic

Online marketing specialist

Anderen bekeken ook